• zqw123

    Ägglossning efter stopp m. cerazette

    Hej!

    Jag och min sambo planerar att skaffa barn nu, och jag slutade med cerazette för en vecka sedan efter att ha ätit dessa i säkert 10 år. Jag hade heller inte mens under den tiden. Har ni erfarenhet av hur lång tid det tog att få ägglossning/mens efter p-piller stop? Jag är 33 nu så lite orolig att det ska dröja flera månader och ångrar att jag inte slutade redan i somras för att få kroppen i balans.

    Jag köpte ägglossningstest från RFSU och har testat igår och idag. Vid två tillfällen slutade jag nämligen med mina cerazette för att se om mensen skulle komma tillbaka, och första gången dröjde det 2 månader, andra gången bara 10 dagar. Och ägglossningen sker ju innan så med lite tur kanske den kommer snart.

    Min andra fråga. Teststrecket har visat svagt igår och idag, alltså negativt. Är det någon idé att testa direkt imorgon igen? Tänker om det svaga sträcket kan visa starkt på bara ett dygn? Skulle verkligen uppskatta era erfarenheter kring detta. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-05 14:31
    Kan tillägga att när jag gjorde uppehåll så var det flera år sedan, och jag är ju äldre nu, därför vore det intressant att veta hur fort kroppen kommit i balans för andra. :)

  • Svar på tråden Ägglossning efter stopp m. cerazette
  • Lovart

    Hihi, ja 29 är väl ingen ålder egentligen men jag har ju bara att jämföra med att jag var 19 när jag blev gravid med sonen :D

    Det där med hur befruktning går till är ju en hel vetenskap känns det som efter att ha börjat grotta ner sig! Med sonen ?bara blev det?. Jag har alltid haft oregelbunden mens förr, och under cerazette hade jag ingen mens alls. Kan tänka mig att jag kommer ha oregelbunden nu med :/

    Min gubbe visste ingenting om ägglossning innan jag gav en lektion :D Han är 33.

  • Frisko
    Lovart skrev 2020-01-06 11:55:44 följande:

    Det är digitalt test då alltså? :) Då skulle jag nog bara använda gubbarna. Åh vad jag längtar tills mina ÄLtester kommer nu så jag får utforska min cykel :D Jag har inte fått mens än efter pillerstopp i november. Dum som jag är så skrev jag inte upp vilket datum men tror det var i slutet av månaden.

    Tror att jag kan ha haft ägglossning för några dagar sedan pga konsistens på flygning. Vi prickade dock inte ägglossning isåfall så jag väntar på mens.


    Ja precis digitalt test!:) Okej då kollar jag bara där:)

    Äsch, det är ju bra att du har koll på månad iallafall:D

    Vad har man mer för symtom för ÄL? Är det bara flytningar?
  • Frisko
    zqw123 skrev 2020-01-06 12:08:17 följande:

    Frisko: Haha, jag känner såväl igen mig. När jag var yngre fick jag uppfattningen att man i princip blev gravid så fort man hade oskyddat sex och när jag slarvade nojade jag jättemycket, men det hände aldrig något. Så nu nojar jag istället över hur fertil jag egentligen är. Jag var och kollade mina ägg i september och då hade jag gott om äggblåsor iaf, min oro nu är att min övervikt och ålder ska påverka fertiliteten nu.

    Det är först nu när jag börjat planera barn som jag läst på om ägglossning och jag trodde fram till nu att man kunde bli gravid under hela cykeln förutom när man hade mens, och att chansen ökade vid ägglossning. Haha, nu när jag är över 30 får jag lära mig att man bara är fertil typ 5 dagar i månaden så det var ju lite av en stress. :P

    Men du fick tillbaka mensen ganska fort då, hoppas det går lika för mig. Och jag förstår att det är lätt att noja, men tror inte du behöver vara orolig, du är ju fortfarande så ung också! Vore jättekul att följas åt här! :)

    Lovart: Åh, då förstår jag. Jag ska testa idag igen och hoppas det blivit mörkare då. :)

    Jag har inte opererats för cellförändringar, däremot hade jag medelsvåra sådana vid en kontroll, dock hade de minskat vid kontrollen efter då operation skulle planeras så det blev ingen. Men vi diskuterade fertilitet då och de sa även till mig att det inte skulle påverka, så du kan nog vara lugn. Åh, 29 låter så ungt i mina öron, inte ens 30. :D Men allt är ju relativt såklart. Jag fyller 34 i februari. :O

    Linkan92: Men grattis! Låter som allt gick enligt planerna då. :) Tack så mycket! :)


    Men guuud jag trodde likadant!! Haha shit vad skönt att få veta att man inte var själv i dessa tankar Hahah!

    Angående övervikt, så tycker absolut inte jag att du ska gå runt och oroa dig för det. Vi kvinnor har alltid så mycket att oroa oss för. Släpp iallafall den tanken<3
  • Lovart

    Det är olika, en del känner inget alls och en del känner värk. Finns nog fler symptom :)

    Flytningarna blir halkiga, sega och om man fångar upp lite på fingret och pressar mot det andra så blir det en ?bro? mellan fingrarna när man särar dem igen. Som snor, haha blä. Vet inte helt säkert om det var ÄL för jag hade inga test.

  • Zebran89
    zqw123 skrev 2020-01-05 14:29:32 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo planerar att skaffa barn nu, och jag slutade med cerazette för en vecka sedan efter att ha ätit dessa i säkert 10 år. Jag hade heller inte mens under den tiden. Har ni erfarenhet av hur lång tid det tog att få ägglossning/mens efter p-piller stop? Jag är 33 nu så lite orolig att det ska dröja flera månader och ångrar att jag inte slutade redan i somras för att få kroppen i balans.

    Jag köpte ägglossningstest från RFSU och har testat igår och idag. Vid två tillfällen slutade jag nämligen med mina cerazette för att se om mensen skulle komma tillbaka, och första gången dröjde det 2 månader, andra gången bara 10 dagar. Och ägglossningen sker ju innan så med lite tur kanske den kommer snart.

    Min andra fråga. Teststrecket har visat svagt igår och idag, alltså negativt. Är det någon idé att testa direkt imorgon igen? Tänker om det svaga sträcket kan visa starkt på bara ett dygn? Skulle verkligen uppskatta era erfarenheter kring detta. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-05 14:31

    Kan tillägga att när jag gjorde uppehåll så var det flera år sedan, och jag är ju äldre nu, därför vore det intressant att veta hur fort kroppen kommit i balans för andra. :)


    Jag åt cerazette och slutade med dessa i oktober. Jag körde sekretmetoden, och försökte pricka in vad jag trodde var ägglossning den veckan. Den kom 2 veckor efter pillerstopp. Sen fick jag inte mens förrän 4 veckor efter ägglossningen. Så 6 v efter pillerstopp kom min mens.

    Därefter fick jag ägglossning ca 10 dgr senare, och då blev jag gravid.

    Lycka till!
  • Frisko
    Lovart skrev 2020-01-06 16:23:59 följande:

    Det är olika, en del känner inget alls och en del känner värk. Finns nog fler symptom :)

    Flytningarna blir halkiga, sega och om man fångar upp lite på fingret och pressar mot det andra så blir det en ?bro? mellan fingrarna när man särar dem igen. Som snor, haha blä. Vet inte helt säkert om det var ÄL för jag hade inga test.


    Jahaa men då kan jag möjligtvis haft ägglossningning för jag känner igen allt du skriver ;D haha!

    Jag fick mina första mens efter pillerstopp 12/12-2019 och nu fick jag min mens igen igår 7/1. Innebär det då att min menscykeln är 27 dagar? Eller kan detta variera?
  • Frisko
    Zebran89 skrev 2020-01-07 21:01:32 följande:

    Jag åt cerazette och slutade med dessa i oktober. Jag körde sekretmetoden, och försökte pricka in vad jag trodde var ägglossning den veckan. Den kom 2 veckor efter pillerstopp. Sen fick jag inte mens förrän 4 veckor efter ägglossningen. Så 6 v efter pillerstopp kom min mens.

    Därefter fick jag ägglossning ca 10 dgr senare, och då blev jag gravid.

    Lycka till!


    Vad är sekretmetoden för något kul? Kanske något jag ska testa:)
  • Lovart

    Jag är skit kass på cyklar och sånt :D Nu har jag köpt ägglossningstest. Tog ett igårkväll och det kom ett svagt streck. Tog ett nytt imorse och då var det starkare än igår. Så jag kanske inte haft ÄL ändå då när jag trodde det. Vilken djungel alltså!

  • Zebran89
    Frisko skrev 2020-01-08 02:52:22 följande:

    Vad är sekretmetoden för något kul? Kanske något jag ska testa:)


    Man lär känna sitt sekret. Så man känner igen på sekretet när man är fertil. :) jag bestämde mig från början att inte börja tempa eller ta äl-stickor, för jag skulle ha blivit sjukt stressad av det.
  • zqw123

    Lovart: Åh, jag känner lite samma. Jag slutade med äl för blev så stressad. Ringde en barnmorska för rådgivning och hon rekommenderade mig att sluta med det. ???? Nu tänker jag att jag kanske märker på sekretmetoden men inget händer. ????

  • Zebran89
    zqw123 skrev 2020-01-15 00:13:09 följande:

    Lovart: Åh, jag känner lite samma. Jag slutade med äl för blev så stressad. Ringde en barnmorska för rådgivning och hon rekommenderade mig att sluta med det. ???? Nu tänker jag att jag kanske märker på sekretmetoden men inget händer. ????


    Har du likadant sekret hela mensscykeln alltså?
  • zqw123
    Zebran89 skrev 2020-01-15 20:19:04 följande:

    Har du likadant sekret hela mensscykeln alltså?


    Jag vill minnas att det blev typ tjockare i perioder, men det var så himla längesen när jag var helt ointresserad av att skaffa barn. Men det var ju antagligen då jag hade ägglossning, så nu hoppas jag märka av det på liknande sätt. Har haft pillerstopp i 2,5 vecka så får ha lite tålamod. :)
  • Roxwell

    Jag är 28, slutade med p-piller 30/11. Fick blödning 4/12 och sen kom första riktiga mensen 8/1 (blev 35 dagars cykel, ingen aning om vad jag hade innan åren med p-piller)

  • zqw123
    Roxwell skrev 2020-01-16 22:12:27 följande:

    Jag är 28, slutade med p-piller 30/11. Fick blödning 4/12 och sen kom första riktiga mensen 8/1 (blev 35 dagars cykel, ingen aning om vad jag hade innan åren med p-piller)


    Ah okej, ja jag har läst att en del får en blödning som inte direkt är mens innan den riktiga mensen kommer. Jag har fortfarande inte fått någon blödning alls, och tror inte jag haft ägglossning heller. 3 veckor sen jag slutade på måndag.
  • Lovart

    Jag slutade med p-piller för två månader sedan och har inte fått mens än :/ Inte preggo heller

  • zqw123

    Jag är ganska säker på att jag fick ägglossning idag. Fick typ som mensvärk vid 12- tiden som gick över helt efter ett par timmar och upptäckte även slemmigt sekret nu vid 20 på kvällen, som beskrivs vid ägglossning. Men jag har inte legat sedan i söndags så de spermierna är nog döda då det är 7 dagar sedan,och det verkar ju som att ägget bara lever 24 timmar. Skedde då själva ägglossningen när jag fick såna kramper i magen tror ni? Isf har jag ju bara till lunch imorgon på mig under denna cykel om jag förstått det rätt?

    Jag har liksom inte förstått om dessa symtom på förberedelser att ägget ska släppas eller om det då redan sker?

  • Lovart

    Låter som ägglossning! Jag har ingen aning om det är före eller under äggsläpp... hmmmm

Svar på tråden Ägglossning efter stopp m. cerazette