• Anonym (Ts)

    Tre månader, 10 kg?

    Någon mer som har eller har haft en stor bebis? Alltså ca 10 kg vid tre månader? Förstår att 10 kg vid sex månader räknas som stort så är väl ute efter extra stora bebisar.

    Var dom senare med att sitta/gå mm? Vad vägde dom vid ett år?

    Min är enligt mig väldigt stark och stor vilja så tror inte att hen kommer att bli mer sen är någon annan. Men tänker att tyngden kommer att sätta käppar i hjulet. Förutom att det är och kommer att bli hemskt att bära runt på klumpen ;)

  • Svar på tråden Tre månader, 10 kg?
  • Anonym (Mamma)

    Har en bekant vars bebis på ett år väger ca 14 kg, det är precis i maxtaket för normalkurvorna. Han är väldigt otymplig att bära på eftersom vikten inte riktigt är fördelad på ett bra sätt. Han var iaf inte sen med att gå, resten återstår att se.

    Ett tips är att förbereda en blöjstation på golvnivå för du kommer inte orka lyfta honom upp o ner innan han är pottränad. Hoppas han springer av sina extrakilon sen när han kommer upp på fötter iaf.

  • Ectea

    Tänker att det beror lite på kroppsbyggnad.

    Svägerskans idag snart vuxna söner gjorde entré i livet på 6 kg vardera och sen gick det bara uppåt :)

    De gick tidigt, den ene vid 9 mån ålder och bägge var på det hela taget väldigt fysiskt aktiva före 1 år. Klättrade och for överallt.

    De var ju då liksom rejäla. Långa för åldern, grova på nått vis. Inte enbart tjocka :)

    De är idag närmare 2 m långa väldigt axelbreda och grova men inte tjocka.

    Grannflicka var en matglad madame som påminde om en michelingubbe med tre tjokisveck bara på underarmarna och än fler på benen :)

    Hon satt tidigt men sen blev det stopp.

    Hon var helt enkelt för klumpig i kroppen. Kröp inte ställde sig sent och gick sent.

    Men det är ju inte heller hela världen.

    5 år idag och helt "normal".

    Till sist vill jag säga att även om jag såklart förstår att han är tung att bära på osv, så är det alltid bra att det finns lite "att ta av" när förkylningar och magsjukor osv kommer.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-06 19:01:28 följande:

    Har en bekant vars bebis på ett år väger ca 14 kg, det är precis i maxtaket för normalkurvorna. Han är väldigt otymplig att bära på eftersom vikten inte riktigt är fördelad på ett bra sätt. Han var iaf inte sen med att gå, resten återstår att se.

    Ett tips är att förbereda en blöjstation på golvnivå för du kommer inte orka lyfta honom upp o ner innan han är pottränad. Hoppas han springer av sina extrakilon sen när han kommer upp på fötter iaf.


    Men min kommer att väga 14 kg före ett halvår. Och förmodligen 20 kg vid ett år. Men tack för tips och info!
  • Anonym (Ts)
    Ectea skrev 2020-01-06 19:26:50 följande:

    Tänker att det beror lite på kroppsbyggnad.

    Svägerskans idag snart vuxna söner gjorde entré i livet på 6 kg vardera och sen gick det bara uppåt :)

    De gick tidigt, den ene vid 9 mån ålder och bägge var på det hela taget väldigt fysiskt aktiva före 1 år. Klättrade och for överallt.

    De var ju då liksom rejäla. Långa för åldern, grova på nått vis. Inte enbart tjocka :)

    De är idag närmare 2 m långa väldigt axelbreda och grova men inte tjocka.

    Grannflicka var en matglad madame som påminde om en michelingubbe med tre tjokisveck bara på underarmarna och än fler på benen :)

    Hon satt tidigt men sen blev det stopp.

    Hon var helt enkelt för klumpig i kroppen. Kröp inte ställde sig sent och gick sent.

    Men det är ju inte heller hela världen.

    5 år idag och helt "normal".

    Till sist vill jag säga att även om jag såklart förstår att han är tung att bära på osv, så är det alltid bra att det finns lite "att ta av" när förkylningar och magsjukor osv kommer.


    Tack för svar! Min har iallafall inte generna på sin sida för att bli två meter, och ja, en hel hög med veck både på armar och ben :)
  • Anonym (C)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-06 20:13:56 följande:

    Men min kommer att väga 14 kg före ett halvår. Och förmodligen 20 kg vid ett år. Men tack för tips och info!


    Varför skulle den växa så extremt snabbt? Någon sjukdom?

    Min vägde 8,5 kg vid 3 mån, 10 kg vid 6 mån och 12 kg vid 12 mån. Han var stor, men inte extremt stor. Han var väldigt rörlig, gick längs möbler och kröp vid 6 mån, gick själv vid 10 mån.
Svar på tråden Tre månader, 10 kg?