• Anonym (slite­n)
    Mon 6 Jan 2020 21:26
    284 visningar
    8 svar
    8
    284

    Tankar kring åka på semester utomlands utan era barn?

    Har två barn som tar all min energi. Äldsta barnen har autism och jag älskar honom över allt annat men ja, jag behöver semester från honom. Låter kanske hemsk att tänka så om sitt eget barn sitt eget kött och blod. 

    Jag och sambon åkte iväg förra året en vecka själv och jag är som sagt jätte sugen att åka iväg snart igen men så kommer samvetet. Lämna bort till barnvakt för jag inte orkar med honom....

  • Svar på tråden Tankar kring åka på semester utomlands utan era barn?
  • Anonym (ikko)
    Mon 6 Jan 2020 21:34
    #1
    +1

    Jag gör det! Skippa det dåliga samvetet. Ger mer dåligt samvete att inte vara återhämtad och vara en stress kä""ing.
    Det är ditt liv! Som sagt, många gör det och ännu fler drömmer om det men vågar inte för?? Bra fråga...
    Lev ditt liv :)

  • Anonym (M)
    Mon 6 Jan 2020 21:37
    #2
    +1

    Det låter väl som en utmärkt sak att göra! Har ni undersökt möjligheten till ett korttidsboende eller kontaktfamilj? Om ni behöver ytterligare avlastning, menar jag. Det finns ju inget egenvärde i att ni kör slut på er själva totalt om det finns alternativ där barnen ändå har det bra.

  • Anonym (qwert­y)
    Tue 7 Jan 2020 08:59
    #3

    Jag har två barn på heltid. De otroligt smidiga, inga bekymmer alls, de är ganska stora och de är skötsamma, hjälpsamma och har inga diagnoser. Jag behöver vara utan dem ändå. Självklart ska ni åka på semester utan dåligt samvete! Har ni möjlighet att få barnvakt och åka iväg en vecka är det ju superbra. Jag skulle behöva skicka iväg mina barn lite oftare själv... Det betyder inte att man älskar dem mindre för att man vill göra något för sin egen skull ibland. Go for it!

  • Anonym (Sara)
    Tue 7 Jan 2020 11:22
    #4

    Jag tror de flesta par kan behöva lite egentid, inte bara dom som har krävande barn.

    Så åk, ha absolut inte dåligt samvete. Mår du bra så mår dina barn bra, ingen tjänar på att ha en utschasad mamma.

    Men glöm inte att även i vardagen få till lite avlastning.

  • Anonym (Sysko­n)
    Tue 7 Jan 2020 12:18
    #5

    Som de andra skriver så åk iväg.

    Få förtstår hur tufft der är med barn som har autism. Föräldrar behöver ett break oavsett om barnen har diafnos eller ej. En relation måste vårdas och det kan även vara nyttigt för alla parter. Barn tar inte skada om föräldrarna åker iväg. De lär sig att lita på att det finns andra vuxna i närheten samt att de inte alltid kan vara i centrum.

    Vill även inflika att längre fram att ni gör resor och utflykter med barnet utan diagnos. Barn med diagnos kommer alltid först. Vet själv hur det var när jag växte upp

    Har ett syskon med autism och det var sällan som jag hade mamma och pappa för mig själv. Bara att åka på ett läkarbesök med båda föräldrarna var värdefullt

    Ja jag kunde åka ensam med mamma eller pappa, en av dem följde med in. Men det var resan dit och tillbaka i bilen som var viktig. Om vi skulle någonstans så delade de ypp sig. Jag hade mycket ensam tid med mamma och ensamtid med pappa. Men väldigt sällan ensamtid med dem båda.

    Kommer någon och säger något elakt om att du och din man åker utan barnen så skaka av dig. I dagens samhälle verkar det som om man måste vara en siamesisk tvilling när man får barn. Alla behöver ett break och kunna sitta ner i lugn och ro och kunna prata som vuxna till varandra.

  • Anonym (Tanja­)
    Tue 7 Jan 2020 14:16
    #6

    Så klart du ska åka. Det handlar inte om en längre tid så barnen kommer absolut inte ta skada av det.

  • Tue 7 Jan 2020 14:33
    #7

    Självklart får man det. Vi åker på semester i olika kombinationer; ibland med alla barnen, ibland utan något barn, ibland med bara ett av barnen....

  • Anonym (A)
    Tue 7 Jan 2020 15:57
    #8

    Självklart så får man det.

Svar på tråden Tankar kring åka på semester utomlands utan era barn?