• Anonym (TS)

    Tvinga in barnen i en "ny" familj

    När jag och barnens mamma separerade så var det pga otrohet. Hon hade träffat en annan. Hon fick ett boende där hon flyttade in med sin nya sambo och hans två barn. De är i samma åldrar. Vi har också två barn. De är i ungefär samma åldrar. Kring 5 och 10 år. Så de har totalt fyra barn som bor hos dem varannan vecka.

    Den enda lägenheten de fick var en trea. De själv sover i vardagsrummet men sedan har vårt yngsta och hans yngsta fått dela rum och vårt äldsta och hans äldsta fått dela rum. Detta känns konstigt för barnen då de inte känner varandra sedan innan och nu ska dela rum med varandra. De ska dessutom dela på alla saker dvs de sakerna lilla barnet tagit från oss ska delas med nya sambons lilla barn och stora barnet ska dela med hans stora barn. För de är syskon nu enligt mamman och då delar man med sig. Inte ens personliga födelsedagspresenter får de bestämma över själv.

    Jag har påtalat detta till mamman och sagt att barnen tycker det känns konstigt och sagt att våra barn kanske kan dela rum och hans barn delar på ett rum eftersom de är syskon. Hon tycker det är för stor åldersskillnad för att det ska gå. Hon anser att de vänjer sig med tiden och att de nu är EN familj.

    Jag har försökt förklara att hon själv kan fundera på hur det skulle vara att dela rum med en främling men hon ser detta endast som svartsjuka. Som att jag försöker splittra deras nya familj. Jag förstår att det är svårt med ett sånt litet boende, men någon annan lösning borde ju finnas?

    Vad gör man!?

  • Svar på tråden Tvinga in barnen i en "ny" familj
  • Mackan87

    Jag tror tyvärr inte du kan göra så mycket. Hon bestämmer över barnen på sin tid i stort sett. Men det är bra att du har tagit upp saken med henne, fast tråkigt att hon inte lyssnar utan gör det till en grej mellan henne och dig. Hon borde inte ha flyttat ihop med den nya direkt öht. Herregud, det måste vara hemskt för barnen inte bara att gå igenom separationen utan på det också få en helt ny familj att förhålla sig till sådär direkt. Kan inte nyseparerade föräldrar ta det lite lugnt?? Om de träffar en ny kan de väl hålla det utanför barnen åtminstone ett tag så de hinner vänja sig vid den nya situationen?? Allt annat är bara egoistiskt.

    Detta är min åsikt som själv är relativt nyseparerad (gjorde slut i juli, flyttade i okt) med knappt 2-årig son som inte har samma uppfattning om saker och ting som en 5-10-åring. Men jag skulle aldrig drömma om att ta in en ny karl redan nu i hans liv. Det finns en person i min närhet som kan vara något extra, men honom ämnar jag hålla för mig själv tills jag vet hur seriöst det blir åtminstone. Och det tar ett tag.

Svar på tråden Tvinga in barnen i en "ny" familj