• Anonym (Förvirrad)

    Ni som är separerade, hur gör ni med barnens aktiviteter?

    För att göra en lång historia kort så har jag två barn i lägre skolåldern som går på vars en fritidsaktivitet som kräver dyrare utrustning. Nu har vi redan köpt utrustning till vars ett barn, eftersom att samarbetet fungerade bra förut och det viktiga var inte vem som köpte vad utan att barnen hade vad de skulle. Vi har tidigare fört över pengar eller swishat den andre som då betalar för avgiften till sporten.

    Nu har han träffat en ny och vill inte ha med mig att göra mer och menar att vi ska betala in halva summan var till föreningarna så att vi inte behöver ha med varandra att göra. Den ena sporten är en terminsavgift och den andra är en månadsbetalning. Undrar om det är vanligt att man gör så?

     Exet har blivit väldigt otrevlig sedan han träffade sin nya, kallar mig för fula namn, skriker åt mig och utsätter mig för obehagliga situationer i samband med hämtningar så jag undrar helt enkelt om jag överreagerar på grund av den rådande situationen. Det kanske inte är konstigare än att betala vars en fritids-avgift?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Ni som är separerade, hur gör ni med barnens aktiviteter?
  • Anonym (H)

    Stackars barn om de ska behöva ha det såhär. Försök få med honom till samtal så att någon utomstående kan försöka få in i huvudet på honom att han kommer förstöra barnen om han beter sig såhär.

  • Anonym (Förvirrad)

    Väntar på att familjerätten ska återkoppla men betalning behöver lösas så snart sin möjligt eftersom man betalar i förskott.

  • Anonym (Lena)

    Kolla med föreningen om de ens godtar det extraarbete de kommer att få om ni skall betala halva summan var. Om intekanske du kan föreslå att ni betalar varannan gång eller att han/du för över pengar till den andres konto så att en av er sköter inbetalningen men båda är med och betalar lika mycket.

  • Anonym (undvik)

    Jag skulle rekommendera att undvika honom så gott det går så länge han är så där. Lös aktivitesbetalningarna på annat sätt. Betala dem själv eller prata med föreningarna om man kan lösa det genom att du betalar halva avgiften så barnen kan gå dina veckor.

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Lena) skrev 2020-01-07 18:12:38 följande:

    Kolla med föreningen om de ens godtar det extraarbete de kommer att få om ni skall betala halva summan var. Om intekanske du kan föreslå att ni betalar varannan gång eller att han/du för över pengar till den andres konto så att en av er sköter inbetalningen men båda är med och betalar lika mycket.


    Jag kan kolla med föreningarna men tycker det är hans ansvar som vill ha det såhär. Betala varannan gång vill han inte. Han vill stå för sin del enbart.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (undvik) skrev 2020-01-07 19:01:10 följande:

    Jag skulle rekommendera att undvika honom så gott det går så länge han är så där. Lös aktivitesbetalningarna på annat sätt. Betala dem själv eller prata med föreningarna om man kan lösa det genom att du betalar halva avgiften så barnen kan gå dina veckor.


    Han vill att barnen går på hans veckor också och vill betala sin del. Utrustningen ska följa med på förskola/fritids. Han vill bara inte att vi ska behöva veta av varandra längre under några som helst omständigheter. Jag mår bara så oerhört dåligt över hela situationen. För mig känns det bisarrt att vi helt plötsligt ska vara såna ovänner att vi inte ens kan lösa barnens aktiviteter på ett smidigt sätt.
  • Anonym (undvik)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-01-07 19:05:53 följande:

    Han vill att barnen går på hans veckor också och vill betala sin del. Utrustningen ska följa med på förskola/fritids. Han vill bara inte att vi ska behöva veta av varandra längre under några som helst omständigheter. Jag mår bara så oerhört dåligt över hela situationen. För mig känns det bisarrt att vi helt plötsligt ska vara såna ovänner att vi inte ens kan lösa barnens aktiviteter på ett smidigt sätt.


    Du kan inte tvinga honom att samarbeta. Och i det här läget när han inte beter sig schysst så känns det inte ens hälsosamt för dig att ha kontakt med honom. Det enklaste är om du låter honom lösa sina veckor så löser du dina. Har du bra ekonomi så kan du skaffa egen utrustning till barnen och fixa halva terminsavgifterna direkt via föreningen.
  • Anonym (mm)

    Eftersom han vill betala sin del så är det väl inget problem? Säg att han får komma på hur det ska göras då. 

    Har en kompis där pappan totalvägrat betala allt som råkat stå i mammans namn, vilket resulterade i att hon betalade förskola och fritids helt själv i alla år, han bidrog inte med ett öre för att kommunen inte delar på räkningarna där vi bor och han vägrade skicka några pengar till henne. 
    Du verkar tack och lov inte ha ett sånt ex. Trist att han blivit otrevlig men det går nog över vad tiden lider. Det viktiga är att han betalar sin del nu. 

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (undvik) skrev 2020-01-07 19:29:37 följande:

    Du kan inte tvinga honom att samarbeta. Och i det här läget när han inte beter sig schysst så känns det inte ens hälsosamt för dig att ha kontakt med honom. Det enklaste är om du låter honom lösa sina veckor så löser du dina. Har du bra ekonomi så kan du skaffa egen utrustning till barnen och fixa halva terminsavgifterna direkt via föreningen.


    Bra och bra, den går ihop typ, haha. Men givetvis kan jag ordna med mitt själv. Känner i dagsläget att jag över huvud taget inte vill att barnen bor med honom mer än varannan helg. Han sköter dem överlag inte särskilt bra.

    Glömmer att ge dem mat, duschar inte dem regelbundet, skiter i läxorna, borstar inte tänderna trots att ett av barnen har stora problem, risk för hål och mycket blödningar ur tandköttet om det inte borstas ordentligt. När de var mindre hade barnen utslag när de kom därifrån och hans dåvarande flickvän misshandlade barnen. Han har erkänt psykisk misshandel även mot sig själv men vill inte kännas vid att han inte skulle ha stått upp för barnen... Oerhört traumatisk bakgrund. Nuvarande tjejen verkar ha borderline.

    Önskar att jag hade ensam vårdnad. Men inga bevis finns i dagsläget.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (mm) skrev 2020-01-07 19:33:49 följande:

    Eftersom han vill betala sin del så är det väl inget problem? Säg att han får komma på hur det ska göras då. 


    Usch, det låter tungt. Ja, jag borde kanske vara nöjd med att han vill betala. Han har bra ekonomi och kör gärna över mig med det dock.

    Var arbetslös ett tag utan rätt till a-kassa. Barnens sporter kostade närmare 8 000kr/termin. Då hette det att jag inte prioriterade barnen, trots en inkomst på ca 5000 kr och lite stöd av soc en kort period.

    Men du har rätt. Jag är bara så ledsen. Fattar ingenting av vad som hänt den senaste tiden.
  • Anonym (7)

    Vi delar på kostnaderna. Oftast betalar jag fakturan och så swishar han mig. Vi har en sjuåring varannan vecka.

  • minst

    TS, börja redan nu att bara kommunicera med honom via skrift, alltså via mejl eller sms, så att du har all hans idioti sparad för framtiden, Om han blir ännu värre och barnen far illa och du faktiskt ska ansöka om ensam vårdnad så är det viktigt med bra underlag. Lycka till!

  • Anonym (S)

    Han för över pengar för sin del till dig så betalar du för er båda. Svårare än så är det inte.

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2020-01-09 07:27:14 följande:

    Han för över pengar för sin del till dig så betalar du för er båda. Svårare än så är det inte.


    Jag håller ju med dig. Eller att jag för över pengar till honom. Men han vägrar. Nu ska barnen inte få gå på aktiviteterna alls på min vecka tydligen. Hoppas vi kan reda ut detta på samarbetssamtalet. Vet inte vad jag ska göra längre.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2020-01-09 07:27:14 följande:

    Han för över pengar för sin del till dig så betalar du för er båda. Svårare än så är det inte.


    Jag håller ju med dig. Eller att jag för över pengar till honom. Men han vägrar. Nu ska barnen inte få gå på aktiviteterna alls på min vecka tydligen. Hoppas vi kan reda ut detta på samarbetssamtalet. Vet inte vad jag ska göra längre.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2020-01-09 07:27:14 följande:

    Han för över pengar för sin del till dig så betalar du för er båda. Svårare än så är det inte.


    Jag håller ju med dig. Eller att jag för över pengar till honom. Men han vägrar. Nu ska barnen inte få gå på aktiviteterna alls på min vecka tydligen. Hoppas vi kan reda ut detta på samarbetssamtalet. Vet inte vad jag ska göra längre.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2020-01-09 07:27:14 följande:

    Han för över pengar för sin del till dig så betalar du för er båda. Svårare än så är det inte.


    Jag håller ju med dig. Eller att jag för över pengar till honom. Men han vägrar. Nu ska barnen inte få gå på aktiviteterna alls på min vecka tydligen. Hoppas vi kan reda ut detta på samarbetssamtalet. Vet inte vad jag ska göra längre.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2020-01-09 07:27:14 följande:

    Han för över pengar för sin del till dig så betalar du för er båda. Svårare än så är det inte.


    Jag håller ju med dig. Eller att jag för över pengar till honom. Men han vägrar. Nu ska barnen inte få gå på aktiviteterna alls på min vecka tydligen. Hoppas vi kan reda ut detta på samarbetssamtalet. Vet inte vad jag ska göra längre.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2020-01-09 07:27:14 följande:

    Han för över pengar för sin del till dig så betalar du för er båda. Svårare än så är det inte.


    Jag håller ju med dig. Eller att jag för över pengar till honom. Men han vägrar. Nu ska barnen inte få gå på aktiviteterna alls på min vecka tydligen. Hoppas vi kan reda ut detta på samarbetssamtalet. Vet inte vad jag ska göra längre.
  • Anonym (Förvirrad)

    Jösses vad många. Det hackade upp sig helt på min dator. SkämsOskyldig

Svar på tråden Ni som är separerade, hur gör ni med barnens aktiviteter?