• Tue 7 Jan 2020 19:42
    10594 visningar
    451 svar
    +3
    451
    10594

    Råd till incels

    Jag tycker att det var en dålig krönika, på många sätt. Dels är det bittert, nedlåtande, verklighetsfrämmande och direkt tragiskt att bara bortse från människors djupt rotade längtan efter, kärlek, närhet, familj och sex. Att tro att läsa filosofi, spela tennis eller skaffa manliga vänner kan ersätta kärlek och närheten till en kvinna och barn är direkt korkat.
    Dels är krönikören nedlåtande även mot kvinnor som han tydligen tror är nöjda med ett sådant liv. Skillnaden är förstås att kvinnor kan få sex och därmed närhet hur lätt som helst. Sen tror jag inte att kvinnor idag nöjer sig med att stå i kö för att bli påsatta av alfahannen när han har tid mellan sina andra kvinnor...

    Jag citerar lite ur artikeln: 


    "Lösningen består i att män slutar vara så fixerade vid kvinnor och gör det som kvinnor sedan länge har gjort: Accepterar ensamheten, slutar se sex och relationer som en rättighet och ägnar sig åt andra intressen i livet.


     


    Det fanns ju så mycket annat. Jag hade kunnat lära mig ett språk, läst filosofi, kommit i gång med att spela tennis, skaffat fler nära manliga vänner, kanske rentav skaffat några kvinnliga vänner som hade kunnat lära mig ett och annat."

  • Tue 7 Jan 2020 19:59
    #5
    +1
    Anonym (E) skrev 2020-01-07 19:47:58 följande:
    Saken är den att om lyder tipsen kommer de bli lyckligare (ingen blir lycklig av att sotta och älta sina problem) och dessutom ha större chans att faktiskt träffa en partner.
    Det är givetvis bra om de går ut i verkligheten, engagerar sig i något och träffar folk. Men det jag reagerar mot är formuleringen "acceptera ensamheten". Helt fel råd, direkt vansinnigt. Gör man det har man förlorat, givit upp och sabbat alla chanser att träffa någon, få familj och barn. Ett sånt råd är direkt kontraproduktivt och ökar bara utanförskap och dåligt mående.

    Det är en jävla tur att folk inte följt idiotens råd, då hade mänskligheten dött ut för länge sen!
  • Tue 7 Jan 2020 21:04
    #10
    pyssel skrev 2020-01-07 20:33:37 följande:
    Att "acceptera ensamheten" kan också ses som samhällsutveckling och mänsklig evolution. För det är vissa som inte hängt riktigt med där, för de får härdsmälta av att rättigheter ifråga om att ta för sig av kvinnor på olika sätt inte är desamma för en man längre. Tennis är ett rejält fall framåt från rebulikanska trådar på reddit, frotterande varandras hat mot både Stacy, Becky och Chad och citerande av J.B.P.
    Jag förstår inte riktig vad du menar med att ökad ensamhet är en (positiv?) samhällsutveckling? Det har aldrig någonsin varit en rättighet för alla män att "ta för sig" av kvinnor, det har ju till och med krönikören fattat. Det har alltid funnits ensamma män som aldrig fått möjlighet att bilda familj. De män som kunnat ta för sig är ett fåtal mäktiga och rika. Menar du att det är positivt att vrida utvecklingen åt det hållet igen?

    Det är inget fel på tennis men det är naivt att tro att människans biologiska behov av sex, fortplantning och tvåsamhet bara kan pratas bort genom hurtiga tillrop. Jag kan aldrig instämma i att vi ska "acceptera ensamhet" som är ett av våra stora samhällsproblem eller att vi ska rekommendera folk att ge upp sin berättigade längtan efter kärlek och närhet! Det var inte bättre förr utan vi borde kunna göra det bättre än vad det nu är!
  • Tue 7 Jan 2020 22:39
    #25
    pyssel skrev 2020-01-07 21:32:13 följande:
    Ser att Wennstam utvecklar det hela. Acceptera ensamhet eller acceptera samhällsutvecklingen vad gäller kvinnors rätt att välja, same same. Det betyder ju inte att man måste stagnera i sin ensamhet eller förbli ensam. Men jag tror att dessa herrar måste börja där.
    Wennstam fortsätter i den nedlåtande och förminskande stilen vad gäller mäns ensamhet och kärlekslängtan och fortsätter också att sprida myten att alla män kunde ta för sig av kvinnor förr.
    Ni som tror att lösningen är naiva pekpinnar om tennis och filosofi istället för att söka tvåsamhet kommer att få ett obehagligt uppvaknande när incelrörelsen växer och blir lika farlig som vissa tycks tro att den är nu. För Wennstam skrev en vettig sak: "En man som hatar och som inte ser något hopp för framtiden är en person som är mycket lätt påverka"

    Män som marginaliseras och behandlas nedlåtande är farligare än kvinnor i samma situation då de är mer våldsbenägna. Det finns alltid de som vill och kan påverka svaga personer att skada andra och destabilisera samhället. Polisen kan skydda oss lika lite som de kan stoppa gängvåldet. 
    Jag har ingen lösning men på något sätt måste vi SE dessa män på ett tidigt stadium, helst redan i skolan, och på något sätt inge dem hopp om att det finns en plats för dem också. Det är ingen som på fullt allvar tror eller kräver att kvinnor ska "ställa upp" på sex bara för deras skull, såna påstående är bara ett uttryck för frustration. 
  • Tue 7 Jan 2020 23:04
    #31
    Anonym (J) skrev 2020-01-07 22:49:01 följande:
    Gör SÄPO bedömningen att någon är terrorbenägen så är väl sluten psykvård att rekommendera?
    Men det gäller ju för säpo att hitta de farliga personerna först och det lär de inte lyckas med. Det kräver resurser och tid och incels är definitivt inte prioriterade då det finns så många andra farliga sammanslutningar.
  • Wed 8 Jan 2020 17:14
    #75
    +3
    pyssel skrev 2020-01-08 06:12:57 följande:
    Gå ut i vård, omsorg och skola och ta dig en titt på vem som "ser" dessa pojkar och män i första hand och försöker motverka andra influenser, innan du beskyller någon för att marginalisera och förminska.

    Har man pratat med tillräckligt många våldtäktsmän, läst tillräckligt många utsagor, då vet man en del om hur vissa ser på "rätt". Då är det inte speciellt svårt att ta på allvar när arga incels orerar om att "ställa upp", "kvinnor ska sänka sina krav" och riktigt grova saker. Det bryska uppvaknandet kommer inte vara för kvinnor som mött farliga eller potentiellt farliga män i privat- och/eller arbetsliv.

    När kvinnor blir arga och uttrycker sig krasst om hur män beter sig, då heter det att vi förminskar och marginaliserar och kan vänta oss ett "uppvaknande". DEN retoriken är mycket otäck.
    När du och andra kvinnor skriver om incels som jättefarliga och terrorister fast det inte finns något dokumenterat fall i Sverige av våld från incels är det helt okej, men när jag skriver om hur det eventuellt kan bli i framtiden anklagas jag för en "mycket otäck retorik". Var finns rim och reson i det? Jag håller ju på sätt och vis med er...

    Sen hävdar du att ni skriver krasst om hur MÄN beter sig, nyss var det incels. Är alla män ett hot nu, inte bara de som saknar kvinnor?

    Jag vet att det jobbar en majoritet kvinnor i vård, skola och omsorg och att de nog gör vad de kan. Men uppenbarligen räcker det inte. Det krävs nya tag, vad vet jag inte men att göra det till en fråga om kvinnligt och manligt ger inte mycket.

    Jag vill inte bråka med dig då du är en klok kvinna som kan svara konstruktivt när du vill. Men jag så jävla trött på detta könskrig på FL som blossar upp i mest varje tråd och sen böljar fram och tillbaka utan att tillföra något. Jag är kanske ett romantiskt relationsfreak och jag vet att du kan berätta om hur många dåliga relationer som helst som du kommit i kontakt med. Men jag kan berätta om många bra, inklusive min egen, och den kraft och lycka det innebär när man och kvinna kompletterar varann och går genom livet både som vänner och älskande. Är det så konstigt att jag vill unna andra detta också, även om jag inte vet hur?


  • Wed 8 Jan 2020 19:00
    #79
    pyssel skrev 2020-01-08 18:26:22 följande:
    Det finns inga terrorattacker av incels - med det motivet - i Sverige, men definitivt våld. De flesta känner nog till mordet i gångtunneln härom året. Eller vissa "joggingmord" där det föregåtts av mkt fantasier om att skada men där också incelprofilen stämt in på vad det varit för slags personer. Ja, jag tycker varningar om uppvaknande är otäcka, till en grupp som rymmer väldigt många personer som redan sitter på en mängd erfarenheter av våld från män och således är väldigt "vakna", mot sin vilja. Jag förstår att du inte hade onda avsikter och ber om ursäkt om tonen blev sådan och riktad mot person. Jag ville främst peka på att kvinnor sällan är aningslösa om hur våld mot dem kan eller skulle kunna te sig, så dessa varningar om uppvaknanden blir missriktade, och jag läser in något slags uppmaning till kollektivt ansvar för personer som hatar kvinnor, vilket må vara fel av mig.

    Det var mer en replik på "kvinnor" och "feminister" som, obevisat, skulle "dra alla över en kam". "Män" med referens till varför det väcker så mkt motstånd att tala om grupper av män som vill stödja sig på fallna privilegier.

    Vilka branscher gör tillräckligt enligt någon för någon allvarlig åkomma? Det är bara tröttsamt att ständigt höra om hur lite kvinnor arbetar med mansproblem, när kvinnor är överrepresenterade där.

    Jag respekterar att du känner så men kan inte hålla med om att det finns ett könskrig här. Kanske för att tillmälwn och attacker IRL eller på andra forum har varit betydligt värre än att bli kallad hora här. Men visst kan positionering bli tröttsam här, särskilt när den tycks obefogad, och jag är inte säker på att vi skulle mena samma tillfällen. Varför tror du jag inte vill unna ensamma människor relationslycka? Jag blir inte klok på om du insinuerar att jag inte har erfarenhet av andras och egna goda relationer, för att jag både sett, hört och upplevt den andra sidan.
    Tack för ursäkten, det uppskattas! Givetvis förstår jag att du har och haft goda erfarenheter av relationer, jag insinuerade inget. Jag menade bara att du har mer erfarenhet av den andra sidan än gemene man.

    Jag minns inte mordet i gångtunneln men jag reagerar mot att man klistrar på epitetet incel på personer som i huvudsak är "drop outs" som vi sa förr, enstöringar med extrem livs-och samhällssyn, ofta med psykiska problem i bagaget. Wennberg stoppade raskt in Breivik i incelfacket för att riktigt hamra in hur farliga de är. Men han var inte särskilt intresserad av kvinnor öht även om han också benämndes som antifeminist . Hans drivkraft var extrem nationalism, rasism, våldsfixering och samhällshat. De flesta massmördare är enstöringar och udda utan att vara incels.

    Däremot vill jag minnas att vid vissa skolskjutningar i andra länder har gärningsmannen haft incel-tendenser.
  • Wed 8 Jan 2020 19:30
    #82
    -1 +3
    Anonym (No disco) skrev 2020-01-08 19:24:21 följande:
    Snälla någon hjälp mig. Vilka egenskaper ska en incel ha för att kunna kalla incel förutom att han inte kan få ha sex?
    Enligt Wikipedia räcker det med att inte få ha sex, alltså att leva i ofrivilligt celibat. Allt annat, om våldstendenser, isolering och kvinnohat, har hittats på av andra. 
  • Wed 8 Jan 2020 19:55
    #87
    -1 +2
    Anonym (Eh) skrev 2020-01-08 19:33:06 följande:
    "Hittats på av andra"
    Nej, det är inget påhitt utan en varning från SÄPO.
    Du gör samma fel som många andra gjorde i början av tråden, blandar ihop begreppet incel med incel-rörelsen. Det senare är en nätbaserad våldsbenägen och kvinnofientlig rörelse med ursprung i USA och det är den som SÄPO varnar för. Att sätta likhetstecken mellan incel och incel-rörelsen är som att göra detsamma mellan muslimer och IS.
  • Thu 9 Jan 2020 19:04
    #93
    +2
    Anonym (manne) skrev 2020-01-09 15:12:37 följande:
    Det handlar väl om en viss personlighet, en kille som inte lyckas få till det med tjejer och gärna vill ha sex med tjejer fast inte får det, och samtidigt har en väldigt bitter och pessimistisk syn på varför han inte får det. Alltså att han är född fel med fel utseende och inte kan göra nåt åt det, att kvinnor enligt honom väljer bara en viss typ av män och det är kört därför osv...

    En kille som har väldigt svårt att träffa tjejer av olika anledningar men som ändå försöker och har trots alla svårigheter en positiv syn på det hela är ju ingen incel.
    Nej det gör det faktiskt inte, rent definitionsmässigt är en incel en man som inte får ha sex fast han vill. Det handlar om ofrivilligt celibat, inte personlighet, kvinnohat utseende eller pessimism. Alla incel är inte ens bittra. Kolla Wikipedia så kan du läsa själv.

    Men det verkar som att det pågår en begreppsförskjutning, väldigt många tror som du att det är en kvinnohatande outsider som är både knepig och farlig. Tyvärr är det så att många VILL att det ska vara så, ännu en grupp män som de kan demonisera. Du har väl läst trådarna här på FL där vissa kvinnor med förtjusning talar om att de aaaaldrig skulle ligga med en äldre oskuld, "det måste ju vara något fel på honom". Det passar ju dem perfekt att utmåla incels som farliga också...
  • Thu 9 Jan 2020 22:03
    +1
    Anonym (Anna) skrev 2020-01-09 20:30:54 följande:
    Jag har läst en del på incelforum, sett på Youtube osv. Jag tycker faktiskt inte det är så mycket kvinnohat specifikt, det är mer en slags generell bitterhet mot hela livet och hur de anser det är "ordnat". Mot kvinnor visst, men även mot andra män som har det bättre än dem själva. Det är ofta mer en slags längtan eller dyrkan till kvinnor de är attraherade av men vet/tror sig aldrig kunna få.

    Jag läste en tråd som jag glömt namnet på men där de beskrev positiva upplevelser med kvinnor de haft i livet. Det var sådana små saker som att någon snygg tjej sagt hej till dem och frågat om helgen vart bra. En liten struntsak för mig och andra men värsta grejen för dem. Så sorgligt på något vis. Att uppleva en sådan sak, något så trivialt, en gång i livet och det blir så speciellt att de beskriver händelsen i detalj flera år senare. Jag grät faktiskt när jag läste igenom den tråden...men sparade den inte tyvärr.

    Sådant säger faktiskt en del om oss. Vi vill jävligt gärna bli sedda av killar, men vi ser bara de vi själva vill se. Resten är ointressanta. Orka ens säga hej till en sådan...typ. Väldigt tragiskt egentligen.
    Väldigt fint skrivet av dig! Det är det jag velat lyfta fram i tråden, de flesta incels är helt ofarliga killar som av olika skäl har svårt att träffa kvinnor.  
  • Thu 9 Jan 2020 22:10
    +1
    Anonym (brinn för något och var den du vill dejta själv) skrev 2020-01-09 21:19:03 följande:
    Det är förvisso sant, men de triggar varandra ungefär som skinheads, invandringshatare, islamofober och andra hatare.

    Här är BBC dokumentären som förklarar en del om collegemördaren som har tusentals fans och anhängare på nätet och var en av de första som erkände sitt kvinnohat. Breivik är en annan fruktansvärd och farlig incel.

    www.bbc.co.uk/programmes/p07fvhmw

    Här är en annan som forskat om incelrörelsen och skrivit en hel bok om fenomenet. "Råttkungen"

    www.svt.se/kultur/pascal-engman-skildrar-ince...

    Ingen förnekar att det finns farliga personer i den gruppen men de är få i förhållande till det totala antalet incels. Som jag sagt tidigare, det finns ingen anledning att dra alla över en kam. Men den begreppsförskjutning som pågår svartmålar en hel grupp och jag tycker att det är både elakt och tragiskt.
  • Sun 12 Jan 2020 11:23
    +1
    Anonym (Anna1) skrev 2020-01-11 00:22:02 följande:
    Katarina presenterar ju lösningen. Tillbaka till ruta ett. Att återigen banka in att sex och relation inte är en mänsklig rättighet. Du kanske tycker den repliken är stereotyp och banal men där skiljer sig män och kvinnor sig åt.

    Jag vet en mängd ensamma och nästintill desperata kvinnor i åldern 30 + som letar och letar men inte finner kärleken. Och fertiliteten håller på att rinna ut för dem. Vissa av mina vänner går till psykologer för de är helt skräckslagna av det faktum att de kanske inte kommer kunna få barn. Vissa av dem har nästan tappat livsgnista helt, för de ser inte syftet med sina liv om de inte kommer kunna bli mammor. Och de hittar ingen livspartner.
    Men aldrig någonsin har jag hört någon beskylls gruppen män för detta. Aldrig har jag halkat in på sociala medier där kvinnor planerar att kidnappa män och mjölka dem på sperma. Aldrig har jag läst barnlösa kvinnor rikta hat och hot mot män för sin situation. Aldrig har män behövt vara rädda för att bli attackerade av barnlängtande hysteriskor.

    Anledningen till detta beror på att kvinnor aldrig utgått ifrån att mannen är ett bihang till henne, att mannens kropp finns till för hennes njutning och förfogande. Att Adam skulle vara skapt av Evas revben. Att hon skulle ha en mänsklig rättighet att nyttja hans kropp och hans sällskap för att hon står över honom.

    Därav skillnaden mellan män och kvinnors syn på varandra. Därför viktigt, som Katarina belyser, att börja med värderingar. Kvinnan finns inte till för mannen. Sex är ingen manlig rättighet.
    Jag tycker att repliken är banal därför att du inte talar om HUR man ska "banka in" rätt värderingar och hur man ska nå fram till dem som behöver det. Ni kvinnor talar gärna om vilka hemska värderingar som incels har men vilka män är det som burit sig illa åt mot dina väninnor? Det är ju vanliga män som har och har haft sex, relationer och barn. Så varför peka ut incels som aldrig fått visa vilka värderingar de har i praktiken utan bara pådyvlats kvinnohat och våldsbenägenhet? 

    Ja du har rätt i hur stressande det är för de kvinnor som vill ha barn men inte hittar rätt partner. Det måste vara hemskt att känna hur tiden rinner ut. Ingen har påstått att allt är frid och fröjd för kvinnor heller. Men här finns också en likhet, incels tappar livslusten för att de inte kan få en relation, kvinnor för att de inte hinner skaffa barn. Män och kvinnor vill egentligen ha samma sak, varför ska det vara så förtvivlat svårt att nå fram till varandra?

    Du har också rätt i att kvinnor inte tar till våld mot män, det skrev jag också i ett tidigare inlägg. Men att en massa män ser på kvinnan som underlägsen och bara till för mannen är retorik och ett inslag i det verbala könskrig som pågår för fullt inte minst här på FL. Och här har de ensamma och frustrerade kvinnorna en stor roll, de hotar inte med våld men de klankar och (an)klagar gärna på män. Nu känner jag inte dina vänner så jag pekar inte på dem. Men visst skyller kvinnor på män när de inte får till en relation, eller relationen spricker. Också en likhet med motsvarande män...
  • Sun 12 Jan 2020 11:33
    +1

    Är det någon som vet om det finns färre incels i länder som tillåter prostitution? Det borde vara så om männen bara är ute efter sex.
    Men personligen tror jag inte det, de ensamma männen vill bli sedda, få bekräftelse och närhet. Det räcker inte att onanera i någon annans hål. Som någon skrev, ensamhet är grunden till incelfenomenet. 

  • Tue 14 Jan 2020 13:31
    pyssel skrev 2020-01-13 19:10:26 följande:
    Den oönskade ensamheten, inte den självvalda. "Jag vill ha en enda vän men lyckas inte" kontra "jag är nöjd och solitär, har begränsat umgänge för det är det jag vill"
    Bra svar, så är det.
  • Tue 14 Jan 2020 13:47
    pyssel skrev 2020-01-13 21:32:25 följande:
    Den där incelvärlden behöver uppenbarligen se över både sin historieskrivning och sin skildring av nutiden.

    Dock efter att ha läst inceltrådar roar jag mig ibland med att göra en snabb inventering av kvarterets personer. Inget av det stämmer in på den där incelvärlden. Den är som Disneyland i jämförelse med mitt kvarter, min arbetsplats, idrottsföreningarna eller min mataffär. Kanske är det något med vattnet här men enligt beskrivning "helt oknullbara män", för att inte tala om att de borde "kamma noll i relationsspelet" kör runt med (andras?) barn i barnvagnar, har (fejk?) vigselringar, åker runt med kvinnor i bilar och går i reflexvästar tillsammans med dem på kvällen och verkar t.o.m beställa pizza till hela familjer. Så jäkla konstigt, det måste vara någon Hillbilly Stepford wives - historia jag hamnat i.
    Hur beskriver du män som är "helt oknullbara" eller "borde kamma noll i relationsspelet"? Utseende är inte det som gör någon till incel, det kommer inifrån. Dåligt självförtroende, blyghet, dåliga upplevelser i yngre år, social inkompetens, psykiskt störning. Jag känner också många som till det yttre inte borde hittat någon kvinna.
  • Tue 14 Jan 2020 15:41
    pyssel skrev 2020-01-14 15:27:06 följande:
    Det var ju inceltermer. Läs igen. Män runt mig, i affären, på jobbet etc HAR eller har haft partners, fast de enligt incelteori skulle vara "oknullbara", "kamma noll" osv. Alltså måste det vara
    1. Något i vattnet där jag bor
    2. Stepford wives - cirkeln sluten och vi är tbk på AI
    3. Eller? (T ex ett blygsamt påstående att incelteori inte är så väl underbyggd. .)
    Du borde sälja det vattnet på flaska, fatta vilken marknad det finns...

    Jag förstår att det är inceltermer men min ringa erfarenhet av incels  är att de inte fokuserar så mycket på det yttre ens i sin retorik. Som du skriver visar verkligheten att det inte är där problemet ligger.
  • Wed 15 Jan 2020 16:46
    +1
    Anonym (manne) skrev 2020-01-15 00:18:13 följande:
    Ja precis, de väljer bra män, inte såna som bara sitter och klagar och tycker synd om sig själva.
    Tja, igår hörde jag en siffra på 15.000 anmälningar per år om våld i nära relationer. Sen finns där säkert ett icke obetydligt mörkertal.

    Låter inte precis som att kvinnor gör några jättebra val... 
  • Sat 26 Jun 2021 14:36
    klyban skrev 2021-06-26 11:39:04 följande:

    Ja, det finns andra problem, men nu pratar vi om ett speciellt här.
    En annan stor är psykisk ohälsa och alkohol, det begraver många kvinnor var år.
    MEN, det är en annan fråga än incels.


     


    Tycker våld mot kvinnor(alla för den delen) är vedervärdigt, och extra vedervärdigt när en incel gör det, då den anser det är dennes rätt att göra så.
    Det är en bra lag som kommer på området, men nått säger mig man får arbeta mer på frågan även efter.


    Av det våld kvinnor utsätts för utförs bara en bråkdel av det av incels. De flesta incels är blyga och  tillbakadragna personer som inte är våldsbenägna. De farligaste männen är de som är framgångsrika hos kvinnor, är vana att bestämma och få sin vilja igenom men är osäkra innerst inne. 
    Och de anser att det är deras rätt att bestraffa kvinnan, i mycket högre grad än hos incels.
Svar på tråden Råd till incels