• Hedhopp

    Dags för körkort

    Min dotter fyller snart 16 och vi är båda taggade att börja övningsköra. Vi har bokat in oss för handledarutbildning, planen är att övningsköra mycket tillsammans. 

    Skulle vilja höra lite tips från er som nyligen tagit körkort. Hur gjorde ni? Jättenyfiken att höra från någon som kört privat. Gick det bra? Var det bökigt? Vad slutade kostnaden på?

    Ni som kört på trafikskola. Var ni nöjda? Hur många körlektioner behövdes? Övningskörde ni privat också?

  • Svar på tråden Dags för körkort
  • Kjell2

    Vi körde i huvudsak med körskola och sen volymträning privat. Körskolan gick igenom hur saker skulle göras och sen upprepade vi det massor privat.

    Går bra att läsa i boken hur moment ska genomföras. Följde också med på några lektioner för att se vad läraren la vikt på.

  • AnnnaG

    Jag tog körkort ganska nyligen. Och jag har kört väldigt mycket hemma. Min pappa som var den ända med körkort av mina föräldrar lät mig köra överallt vi skulle, sen utsatte han även mig för stadskörning (stockholm innerstad) väldigt tidigt.

    Det har hjälpt mig otroligt mycket. Till en början så kör på landsvägar så man får lära sig koppla utan stress. Sedan börja med starta i små backar osv.

    Hjälper absolut inte att stressa och bli högljud. Om tiden inte finns eller ni har bråttom, kör själv dit ni ska. Att lära sig köra och bli tillsagd med en vass/hög ton hjälper ingen.

    Jag har koncertrationsvårigheter så jag gjorde ju mitt teoriprov muntligt. Men öva öva öva. Och läs under en längre tid så det blir en djupinlärning och inte "pluggar till provet på 1 månad". Teoriprovet är krångligt (har gjort det skriftligt också innan jag fick muntlig tid X antal gånger) och många svartalternativ är detsamma med något enstaka ord som skiljer och som gör så man tror alla svar är rätt. När man väl sitter där och väntar på att gå in o skriva snurrar redan tusen tankar i huvudet och man är stressad. Men om din dotter är 16 finns ju tid :)

    Lycka till!????

  • Tonårsmamman1
    Hedhopp skrev 2020-01-08 10:21:50 följande:

    Min dotter fyller snart 16 och vi är båda taggade att börja övningsköra. Vi har bokat in oss för handledarutbildning, planen är att övningsköra mycket tillsammans. 

    Skulle vilja höra lite tips från er som nyligen tagit körkort. Hur gjorde ni? Jättenyfiken att höra från någon som kört privat. Gick det bra? Var det bökigt? Vad slutade kostnaden på?

    Ni som kört på trafikskola. Var ni nöjda? Hur många körlektioner behövdes? Övningskörde ni privat också?


    Mina barn körde på bilskola, köpte ett paket med ett visst antal lektioner. Sedan övningskörde de mycket med sin pappa.

    Tror det är bra att ta lektioner, så man vet vad som det ska fokuseras på, dessutom vet lärarna när eleverna är redo för uppkörning. Men man ska absolut övningskör med dom själv också, ju mer de kör desto säkrare blir dom.


  • ninaflower

    Jag körde upp för ett år sedan. Började köra april 2018 och uppkörning Jan 2019. Jag körde både på körskola och med min man. På körskolan körde jag dubbelpass.

Svar på tråden Dags för körkort