• Anonym (Mammax4)

    "Äter du inte maten nu så blir det ingen glass/godis senare"

    Hört den? Sagt den? Högst antagligen. Sedan då, när ni hotat om att barnet blir utan bulle, efterrätt, glass mm, vad händer då? Här kommer biten jag inte fattar. Jag HÖLL mitt hot med mina barn då dom va små, dom fick gråta hur mycket som helst men inge gott fick dom. Om jag sagt så. Ibland åt dom tillochmed upp när dom insåg "shit, ja blir utan", oftast väntade vi ut gråten. Här märker jag att MÅNGA, inte håller sitt hot. En halvtimma/timma senare när ex glasspinnarna dels ut, verkar föräldrarna "glömt" sitt hot. Fattar inte. Är orsaken man vill inte ta striden eller vad handlar det om?? Då ska man inte heller hota. Barn är smarta, ngr gånger o dom vet att du inte håller ditt hot. Drt hjälper för stunden, men på sikt är det helt fel uppfostringsmetod. Tänk innan du hotar eller lovar, för det du hotar el lovar bör genomföras.

  • Svar på tråden "Äter du inte maten nu så blir det ingen glass/godis senare"
  • Anonym (K)

    Det är dumt att hota barn. Sen att hota om mat är också riktigt dumt och det är helt ologiskt.

  • Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2020-01-08 14:23:48 följande:
    Det är dumt att hota barn. Sen att hota om mat är också riktigt dumt och det är helt ologiskt.
    Håller med
  • Anonym (fy)

    Bara att kolla på paniken folk får så fort de hör ord som straff eller hot kring uppfostran. Det är alldeles för läskigt och i princip barnmisshandel för dessa människor så självklart kan man inte vara så stygg att inte ge sin lilla älskling glass. Ska du ge barnet konsekvenser?! Nej usch och fy det går inte du kommer traumatisera den lilla stackaren. Han kommer växa upp och bli Hitler. 

    Och jag bryr mig inte om era påhittade skillnader mellan konsekvens och straff så slösa ingen tid på att kommentera det. 

  • Anonym (Nej)
    Eftersom jag själv hade svårt med mat och konsistenser som barn så vill jag inte att måltiden ska vara en obehaglig upplevelse. Har aldrig tvingat mitt barn att äta upp för att få godis. 
    Nu har hon inte suttit i matbordet och gråtit över godis heller vad jag minns så jag ser inte problemet.
  • Anonym (Xyz)

    Jag tycker inte man ska bråka om att barnen inte vill äta. Är man inte hungrig så ska man inte äta. Är man hungrig så äter man.

    Situationen du beskriver med hot/muta i en måltidssituation skapar en osund relation till mat, det är i alla fall vad jag tror.

  • sextiotalist
    Anonym (Mammax4) skrev 2020-01-08 13:49:11 följande:

    Hört den? Sagt den? Högst antagligen. Sedan då, när ni hotat om att barnet blir utan bulle, efterrätt, glass mm, vad händer då? Här kommer biten jag inte fattar. Jag HÖLL mitt hot med mina barn då dom va små, dom fick gråta hur mycket som helst men inge gott fick dom. Om jag sagt så. Ibland åt dom tillochmed upp när dom insåg "shit, ja blir utan", oftast väntade vi ut gråten. Här märker jag att MÅNGA, inte håller sitt hot. En halvtimma/timma senare när ex glasspinnarna dels ut, verkar föräldrarna "glömt" sitt hot. Fattar inte. Är orsaken man vill inte ta striden eller vad handlar det om?? Då ska man inte heller hota. Barn är smarta, ngr gånger o dom vet att du inte håller ditt hot. Drt hjälper för stunden, men på sikt är det helt fel uppfostringsmetod. Tänk innan du hotar eller lovar, för det du hotar el lovar bör genomföras.


    Tack och lov är det färre som har det synsättet på mat nu än när jag växte upp.

    Jag avstod hellre från både glass och bullar än åt något som äcklade mig.

    Nej, inte ens mina föräldrars stenhårda inställning till att äta upp fick mig att äta. Att lägga mig hungrig var ett bättre alternativ.

    Jag har aldrig mutat,aldrig hotat sonen när det gäller mat.

    Han har fått utöka sin repertoar i sin egen takt.

    Numera äter han nästan allt, även det som inte serverats hemma.
  • Anotherone

    Är man inte konsekvent så lär sig barnen detta väldigt snabbt.
    För egen del har jag alltid varit extremt konsekvent. 
    Till exempel om sonen kastat runt sand med spaden (på andra barn) i lekparken och jag har sagt att gör du så en gång till så går vi hem.
    Då packar vi ihop och går hem om han gör om det. Annars är ju det jag sagt till honom totalt intetsägande och utan betydelse.
    Det är många gånger jag fått lämna vänner och absolut inte känt att jag vill gå hem, för att jag haft kul, pratat med andra föräldrar etc. Men då jag har behövt visa att sådär uppför man sig inte, det är inte ok.
    Ska inte säga att det hänt många gånger men kanske en handfull.

    Tror inte på straff, däremot på konsekvens, i relation till barnens ålder.

  • sextiotalist
    Anotherone skrev 2020-01-08 15:23:12 följande:

    Är man inte konsekvent så lär sig barnen detta väldigt snabbt.

    För egen del har jag alltid varit extremt konsekvent. 

    Till exempel om sonen kastat runt sand med spaden (på andra barn) i lekparken och jag har sagt att gör du så en gång till så går vi hem.

    Då packar vi ihop och går hem om han gör om det. Annars är ju det jag sagt till honom totalt intetsägande och utan betydelse.

    Det är många gånger jag fått lämna vänner och absolut inte känt att jag vill gå hem, för att jag haft kul, pratat med andra föräldrar etc. Men då jag har behövt visa att sådär uppför man sig inte, det är inte ok.

    Ska inte säga att det hänt många gånger men kanske en handfull.

    Tror inte på straff, däremot på konsekvens, i relation till barnens ålder.


    Eller så lär sig barn att livet är väldigt inkonsekvent

    Jag har konsekvent varit inkonsekvent och det har fungerat utmärkt. Däremot märkte han på mitt kroppsspråk och tonfall väldigt tidigt att här fanns inte utrymme för diskussion eller protester
  • Anonym (mmm)

    Nej så där gör jag inte. Jag har aldrig velat hota med mat/glass, det blir bara stress och skapar olustkänslor hos barn. I värsta fall kanske du har skapat en ätstörning. 

    Det är en gammal kvarleva, delvis från när man inte hade så gott om mat, då jäklar åt man upp, liksom. När man sedan kunde börja unna sig efterrätter som glass, ja då hängde nog det med + också det lutherska i vår historia, att man ska "förtjäna" allting. Man kan inte bara få. 
    Det är bra att man lär sig vara tacksam osv, men just att hota barn med att bli utan efterrätt är bara ett konstigt och förlegat sätt. 

    Tycker man ska rannsaka sig själv varför man tycker olika saker inom barnuppfostran. Ofta görs saker bara för att ens egen mamma gjort det, hur tokigt det än kanske var. 

Svar på tråden "Äter du inte maten nu så blir det ingen glass/godis senare"