• m1n4x

    Kan chef neka sammanhängande sommarsemester

    Min chef påstår att hen har rätt att neka mig 4 veckors sammanhängande semester i juli månad. Hen kan heller ej låta mig förlägga sommarsemester i juni eller augusti månad. Hen vill att man ska ta ut minst 4 veckor semester på sommaren men samtidigt inofficiellt bryta semestern för att gå in och jobba 1-2 dagar mitt i. Med att bryta inofficiellt menar hen att i lönesystemet lägger jag in 4 veckors semester sammanhängande men att jag går in i jobbar (dvs osynligt i systemet) så får vi komma överens om när jag kan ta ut de dagarna för brytet vid annat tillfälle under året. Jag argumenterade emot och hänvisade till semesterlagen och kollektivavtalet där det står att man under sommarperioden jun-aug har rätt till 4 veckors sammanhängande semester. Hen svarar då att hen ändå kan kräva att jag ska bryta semestern?

    Stämmer verkligen detta?

    Jag trodde att om jag t ex vill ha semester i november 4 veckor så har chef i så fall rätt att kräva att jag bryter semestern, dvs när det handlar om semester utanför sommarsemestern?

  • Svar på tråden Kan chef neka sammanhängande sommarsemester
  • Kjell2
    m1n4x skrev 2020-01-08 15:05:50 följande:
    Jo, vi har kollektivavtal som jag hänvisat chefen till men hen fortsätter att säga att hen är minsann chef och kan kräva att jag bryter min sommarsemester. Jag sa OK med krav på att det läggs in korrekt i lönesystemet oxå då. Så jag kompenseras. Men nej.

    Har aldrig varit med om något sånt här tidigare.
    Ta all fortsatt diskussion via facket.


  • Anotherone

    Är det i en kommun under avtalet AB så nej, då har din chef fel.
    Man kan inte på förhand begära att en medarbetare ska bryta sin semester utan det ska vara i akut uppkommen situation i så fall och då ska man ges kompensation för detta. OM det inte finns lokalt avtal som säger annat men det verkar det ju inte göra i detta fallet. Stå på dig!

  • m1n4x
    CitronTulo skrev 2020-01-08 15:10:14 följande:

    På mitt jobb har vi rätt till minst fyra veckor under juni - augusti, men inte garanterat att vi kan ta den sammanhängande utan kan behöva dela på den.

    Om du ska gå in och jobba under dagar som du har beviljats semester så är det beordrad övertid som gäller. Och det ska bara användas vid akutfall! Inget som AG ska planera in!! Om ni inte kan få ut den sommarsemester som ni har rätt till så är ni ju för lite bemanning tänker jag.. AG får alltså ta in vikarier eller någon konsult!


    Vid annat tillfälle så beordrades jag en ny arbetsuppgift på övertid. Jag jobbade i snitt 60 övertidstimmar på en 6 veckorsperiod. Där betalade chef enbart ut 20 av de 60 timmarna som övertid, 20h la hen på mitt flexsaldo och resterande 20h raderade hen och sa att "här ställer man upp för arbetsgivaren, det handlar om att ge och ta".

    Facket gjorde ingenting i det fallet.
  • m1n4x
    Anotherone skrev 2020-01-08 15:20:34 följande:

    Är det i en kommun under avtalet AB så nej, då har din chef fel.

    Man kan inte på förhand begära att en medarbetare ska bryta sin semester utan det ska vara i akut uppkommen situation i så fall och då ska man ges kompensation för detta. OM det inte finns lokalt avtal som säger annat men det verkar det ju inte göra i detta fallet. Stå på dig!


    Ja det är kommun som har AB som kollektivavtal.
  • CitronTulo
    m1n4x skrev 2020-01-08 15:27:47 följande:
    Vid annat tillfälle så beordrades jag en ny arbetsuppgift på övertid. Jag jobbade i snitt 60 övertidstimmar på en 6 veckorsperiod. Där betalade chef enbart ut 20 av de 60 timmarna som övertid, 20h la hen på mitt flexsaldo och resterande 20h raderade hen och sa att "här ställer man upp för arbetsgivaren, det handlar om att ge och ta".

    Facket gjorde ingenting i det fallet.
    Att ge och ta, precis.. du lägger din tid och AG betalar för det.. hur tänker hen annars att DU får ut något av det om du jobbar utan att få ersättning för det? Har själv haft arbetsgivare som har försökt luras på olika sätt! Men om man tänker så här.. om det är registrerat (se till att ha bevis för det så att inte AG kan ändra i efterhand) att du har beviljats semester under en särskild period så har ju inte AG så mycket att komma med om du inte dyker upp på jobbet under de veckorna?

    Men seriöst, försök byta AG!
  • m1n4x
    CitronTulo skrev 2020-01-08 15:34:43 följande:

    Att ge och ta, precis.. du lägger din tid och AG betalar för det.. hur tänker hen annars att DU får ut något av det om du jobbar utan att få ersättning för det? Har själv haft arbetsgivare som har försökt luras på olika sätt! Men om man tänker så här.. om det är registrerat (se till att ha bevis för det så att inte AG kan ändra i efterhand) att du har beviljats semester under en särskild period så har ju inte AG så mycket att komma med om du inte dyker upp på jobbet under de veckorna?

    Men seriöst, försök byta AG!


    Söker jobb för fullt.
  • Giftskåneman
    m1n4x skrev 2020-01-08 15:27:47 följande:

    Vid annat tillfälle så beordrades jag en ny arbetsuppgift på övertid. Jag jobbade i snitt 60 övertidstimmar på en 6 veckorsperiod. Där betalade chef enbart ut 20 av de 60 timmarna som övertid, 20h la hen på mitt flexsaldo och resterande 20h raderade hen och sa att "här ställer man upp för arbetsgivaren, det handlar om att ge och ta".

    Facket gjorde ingenting i det fallet.


    Fy fan
  • MammaTillDansband
    m1n4x skrev 2020-01-08 15:03:38 följande:
    Administrativt jobb i en kommun. Jag nämnde även till chefen ang. försäkring etc. då sa hen: "Då löser vi det då när det inträffar".
    Jag tycker att du ska berätta om detta för politikerna som sitter i den nämnd som styr verksamheten du jobbar i! Det är de som är ansvariga, och de vill säkert gärna veta vad de chefer som fått delegation att fatta beslut håller på med. En extra fördel är om du har någon form av skriftliga bevis, ex mail, på det du säger.
  • m1n4x

    [quote=80151232][quote-nick]MammaTillDansband skrev 2020-01-08 17:55:06 följande:[/quote-nick]

    Jag tycker att du ska berätta om detta för politikerna som sitter i den nämnd som styr verksamheten du jobbar i! Det är de som är ansvariga, och de vill säkert gärna veta vad de chefer som fått delegation att fatta beslut håller på med. En extra fördel är om du har någon form av skriftliga bevis, ex mail, på det du säger.

    [/quote

    Hmm ja det kanske man borde..

  • nernu

    Säg till chefen att du gärna är behjälplig och talar med personalavdelningen i kommunen. Vilken dåre. Hur vågar man sig på något så dumt inom offentlig förvaltning? Idiot.

  • m1n4x
    nernu skrev 2020-01-08 18:38:53 följande:

    Säg till chefen att du gärna är behjälplig och talar med personalavdelningen i kommunen. Vilken dåre. Hur vågar man sig på något så dumt inom offentlig förvaltning? Idiot.


    Jag tog upp det med personalavdelningen/HR där och då. De sa att för verksamhetens skull så får du bryta din semester. Ok sa jag men då skandet läggas in korrekt i systemet. HR svarar då att nej då kan det vändas MOT arbetsgivaren om jag någon gång får för mig att vända det mot dem.

    Som sagt har aldrig varit med om en så oproffsig, oseriös förvaltning i hela mitt liv! Aäker andra jobb för fullt.

    Till råga på allt så utövar chefen dessutom maktspel, härskartekniker och kränkande särbehandling, genom att tala om för mig att jag inte får prata på APT, raderar arbetad övertid, tilldelar stadigvarande arbetsuppgifter som jag ska arbeta med på flextid.
  • MsFry
    Spanguolis skrev 2020-01-09 10:53:21 följande:

    Svaret är nej som andra skriver. Chefen har noll koll på semesterlagen. Sök annat är min rekommendation


    Gissar på att chefen egentligen har järnkoll på semesterlagen men vill lura ts.
  • Mortiscia80
    m1n4x skrev 2020-01-08 18:50:35 följande:
    Jag tog upp det med personalavdelningen/HR där och då. De sa att för verksamhetens skull så får du bryta din semester. Ok sa jag men då skandet läggas in korrekt i systemet. HR svarar då att nej då kan det vändas MOT arbetsgivaren om jag någon gång får för mig att vända det mot dem.

    Som sagt har aldrig varit med om en så oproffsig, oseriös förvaltning i hela mitt liv! Aäker andra jobb för fullt.

    Till råga på allt så utövar chefen dessutom maktspel, härskartekniker och kränkande särbehandling, genom att tala om för mig att jag inte får prata på APT, raderar arbetad övertid, tilldelar stadigvarande arbetsuppgifter som jag ska arbeta med på flextid.
    Anmäl till Arbetsdomstolen kanske. Fortsätt luta dig mot facket, vad säger de om det hela?

    Såvitt jag minns har man rätt till minst tre (kan vara fyra) sammanhängande semester, titta i semesterlagen och lägg den under deras näsa.
  • GGN
    m1n4x skrev 2020-01-08 18:50:35 följande:

    Jag tog upp det med personalavdelningen/HR där och då. De sa att för verksamhetens skull så får du bryta din semester. Ok sa jag men då skandet läggas in korrekt i systemet. HR svarar då att nej då kan det vändas MOT arbetsgivaren om jag någon gång får för mig att vända det mot dem.

    Som sagt har aldrig varit med om en så oproffsig, oseriös förvaltning i hela mitt liv! Aäker andra jobb för fullt.

    Till råga på allt så utövar chefen dessutom maktspel, härskartekniker och kränkande särbehandling, genom att tala om för mig att jag inte får prata på APT, raderar arbetad övertid, tilldelar stadigvarande arbetsuppgifter som jag ska arbeta med på flextid.


    Säg upp dig så du slutar lagom till semestern.
  • Poppy75

    Se till att du inte tar de här diskussionerna muntligt utan via mejl. Protesterar chefen så säg att om hen inte gör något olagligt eller mot reglerna så borde det inte vara ett problem att sätta det i skrift.

    Kanske är läge att påminna om offentlighetsprincipen, det är inte ok att som chef ha inofficiella bestämmelser i offentlig förvaltning.

  • geg

    Bli en hjälte, en visselblåsare. Samla material och kontakta media/journalist, så slipper andra detta i framtiden. Du har meddelarfrihet som inkluderar meddelarskydd, efterforskningsförbud och källskydd osv. Ska du ändå sluta så är det ännu mindre att riskera.

Svar på tråden Kan chef neka sammanhängande sommarsemester