• Anonym (Bitterf*ttan)

    Har blivit en riktig bitterf*tta och jag är annars jämt glad. Men sambon och jobbet gör att jag är så här. Snälla läs.

    Hej.

    Jag tänkte höra med er om det är fler som upplever samma sak som jag. Jag är i chock faktiskt. Jag är 34 år, bor med en kille som är 44. Vi ha en dotter på 4 år. Jag jobbar som undersköterska, sambon eget företag.

    Jag har aldrig haft det så tråkigt i livet som jag har det nu. Jag känner att jag har blivit en bitterfitta ursäkta uttalet. Jag gör inget annat om dagarna än att jobba, ta hand om dottern, laga mat, tvätta och städa. Sambon jobbar med sitt företag och gör inte många handtag hemma och är borta mycket. Jag får helt enkelt acceptera det. MEN han borde då hålla käft om vad som ska göras hemma och NÄR det ska göras eftersom han själv inte gör någonting. Men han klagar på mig om det ligger matrester kvar i diskhon en minut för länge och om disken står framme mer än nödvändigt. Han säger att sånt ska göras på en gång. Han säger även att han ska ta reda på sitt och jag mitt. Så då har jag slutat tvätta åt honom för det är ju hans kläder alltså ska han ta reda på sitt där också. Bara rättvist tycker jag.

    Igår var han och bade med dottern och när han kom hem la han alla blöta kläder och handdukar på tvättmaskinen istället för att hänga upp. Hans ursäkt var då att han skulle ha lagt det i tvättmaskinen men att det redan var tvätt där. Så det fick ju jag hänga upp. Sen när jag sa idag att jag tänker inte ta disken idag utan väntar till imorgon ja då blir det ett jäkla liv att jag inte plockar undan efter mig. Men jag hände upp hans blöta kläder och dom hade han bara lagt på tvättmaskinen i en hög?! Bitterfittan är riktigt bitter nu alltså.

    Jag har aldrig tid att träna heller men känner att jag behöver träna mitt bäcken bland annat som är riktigt slött. Men när ska den tiden finnas? Sambon däremot går och klipper sig lite nu och då på sin arbetstid och kan ta hand om sig själv men tro inte att han kan vara snäll och säga till mig att träna typ 2 ggr i veckan medan han är hemma med dottern:(

    Sen på jobbet det ända stället där man kan vara glad och ha kul med sina kollegor. Alltså på riktigt jag är mig själv där. Glad och trevlig som jag alltid varit annars. Men nu efter julledigheten och efter semestern i somras och allt så är det inte någon som frågar hur man har haft det? Jag var så glad idag och frågade flera stycken hur dom hade haft det men bara en frågade hur jag hade haft det. Så tråkiga! Vad beror sånt här på? Är folk så självupptagna och opersonliga? Upplever ni också liknande både i hemmet och på jobbet? En av mina kollegor som är läkare vi har varit jättebra kollegor och längtat efter att jobba med varandra och alltid så snälla och trevliga mot varandra. Hon avföljde mig på Instagram under julen? Så konstigt. I och för sig kan hon inte svenska så tänkte att det var därför det blev något fel men hon läser ju patienters journaler jättebra.

    Alltså jag vantrivs hemma när sambon är hemma och jag vantrivs på jobbet. Jag har redan pratat med sambon om hur jag känner och upplever honom här hemma men det blir ingen ändring. Jag har bokat tid för oss hos familjerådgivningen nu i alla fall så får se hur det går. Och vad gäller jobbet är det ju svårt att få nytt också då vi bor på litet ställe.

    Vad hade ni gjort?? Och är det nån som känner igen sig och är i liknande situation? Jag vill vara mitt gamla jag igen som är glad, har energi, drömmar och positiv inställning till allt. Men nu är det bråk hela tiden. Tittar på klockan hela tiden på jobbet och letar fel på mig själv tror att jag är sjuk med mera.

    Tack för att ni läste!

  • Svar på tråden Har blivit en riktig bitterf*tta och jag är annars jämt glad. Men sambon och jobbet gör att jag är så här. Snälla läs.
  • Godochglad

    Låter som en jättejobbig situation. Vem som helst blir grinig om man inte får tid för sig själv och om det dessutom pågår länge är det klart att känslorna svalnar. Familjerådgivning låter som en bra ide.

    Fundera på vilken uppdelning hemma du tycker vore rimlig.

    Rättvisa är bra. Hos oss kör vi tex lika många bortakvällar- om min partner är ute och tar en öl (som ikväll) betyder det att jag kan boka in en kväll när jag vill. Resultatet blir att jag är rätt nöjd när han ska bort, för då kan jag boka in en aw med vännerna direkt

    Det låter lite som att du gått i en klassisk kvinnofälla där du jobbar dubbelt och dessutom inte får någon uppskattning för det. Acceptera inte det. Allt jobb hemma delar man på när båda jobbar. Allt som inte känns rättvist kommer att skada relationen på sikt. Sen kan ju rättvisa vara olika för olika personer, men om det inte känns bra kommer det inte heller att bli bra. Stå på dig.

  • MammaTillDansband

    En lösning på ditt problem vore att du gick ner i vikt. Banta bort ungefär 90 kg (din sambo). Brukar kunna göra underverk mot bitterhet!
    För ärligt talat, är det kärleksfullt att behandla dig som en oavlönad piga? För det är det han gör. Han inte bara skiter i att göra sin del av hushållsarbetet, utan ger även dig order om hur och när du ska göra både hans och din egen del.

    Vad gäller ditt jobb är vårdsvängen ofta stressig och särskilt över jul- och sommarledigheterna när det är mycket pusslande för att få ihop folk till alla pass. Dina kollegor kanske inte orkar vara trevliga mot varandra, utan sparar (förhoppningsvis) trevligheten till era patienter.

  • Rudbeckius
    Vad skulle hända om du ärligt berättade hur du kände? Hur du skulle vilja ha det och att ni pratade om hur ni praktiskt skulle kunna göra för att fler ska må bättre i er familj? Finns det saker som kan rationaliseras bort?

    Jag har haft många relationer genom åren och jag tror att ni behöver vara öppna och tydliga. Det är svåt men nödvändigt att ta tag i.

    Ibland har jag upplevt att det inte varit lätt att prata, det ligger underliggande tankar och behov som inte kommer upp till ytan. Längtan efter att vara någon annan, besvikelser och kanske saker man skäms en del för. I era dialoger behöver ni kanske läsa mellan raderna.

    Varmt lycka till!
  • Anonym (Förstår precis)
    MammaTillDansband skrev 2020-01-09 09:43:18 följande:

    En lösning på ditt problem vore att du gick ner i vikt. Banta bort ungefär 90 kg (din sambo). Brukar kunna göra underverk mot bitterhet!
    För ärligt talat, är det kärleksfullt att behandla dig som en oavlönad piga? För det är det han gör. Han inte bara skiter i att göra sin del av hushållsarbetet, utan ger även dig order om hur och när du ska göra både hans och din egen del.

    Vad gäller ditt jobb är vårdsvängen ofta stressig och särskilt över jul- och sommarledigheterna när det är mycket pusslande för att få ihop folk till alla pass. Dina kollegor kanske inte orkar vara trevliga mot varandra, utan sparar (förhoppningsvis) trevligheten till era patienter.


    Jag har varit oavlönad dräng, butler och försörjare för olika partners genom mitt vuxenliv. Jag har älskat mina kära då och längtat efter att de ska komma tillbaka till normalt bra läge. Ibland har det hänr och ibland inte. Kärlek övervinner perioder då partner mår dåligt och eller är utan jobb m m.

    Det kallas att vara familj. Jag anar att du ser olika på kön i den här sortens tråd. Dewt är väldigt lätt att råda andra till att dumpa direkt, särskilt om man hyser allmänt agg till halva mänskligheten? Är det så illa?
  • MammaTillDansband
    Anonym (Förstår precis) skrev 2020-01-09 11:33:12 följande:
    Jag har varit oavlönad dräng, butler och försörjare för olika partners genom mitt vuxenliv. Jag har älskat mina kära då och längtat efter att de ska komma tillbaka till normalt bra läge. Ibland har det hänr och ibland inte. Kärlek övervinner perioder då partner mår dåligt och eller är utan jobb m m.

    Det kallas att vara familj. Jag anar att du ser olika på kön i den här sortens tråd. Dewt är väldigt lätt att råda andra till att dumpa direkt, särskilt om man hyser allmänt agg till halva mänskligheten? Är det så illa?
    Jaha, du drar det gamla manshat-kortet *gäsp*...det kanske borde bli en ny Godwins lag av detta?

    TS beskriver inte en man som behöver extra kärlek och omsorg när han mår dåligt, hon beskriver en frisk och fullt arbetsför man som har ork och vilja till mycket - men vill inte sköta något som helst hushållsarbete. Samtidigt som han gärna har synpunkter på hur hon sköter det gemensamma hemmet.
    För de flesta normala vuxna sammanboende, oavsett kön, är det självklart om man ser att det står disk på diskbänken - då diskar man! Inte ställer sig och skäller på sin partner för att hen inte har diskat...den som skäller har ju heller inte diskat, liksom.
    Att ta gemensamt ansvar för det gemensamma hemmet är att vara familj, enligt min ödmjuka åsikt. Är någon sjuk får förstås den andre göra en större del tillfälligtvis. Oavsett kön.
    Hyser jag agg till ett visst kön, ja, vem vet?

  • Anonym (Förstår precis)
    MammaTillDansband skrev 2020-01-10 10:01:49 följande:
    Jaha, du drar det gamla manshat-kortet *gäsp*...det kanske borde bli en ny Godwins lag av detta?

    TS beskriver inte en man som behöver extra kärlek och omsorg när han mår dåligt, hon beskriver en frisk och fullt arbetsför man som har ork och vilja till mycket - men vill inte sköta något som helst hushållsarbete. Samtidigt som han gärna har synpunkter på hur hon sköter det gemensamma hemmet.
    För de flesta normala vuxna sammanboende, oavsett kön, är det självklart om man ser att det står disk på diskbänken - då diskar man! Inte ställer sig och skäller på sin partner för att hen inte har diskat...den som skäller har ju heller inte diskat, liksom.
    Att ta gemensamt ansvar för det gemensamma hemmet är att vara familj, enligt min ödmjuka åsikt. Är någon sjuk får förstås den andre göra en större del tillfälligtvis. Oavsett kön.
    Hyser jag agg till ett visst kön, ja, vem vet?
    Jag kunde skrivit din text om jag var mindre analytisk. Vi är överens.

    Vi vet inte heller säkert allas menatal tillstånd och prioriteringar, det är nåt TS får ha dialoig om hemma. Du antar rätt mycket väldigt lätt. Har du testat försiktig ödmjukhet och respekt som strategi?

    Din misandri är helt onödig och funkar inte som härskarteknik, sorry. 
  • Anonym (A)
    Godochglad skrev 2020-01-08 19:27:49 följande:
    Låter som en jättejobbig situation. Vem som helst blir grinig om man inte får tid för sig själv och om det dessutom pågår länge är det klart att känslorna svalnar. Familjerådgivning låter som en bra ide.
    Fundera på vilken uppdelning hemma du tycker vore rimlig.
    Rättvisa är bra. Hos oss kör vi tex lika många bortakvällar- om min partner är ute och tar en öl (som ikväll) betyder det att jag kan boka in en kväll när jag vill. Resultatet blir att jag är rätt nöjd när han ska bort, för då kan jag boka in en aw med vännerna direkt smile1.gif
    Det låter lite som att du gått i en klassisk kvinnofälla där du jobbar dubbelt och dessutom inte får någon uppskattning för det. Acceptera inte det. Allt jobb hemma delar man på när båda jobbar. Allt som inte känns rättvist kommer att skada relationen på sikt. Sen kan ju rättvisa vara olika för olika personer, men om det inte känns bra kommer det inte heller att bli bra. Stå på dig.
    Håller med
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    1) Sluta gör hans sysslor, om hans blöta tvätt ligger på tvättmaskinen, lägg den på golvet eller i hans tvättkorg om den står där inne. Du behöver inte ens vara bitter över det hela. Påpekar han något så säg att ni ju har kommit överens om att sköta era egna göromål.

    2) När han klagar: Påminn honom om att ni är två i hushållet och att om det stör honom kan han ta tag i det istället. T ex disken då, eller ska ni diska varsin tallrik och ta varannan av barnets...? Fattar han inte hur absurt det blir så får du föreslå helt skilda liv. Han kan köpa egna tallrikar och bestick. Och passa på att flytta ut i samma veva.

    3) Ta upp på familjerådgivningen att ni borde dela på sysslorna hemma och på fritiden, dvs du ska också kunna åka iväg några kvällar i veckan och träna, träffa kompisar eller vad som helst.

  • MammaTillDansband
    Anonym (Förstår precis) skrev 2020-01-10 15:53:11 följande:
    Jag kunde skrivit din text om jag var mindre analytisk. Vi är överens.

    Vi vet inte heller säkert allas menatal tillstånd och prioriteringar, det är nåt TS får ha dialoig om hemma. Du antar rätt mycket väldigt lätt. Har du testat försiktig ödmjukhet och respekt som strategi?

    Din misandri är helt onödig och funkar inte som härskarteknik, sorry. 
    I ditt första inlägg blir jag anklagad för att hysa agg till halva mänskligheten, i ditt andra inlägg påstår du att jag ägnar mig åt misandri. Slår vad om en hundring att du kommer kalla mig feminazist i det tredje...

    Det är fullt rimligt att anta att en person, oavsett kön, som är kapabel att driva företag, inte lider av något mentalt tillstånd som hindrar henom från att utföra hushållssysslor. Dessutom är det ytterst troligt att TS skulle ha nämnt ett sådant tillstånd hos sin sambo, om det förelåg. Men för all del, jag kan ha fel.
  • Avenia

    Det kallas internaliserat kvinnohat när du kallar dig själv ett skällsord för reaktioner på din mans orimliga krav på dig.

  • Anonym (Förstår precis)
    MammaTillDansband skrev 2020-01-10 22:00:08 följande:

    I ditt första inlägg blir jag anklagad för att hysa agg till halva mänskligheten, i ditt andra inlägg påstår du att jag ägnar mig åt misandri. Slår vad om en hundring att du kommer kalla mig feminazist i det tredje...

    Det är fullt rimligt att anta att en person, oavsett kön, som är kapabel att driva företag, inte lider av något mentalt tillstånd som hindrar henom från att utföra hushållssysslor. Dessutom är det ytterst troligt att TS skulle ha nämnt ett sådant tillstånd hos sin sambo, om det förelåg. Men för all del, jag kan ha fel.


    Vi får se hur detta går. Du verkar inte särskilt jämställd. Vi får problem i relationer och i samhället när genus i onödan generaliseras och värderas olika. Jag betvivlar starkt att du uttryckt dig så enkelspårigt nedlåtande om könen varit omvända. Du behöver bättre självinsikt för att inte ge så schablonartade argument.
  • Anonym (Sexstrejk)

    Stäng musslan permanent.

    Mansbebisarr extremt avtändande. Öppna när han vuxit till sig och blivit en man

  • MammaTillDansband
    Anonym (Förstår precis) skrev 2020-01-10 23:11:33 följande:
    Vi får se hur detta går. Du verkar inte särskilt jämställd. Vi får problem i relationer och i samhället när genus i onödan generaliseras och värderas olika. Jag betvivlar starkt att du uttryckt dig så enkelspårigt nedlåtande om könen varit omvända. Du behöver bättre självinsikt för att inte ge så schablonartade argument.
    Din upptagenhet med min oansenliga person är inte till hjälp för TS.
  • Anonym (Förstår precis)
    MammaTillDansband skrev 2020-01-11 07:08:53 följande:

    Din upptagenhet med min oansenliga person är inte till hjälp för TS.


    Det stämmer. Men du ser dig verkligen inte som en oansenlig person och jag gissar att du har stor oemotsagd kontroll över din omgivning med din sorts ideologi som inte bygger på människors lika värde.
  • Siden

    Dela upp sysslorna i hushållet lika och ha lika mycket egentid. Om du jobbar heltid och han jobbar heltid så ska ni dela på övrigt arbete (hem och barn). Ni kan ta varannan kväll med barn och hushåll tex, och varannan morgon. Varannan förmiddag/eftermiddag på helgen. Om han är borta från hemmet en kväll är du borta från hemmet en kväll. Se till att få lite barnvakt också om det är möjligt, några timmar bara. Så kan ni sätta er ner och prata som ett par om hur ni vill leva ert liv. När du har egentid kan du passa på att fundera över dig själv och ditt liv, vad behöver du mer av, varför är du missnöjd? Gå på aw, träna, ta en massage eller ett långt bad och ett glas vin. Med vissa män så måste man vara sipertudlig och dena upp det - annars tar dom inte bördan utan smiter till sitt viktiga jobb hela tiden.

  • Rudbeckius

    Instämmer. Mycket bra och konkret råd. Det gäller även för vissa kvinnor och särskilt tonårsbarn att man behöver vara sypertydlig....


    Siden skrev 2020-01-11 08:46:15 följande:

    Dela upp sysslorna i hushållet lika och ha lika mycket egentid. Om du jobbar heltid och han jobbar heltid så ska ni dela på övrigt arbete (hem och barn). Ni kan ta varannan kväll med barn och hushåll tex, och varannan morgon. Varannan förmiddag/eftermiddag på helgen. Om han är borta från hemmet en kväll är du borta från hemmet en kväll. Se till att få lite barnvakt också om det är möjligt, några timmar bara. Så kan ni sätta er ner och prata som ett par om hur ni vill leva ert liv. När du har egentid kan du passa på att fundera över dig själv och ditt liv, vad behöver du mer av, varför är du missnöjd? Gå på aw, träna, ta en massage eller ett långt bad och ett glas vin. Med vissa män så måste man vara sipertudlig och dena upp det - annars tar dom inte bördan utan smiter till sitt viktiga jobb hela tiden.


Svar på tråden Har blivit en riktig bitterf*tta och jag är annars jämt glad. Men sambon och jobbet gör att jag är så här. Snälla läs.