• Thu 9 Jan 2020 09:22
    106 visningar
    2 svar
    2
    106

    Hur bestämmer man vad man vill läsa? Förskollärare, logistiker mm.

    Hej!
    Jag hade tänkt börja studera till hösten, är då 22år. Men har så himla svårt att veta vad jag ska läsa? Just nu jobbar jag på en förskola där jag trivs så så bra, men har lite svårt att se om det är själva stället och arbetskamraterna jag trivs med, eller om jag tycker att det är roligt att faktiskt arbeta med barn. Det jag känner känns negativt är att det är svårt att utveckla sig inom det yrket. Jag har också vart inne på att läsa logistik då jag tycker om att planera och strukturera, men det är ett arbete som jag aldrig testat på vilket gör mig nervös. Och så är det väl egentligen inför de flesta utbildningar/jobb jag har tittat på. Jag har liksom aldrig fått testa på det vilket gör mig nervös och rädd att jag inte ska tycka om det när jag väl börjar. Är livrädd för att välja fel. 
    Och ska man vara helt krass skiljer det ju en del på lönen om man jämför förskollärare vs logistiker. Någon som har ett bra tankesätt gällande detta? 

  • Svar på tråden Hur bestämmer man vad man vill läsa? Förskollärare, logistiker mm.
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Thu 9 Jan 2020 10:05
    #1

    Ett par tankar.

    Du ska aldrig välja framtid utifrån vilken lön du får! Pengar är inte lycka, trivsel är lycka. Dessvärre vet man inte alltid var man kommer att trivas innan man provat på.

    Nu har du tyvärr ingen erfarenhet av logistiker, men generellt kan man säga att du får föreställa dig att ha samma jobb åtminstone sju år framåt. Känns det ok?

    Fundera på vilken utbildning som ger mest bredd, alltså att du antingen kan arbeta inom olika slags jobb när du är klar eller att du lätt kan läsa till några kurser så du kan jobba med något annat. Där har du säkert bättre koll än mig på vad det finns för möjligheter.

  • Fri 10 Jan 2020 23:38
    #2

    Av de två yrken du nämner låter det som att logistiker skulle passa dig bättre, om du dels tycker om att planera och strukturera, och dels vill ha ett yrke att kunna utvecklas inom. Men jag skulle råda dig att gå till en studievägledare och fråga om andra yrken och möjligheter också. Det finns många utbildningar som kan leda till jobb där man planerar och strukturerar på olika sätt. Var inte för rädd att välja, man kan ändra sig, dels under utbildningstiden, dels senare. Du kanske jobbar som förskollärare eller logistiker eller något annat ett par år, sedan tar du en påbyggnadsutbildning eller ändrar kurs på något annat vis. Du måste inte göra samma sak i sju år. Det är naturligt att känna sig osäker när man ska prova något nytt, men låt inte det hindra dig. Om man alltid väljer det man är van vid så går man miste om en massa roliga och utvecklande saker. Om det känns som att du kan tycka det är roligt, så testa!

Svar på tråden Hur bestämmer man vad man vill läsa? Förskollärare, logistiker mm.