• Anonym (TS)

    Sambon vill inte vara föräldraledig eller ge dagar till mig

    Jag anser inte att jag vill sätta vårt barn på förskola för tidigt. Tidigast när hen är 1,5 år. Vi har den ekonomiska möjligheten till åt vara hemma då vi har här inkomst båda två. Mina föräldradagar börjar vara slut. Är 6 mån kvar tills barnet är 1,5 år och sambon vill inte vara föräldraledig. Jag har sagt att han kan ge mig dagar, men han vill inte. Han vill använda sina dagar till att kunna vara ledig hela sommaren och på barnens lov istället. Han kan inte tänka sig att spara sina lägsta dagar då han tycker det blir en för låg inkomst. Han tycker att barnet kan börja förskola och att jag kan börja jobba. Jag har fått använda alla mina dagar och kommer inte ha möjlighet att vara hemma varken på lov eller längre än 4 veckor på sommaren.

    Han är medveten om att barnen måste vara hemma på sommarlov och övriga lov men menar att de kan åka till farmor/farfar eller mormor/morfar så har han endast det minsta barnet som han då är föräldraledig för hemma. Han ser det som chans till extra lång semester.

    Vad anser ni om detta?

    För mig känns det svinigt gjort då han tidigaste sagt att han vill ta halva föräldraledigheten, men nu vägrar vara hemma och vägrar ge mig dagar.

  • Svar på tråden Sambon vill inte vara föräldraledig eller ge dagar till mig
  • Anonym (Denna)

    Man kan tycka vad man vill egentligen! Han gör som han vill med de FP-dagar som är hans.

  • Anonym (tuv)

    Han låter som en riktig mansbebis. Om han vill vara ledig på sommaren och loven så ska du se till att absolut jobba under den tiden han är ledig så att han verkligen får ta hand om sina barn. Det är svinigt gjort om ni tidigare har kommit överens om att barnet inte ska börja på förskolan före 1,5 års ålder. Men nu är det som det är, så ni får turas om att hämta och lämna på förskolan så att barnet får så korta dagar som möjligt. 

    Varför har du fått använda alla dina dagar? 

  • Jemp

    Iom att ni tidigare haft en överrenskommelse är det fult gjort. Nog för att barnet kan börja vid 1 år och han har lika stor bestämmanderätt som dig där, men både för vad du (tidigare ni?) anser vara viktigt för barnet och för anknytning och jämställdhet i att han plötsligt inte ska vara hemma alls.

    Har ni förskoleplats redan nu? Kan ju ta några månader att få annars, hur har han tänkt lösa det?

  • Anonym (Tuva)

    Min man gjorde likadant. Som tur är sa han det tidigt och han tjänar bra, så jag började helt enkelt att ta ut så lite FP som möjligt och levde på hans lön istället för att få dagarna att räcka.

    Men jag tycker det är dålig stil och tror tyvärr det är rätt vanligt så jag anser att föräldrapengen borde kontrolleras på något sätt så den verkligen används för att vara hemma och ta hand om barn innan förskola. Speciellt om den i framtiden ska delas lika!

  • Jemp

    Dessutom konstigt att han vill lämna bort de äldre barnen (är de hans?) när de är lediga. Och det är många föräldradagar per år som ska göras av med innan barnet blir 4..

  • Anonym (TS)
    Anonym (Tuva) skrev 2020-01-09 11:34:08 följande:

    Min man gjorde likadant. Som tur är sa han det tidigt och han tjänar bra, så jag började helt enkelt att ta ut så lite FP som möjligt och levde på hans lön istället för att få dagarna att räcka.

    Men jag tycker det är dålig stil och tror tyvärr det är rätt vanligt så jag anser att föräldrapengen borde kontrolleras på något sätt så den verkligen används för att vara hemma och ta hand om barn innan förskola. Speciellt om den i framtiden ska delas lika!


    Vi betalar lika mycket var till ett konto därifrån gemensamma utgifter dras. Pengarna vi har kvar lever vi på själva. Klart vi ger åt varandra om någon har slut pengar men det skulle inte funka om jag "med flit" tar ut lite dagar för att leva på honom. Då skulle han kräva att jag tar ut fler dagar.
  • LittleSunshine84
    Anonym (TS) skrev 2020-01-09 21:46:18 följande:

    Vi betalar lika mycket var till ett konto därifrån gemensamma utgifter dras. Pengarna vi har kvar lever vi på själva. Klart vi ger åt varandra om någon har slut pengar men det skulle inte funka om jag "med flit" tar ut lite dagar för att leva på honom. Då skulle han kräva att jag tar ut fler dagar.


    Illa gjort av honom. Är det bara han som bestämmer? Om han kan bestämma vad du ska göra så får väl du sätta hårt mot hårt? Stanna hemma med barnet så får han stå för alla omkostnader för du har inga pengar.

    Du får väl i värst fall säga att du mot din vilja får gå honom till mötes. Men förklara hur hans svek påverkar er relation och hur du ser på honom.

    Eller var kreativ, kan du sälja ngt hemma så du får in pengar? Ngt som han håller kärt? Tv? Dator? Bil?
  • Anonym (A)

    Har du kvar lägsta-nivå-dagar eller kan han tänka sig föra över dem åtminstone? På så sätt skulle du i alla fall kunna skydda din SGI.

    Alternativet skulle kunna vara att du hittar en universitetskurs med plats på och söker studiemedel. Då kan du också skydda din SGI.

    Får ni ens en förskoleplats för barnet när det fyller ett år? Det är ju inte helt självklart att det finns en plats ledig bara för att han vill ha en plats helt plötsligt.

  • Anonym (AndreaDB)
    Anonym (TS) skrev 2020-01-09 10:41:52 följande:

    Jag anser inte att jag vill sätta vårt barn på förskola för tidigt. Tidigast när hen är 1,5 år. Vi har den ekonomiska möjligheten till åt vara hemma då vi har här inkomst båda två. Mina föräldradagar börjar vara slut. Är 6 mån kvar tills barnet är 1,5 år och sambon vill inte vara föräldraledig. Jag har sagt att han kan ge mig dagar, men han vill inte. Han vill använda sina dagar till att kunna vara ledig hela sommaren och på barnens lov istället. Han kan inte tänka sig att spara sina lägsta dagar då han tycker det blir en för låg inkomst. Han tycker att barnet kan börja förskola och att jag kan börja jobba. Jag har fått använda alla mina dagar och kommer inte ha möjlighet att vara hemma varken på lov eller längre än 4 veckor på sommaren.

    Han är medveten om att barnen måste vara hemma på sommarlov och övriga lov men menar att de kan åka till farmor/farfar eller mormor/morfar så har han endast det minsta barnet som han då är föräldraledig för hemma. Han ser det som chans till extra lång semester.

    Vad anser ni om detta?

    För mig känns det svinigt gjort då han tidigaste sagt att han vill ta halva föräldraledigheten, men nu vägrar vara hemma och vägrar ge mig dagar.


    Han ska självklart göra som han vill! 
Svar på tråden Sambon vill inte vara föräldraledig eller ge dagar till mig