• Thu 9 Jan 2020 16:40
    1224 visningar
    7 svar
    7
    1224

    Lära sig piano som 7åring

    Har en 7åring som vill lära sig spela Piano, och jag vill generellt uppmuntra musik (i vilken form som helst). 

    Finns det några tips på hur man drar igång detta? Spontant tänker mig att köpa ett digitalt (behöver vara flyttbart) enklare piano, dock över leksaksnivå. Kanske har det sånt förprogrammerade melodier som man kan träna till. Och sen finns det kanske några Youtube avsnitt eller data program att lära sig genom...

    Själv är jag totalt omusikalisk, klarar max av att sätta på spotify. 
    Musikskolan startar först från 9, och vi ska ut o resa länge så kan inte ta privatlektioner. 

    Uppskattar alla tips som ni kan ha, vilket piano passar att köpa och finns det bra program på nätet ???

  • Svar på tråden Lära sig piano som 7åring
  • Sun 12 Jan 2020 14:05
    #2
    Mrs Moneybags skrev 2020-01-10 15:52:10 följande:

    Jag skulle köpa ett digitalt piano som låter som ett riktigt piano och har pedaler. Då kan hon använda pianot när hon väl börjar ta lektioner som övningsinstrument. 

    Jag vet inget om program på nätet, men youtube har säkert många nivåer på pianoträning. Det bästa är förstås en riktig lärare så att hon lär sig rätt hållning, handlag osv. Ibland kan man ta bara några lektioner och sedan återkomma några månader senare. Man behöver ju inte gå en hel termin menar jag. 


    Tack för ditt svar! Dum fråga men vad är syftet med pedalerna. Har inte sett många elektroniska med pedaler till salu.
  • Sun 12 Jan 2020 14:14
    #3
    +1

    Hittar inte hur jag redigerar mitt eget inlägg, men hittade snabbt info på nätet om pedalerna så Tack för ditt svar.

  • Tue 14 Jan 2020 11:37
    #5
    lalsldlflglhljlk skrev 2020-01-12 19:07:27 följande:
    Brukar finnas att köpa till på elpianon. Fixa en sustain-pedal med tele-ingång (6,3 mm) så är det bara att koppla in. Brukar dock inte behövas för nybörjare.

    Mitt tips: gå till musikaffär och låt barnet provspela på keyboarden som finns där. Köp sedan någon enkel barnbok med noter (brukar vara korta och enkla låtar samt massa bilder i dom enklaste böckerna).

    Sen beror det ju också på vad barnet vill spela? Och hur mkt tid som kan/vill läggas på det. Om barnet gillar nån särskild musik kan du försöka hitta nån enkel notbok med såna låtar. Alternativt låta barnet försöka hitta melodier med hjälp av gehör.

    Strunta i saker som teknik och hållning etc - sånt kan man åtgärda i efterhand om det blir problem. Barn har ofta så rörliga kroppar ändå, jämfört med vuxna, så dom lär inte slita ut leder etc på samma sätt. Fokusera på spelglädje!

    Om det inte finns musikskola i närheten kan du kolla om det finns musikkollo. Brukar vara kul för barn!
    Tack för bra tips!

  • Tue 14 Jan 2020 11:37
    #6
    lalsldlflglhljlk skrev 2020-01-12 19:07:27 följande:
    Brukar finnas att köpa till på elpianon. Fixa en sustain-pedal med tele-ingång (6,3 mm) så är det bara att koppla in. Brukar dock inte behövas för nybörjare.

    Mitt tips: gå till musikaffär och låt barnet provspela på keyboarden som finns där. Köp sedan någon enkel barnbok med noter (brukar vara korta och enkla låtar samt massa bilder i dom enklaste böckerna).

    Sen beror det ju också på vad barnet vill spela? Och hur mkt tid som kan/vill läggas på det. Om barnet gillar nån särskild musik kan du försöka hitta nån enkel notbok med såna låtar. Alternativt låta barnet försöka hitta melodier med hjälp av gehör.

    Strunta i saker som teknik och hållning etc - sånt kan man åtgärda i efterhand om det blir problem. Barn har ofta så rörliga kroppar ändå, jämfört med vuxna, så dom lär inte slita ut leder etc på samma sätt. Fokusera på spelglädje!

    Om det inte finns musikskola i närheten kan du kolla om det finns musikkollo. Brukar vara kul för barn!
    Tack för bra tips!

Svar på tråden Lära sig piano som 7åring