• Fri 10 Jan 2020 15:55
    1677 visningar
    19 svar
    19
    1677

    få tillbaka mjölkproduktion efter tilläggsmatning

    Inte riktigt samma situation för mig men min son klarar inte av att amma fullt pga ett hjärtfel, har försökt med tillägg i flaska nen han hatar flaska.

    Han sondas i nuläget.

    Jag erbjuder alltid bröstet först, i ditt fall bör du erbjuda båda brösten så länge bebisen vill suga. Sen så erbjuder du bröstet så ofta bebisen visar intresse, suger, snackar, slickar osv.

    Se till att pumpa ur minst var 3 e timme om bebis inte äter tillräckligt på egen hand. Det kan räcka med att hen får ersättning ett tag och börjar få mer energi så hen orkar amma mer.

    Att amma varje timme i perioder är inget konstigt heller då det ökar mjölkproduktion.

  • Fri 10 Jan 2020 16:53
    #5
    bizbelz skrev 2020-01-10 16:33:34 följande:

    har ammat helahela tiden senaste dagarna känns det som.. men han har inte gått upp något. kan mjölkproduktionen verkligen vara så kass? har en handpump som jag använder men släpper som mest 20 ml från båda brösten och knappt ens det. oftast typ 5-10 ml och då är det sammanlagt från båda. en dubbelpump är elektrisk va? släpper man bättre till en sån? hur vet jag om han tömt brösten då?

    haha så mycket frågor, jag ursäktar :/


    Bröstet ska kännas som en tom påse, du ska inte kunna trycka ut spec mycket mjölk med fingrarna efter bebis ammat. Låter som hen inte ammar tillräckligt mycket. Har ni ammningsvägt på bvc för att se vad hen får i sig?

    Det är jätteolika hur mycket man får ut när man pumpar. Ena bröstet får jag lätt ur 100 kl när det är stenhårt, min son är 6 mån i början fick jag kanske 40 ml. Man kan behöva trycka med tratten mot bröstet och ändra position/riktning på tratten samt pumpa upp mot 30 min ibland.

    Det går absolut att få upp produktionen. I undantagsfall är näringen i mjölken bristfällig men det kan endast besvaras genom en analys av bröstmjölken på lab.
  • Fri 10 Jan 2020 17:12
    #7

    Du väger med samma kläder och blöja först innan mätning sen efter matning. Har bebis gått upp 10 gram har hen ätit ca 10 ml 50 gram 50 ml osv. Du får inte byta blöja allt kiss och bajs ska vara kvar, så kissar eller bajsar bebisen under matningen får du isåfall väga. Kontrollera viktuupgång, byta blöja. Väga om, mata och sen amningsväga efter måltid igen.

    Det är beräknat på vikt.150 ml per kilo och dygn. Så väger bebis 3 kg är det 3 × 150 = 450 ml på ett dygn 450/24= 18,75 ml per timme så det blir ungefär 55-60 ml var tredje timme. Man måste inte vara exakt när man ser att barnet går upp i vikt. Sen kan det ta ett par dagar att vänja bebisens mage vid mer mat.

  • Fri 10 Jan 2020 18:51
    #13
    bizbelz skrev 2020-01-10 17:56:40 följande:

    får gå med där! tack!

    ingen aning varför han inte ökar, ammar inte speciellt länge men sväljer ändå en del tycker jag. och alltid båda brösten. ofta en gång i timmen, som mest två timmar mellan amningstillfällena.. taget är bra, läppen ute och stort tag och får aldrig ont eller så - han får bara lite gropar i kinderna men thats it. och ammar på tidig signal med. han ligger ofta och snuttar vid tutten så då dricker han till å från med. jättekonstigt att han inte går upp. har dessutom gett extra 20 ml utpumpad bröstmjölk en gång om dagen och ersättning 20ml nån gång ibland. ( innan idag alltså - då bvc tyckte att 8 ggr om dagen was the way to go. )

    tungbandet kollade dom men tyckte inte det var kort, lite kort läppband däremot men inget hon sa skulle påverka förmodligen.

    han kan dock efter en stund aktiv amning börja böka en del, när bröstet inte är lika fyllt antar jag, och smacka å släppa tag å slänga med armar och ben. får inte riktigt grepp efter ett tag typ. svårt att förklara.

    känns som att jag redan ammar ammar ammar men ändå går han inte upp - vad kan det bero på? är det mjölken som inte räcker till då eller? känns inte som att jag kan göra speciellt mycket mer för att öka den då. ammar aktivt, väcker honom när han somnar vid tutten, gör bröstkompressioner när han slutar svälja, har honom vid tutten mest hels tiden för det är där han trivs så han borde ju få i sig tillräckligt?

    han har förresten också kaskadspytt för någon dag sen efter att jag gett 20 ml ersättning och sen idag efter 60 ml - hulkar sig och verkligen SPYR, inte som att det kommer i en rap utan så som vi gör när vi spyr, på det sättet. så kommer hälften av det han ätit upp igen liksom.. bara när jag ger ersättning också. fan, blir galen av det här..


    Beskriv hur han kräks för bvc och be om läkarbesök kan vara pga en defekt i nedre magmunnen eller problem med tarmarna. Det kan oxå handla om mjölkallergi.

    Min son kaskadspydde av för mycket mat. Stannade av i vikt efter ca 1 månad. Upplevde samma ammningsmönstet som dig och det visade sig att han hade tarmar som låg fel, även om första misstanke var magmunnen.

    Han opererades för detta när han var 2 månader. Nu är det tyvärr hjärtfelet som gör att han ökar väldigt långsamt i vikt och behöver tillmatas med sond.

    När han spyr ät det som när en vuxen spyr? Att han tar i ulkar blir ledsen?

    Även om bebis spyr mycket ska det rinna som ett vattenfall och inte vara obehagligt för att vara normalt.
  • Fri 10 Jan 2020 19:47
    #15
    bizbelz skrev 2020-01-10 19:28:16 följande:

    precis, inte alltid men efter gångerna han fått ersättning så har han hulkat sig och spytt så som vi gör när vi spyr. minns inte om han blivit ledsen men ser himla obehagligt ut. inte som det vanliga ?kräkas i en rap liksom? utan att det typ sprutar och kommer i omgångar av hulkande, om du fattar..? svårt å förklara. om det är allergi borde han väl ha mer symptom tänker jag? känns konstigt om det är det.. det kan alltså vara att han får i sig för mycket? det känns ju konstigt det med om han inte går upp i vikt men ändå får i sig tillräckligt/ för mkt / tillräckligt mycket för att kaskadspy tänker jag.

    är helt lost.

    han har ju bara spytt såhär 2 ggr hittills och i samband med ersättning, kan det vara nåt ändå alltså?


    Min son spydde bara några enstaka gånger. Då var det i samband med att jag matat honom mer än innan. Låter inte bra. Tycker du ska ta upp det med bvc snarast. Och beskriv hur ditt barn spytt.
  • Wed 15 Jan 2020 11:01
    #17

    Hur har det gått ts? Har mätningen funkat?

Svar på tråden få tillbaka mjölkproduktion efter tilläggsmatning