• Anonym (Tjocka Märta)

Varför är jag tjock?

Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

Kan någon förklara varför jag är så tjock?

• Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Cheescake
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 19:37:55 följande:

Appen säger 475 kcal.

Då visar appen troligen fel. 4 smörgåsar med ordentligt med pålägg innehåller mer ön 475kcal. Det måste du väl själv också förstå?
  • Tow2Mater
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 18:52:06 följande:
    Inget smör på mackorna. Jag har aldrig smör på kalla mackor bara pålägg. Smör på mackor måste smälta annars kan jag inte äta det. Jag vet att jag äter dåligt det har jag skrivit flera gånger. Jag har bara funderat över eventuela alternativ sedan jag startade tråden. Jag testade att äta havregrynsgröt men det var skitäkligt. Jag ska pröva 3 gånger till för jag så länge jag inte blir allergisk så vill jag pröva saker minst 4 gånger innan jag bestämt om det går att äta eller inte.
    Det tar tid att börja gilla havregrynsgröt. Minns inte om jag redan sagt det i tråden, men det som funkar för mig är att lägga i lite lite salt, en msk chiafrön och ett par nypor torkade gojjibär. Sen efter att ha micrat portionen, avsluta med att lägga i en handfull färska blåbär och värma i ytterligare 15 sek. Tycker det faktist är gott.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (fd fet) skrev 2020-01-19 19:53:37 följande:
    Jag kollade nyss på det brödet jag har hemma och där ger 4 skivor utan nånting 475 kcal. Jag använder ingen app utan vägde 4 skivor och kollade vad det är för kcal per 100 gram och räknade ut det. Med pålägg till så kan kcal säker bli det dubbla, dvs över 900 kcal för 4 mackor med pålägg. 

Nu blev jag nyfiken på vad du äter för bröd för jag skulle gärna äta något med mindre kcal.
    Polar Rågkaka. Jag tittar nu på deras hemsida och en skiva väger 30 gram och det är 270 kcal i 100 gram. 

Vad gäller pålägget så har jag inte så mycket. Alla skriver hela tiden -rejält med pålägg- men är det rejält med pålägg? Påläggen är den dagen jag visat när jag åt 4 rågkakor till frukost macka 1 - 1 skiva salami, macka 2 - 1 skiva salami, macka 3 - messmör som jag inte mätte men i appen skrev jag in 1 matsked för det var det måttet de hade som jag tyckte stämde, macka 4 - leverpastej som jag gjorde samma som med messmöret. 

Salamin är göls i kupa messmöret är fjällbrynts original och leverpstejens är pastejkökets vanliga.
  • Xlr8
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 15:15:22 följande:
    Ja jag ska vara mer noggrann nu när jag har en hushållsvåg. Jag har en fitbit inspire duger den?
    har inte kollat på sånna klockor pga då dom har saknat flera funktioner endast polar har haft. men dom verkar ha gått framåt i utvecklingen. den verkar väldigt bra och ska duga.
  • Almare

Oj. Jag kör Viktväktarna. Din frukost med fyra rågkakor och pålägg skulle kosta mig lika mycket i points (vv:s sätt att räkna kalorier) som jag har att använda på HELA dagen (frukost, lunch, middag och mellanmål).

Jag har 23 points att äta för. Din frukost blev 24 points. För att jag ska kunna äta tre gånger på en dag får min frukost bestå av 3-5 points; det är EN sådan där rågkaka utan pålägg. Det funkar liksom inte. Jag tror på allvar inte att ditt räknande av kalorier stämmer.

Jag skulle nog rekommendera dig att gå med i t ex Viktväktarna för att få ett grepp om vilka livsmedel som ?kostar? mycket och vilka man kan äta nästan ?gratis? av. Att ens tänka tanken på marmelad på mackan när man försöker gå ner i vikt är liksom bara... galet fel. Det finns ingen rim och reson alls i de livsmedel som du räknar upp att du använder. Att slänga ner ett paket bacon i något som redan är en fullgod måltid? Varför?? Det säger något om hur skev din uppfattning om kalorier och mat är.

• Anonym (Tjocka Märta)
    Almare skrev 2020-01-19 22:42:42 följande:

Oj. Jag kör Viktväktarna. Din frukost med fyra rågkakor och pålägg skulle kosta mig lika mycket i points (vv:s sätt att räkna kalorier) som jag har att använda på HELA dagen (frukost, lunch, middag och mellanmål).

Jag har 23 points att äta för. Din frukost blev 24 points. För att jag ska kunna äta tre gånger på en dag får min frukost bestå av 3-5 points; det är EN sådan där rågkaka utan pålägg. Det funkar liksom inte. Jag tror på allvar inte att ditt räknande av kalorier stämmer.

Jag skulle nog rekommendera dig att gå med i t ex Viktväktarna för att få ett grepp om vilka livsmedel som ?kostar? mycket och vilka man kan äta nästan ?gratis? av. Att ens tänka tanken på marmelad på mackan när man försöker gå ner i vikt är liksom bara... galet fel. Det finns ingen rim och reson alls i de livsmedel som du räknar upp att du använder. Att slänga ner ett paket bacon i något som redan är en fullgod måltid? Varför?? Det säger något om hur skev din uppfattning om kalorier och mat är.

Oj det var många points. Kan man räkna ut det på deras hemsida utan att vara medlem? Jag hittade en hemsida som hade viktväktarpointsberäkning men den är inte officiell så jag tror inte den är uppdaterad på länge. 1 point per brödskiva fick jag utan pålägg.

Shit det här är jättespännande. Alla får helt andra siffror än jag till och med när de använder samma appar men jag är den enda som redovisar vad jag faktiskt skriver i så jag vet inte hur det går till.
  • Cheescake
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 23:15:08 följande:

Oj det var många points. Kan man räkna ut det på deras hemsida utan att vara medlem? Jag hittade en hemsida som hade viktväktarpointsberäkning men den är inte officiell så jag tror inte den är uppdaterad på länge. 1 point per brödskiva fick jag utan pålägg.

Shit det här är jättespännande. Alla får helt andra siffror än jag till och med när de använder samma appar men jag är den enda som redovisar vad jag faktiskt skriver i så jag vet inte hur det går till.

Oavsett vilket metod du ska äta efter för att gå ner i vikt så måste du ändra sitt att se på mat. Du måste ändra på hur mycket du ska äta och framförallt vad du ska äta. 4 rågkakor till frukost med pålägg oavsett om man ska ner i vikt eller inte. Det är inte en normal frukost mängd.
  • Anonym (Köp våg)

Köp en våg så du kan se skillnad.

Köp en airfryer som finns på rusta t.ex för 250:- då slipper du olja/smör till matlagning.

Köp bättre varor. Finns massor av yorgurtar du kan göra såser på som är extremt fettsnålla.

Börja ändra lite. Är oftare, mycket men nyttigt.

• Cheescake
    Anonym (Köp våg) skrev 2020-01-19 23:32:29 följande:

Köp en våg så du kan se skillnad.

Köp en airfryer som finns på rusta t.ex för 250:- då slipper du olja/smör till matlagning.

Köp bättre varor. Finns massor av yorgurtar du kan göra såser på som är extremt fettsnålla.

Börja ändra lite. Är oftare, mycket men nyttigt.

Du tänker att en airfryer är en bra investering till någon som ska ner i vikt?
  • Anonym (fd fet)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 20:49:20 följande:
    Polar Rågkaka. Jag tittar nu på deras hemsida och en skiva väger 30 gram och det är 270 kcal i 100 gram. 

Vad gäller pålägget så har jag inte så mycket. Alla skriver hela tiden -rejält med pålägg- men är det rejält med pålägg? Påläggen är den dagen jag visat när jag åt 4 rågkakor till frukost macka 1 - 1 skiva salami, macka 2 - 1 skiva salami, macka 3 - messmör som jag inte mätte men i appen skrev jag in 1 matsked för det var det måttet de hade som jag tyckte stämde, macka 4 - leverpastej som jag gjorde samma som med messmöret. 

Salamin är göls i kupa messmöret är fjällbrynts original och leverpstejens är pastejkökets vanliga.
    Aha, det var det du menade med rågbröd. Jag trodde du menade riktigt rågbröd (grovt) och inte något som egentligen är samma som vitt bröd. Ett tips är att byta ut brödet till något nyttigare som mättar bättre och håller blodsockret normalt istället för det du har nu. Det du har nu är visserligen gott men inget bröd man bör äta till vardags, speciellt inte om man vill/behöver gå ner i vikt. Det består mest av vitt mjöl, socker och sirap. Vi köper nog hem polar rågbröd ibland till helgen för barnen gillar det men då äter jag max 1 st om dagen och bara ibland. Skulle jag äta det brödet alla dagar, speciellt om jag åt 4 st eller mer så skulle jag garanterat gå upp i vikt. 
Svar på tråden Varför är jag tjock?