• Anonym (Hm)

    Hur skulle DU gjort? Familjerätt

    Behöver råd då jag inte har någon annanstans att vända mig.

    Min treårings pappa misshandlade mig framför honom för ca ett halvår sedan. Därefter fick pappan kontaktförbud mot mig och en kontaktperson från familjerätten hjälpte till vid överlämningar. Barnet har träffat pappan heldagar två-tre dagar varannan vecka. Han har hela tiden förnekat att någonsin ha misshandlat mig eller gjort något dumt framför barnet.

    Hans nya flickvän kontaktade mig vid ett uppbrott mellan dem och berättade att han betett sig illa även mot henne och att han aldrig skulle få träffa hennes barn utan att först ta emot hjälp. Nu är de tillsammans igen och hon säger till familjerätten att hon aldrig ens bevittnat honom vara högljudd.

    Nu vill pappan att umgänget utökas till övernattningar och varannan helgumgänge. Familjerätten trycker på att det fungerat bra och bör utökas för barnets skull, och hänvisar till att pappan och jag har skilda uppfattningar om vad som hänt. Vilket för mig är vansinnigt, hur han kan förneka hur illa barnet for av det hen fick bevittna. Känner mig osäker över att han förnekar, för då har han knappast förändrats. Men samtidigt har umgänget generellt funkat bra utifrån hur barnet mått när hen kommer hem. Hur skulle ni tänkt utifrån detta för barnets skull? Se till historiken eller nuet?

    Vill inte ångra mig i framtiden o utsätta barnet för risk då jag själv vuxit upp med våld från min pappa som min mamma inte förstått förrän jag berättade för henne som vuxen.

Svar på tråden Hur skulle DU gjort? Familjerätt