• Anonym (L)
    Fri 10 Jan 2020 21:50
    1324 visningar
    14 svar
    14
    1324

    Kan det vara Levaxinet?

    Jag har kämpat med en enorm trötthet i många år. Jag har även haft ledvärk, varit nedstämd, svårt att gå ned i vikt (vilket jag aldrig hade förr) svullna händer och fötter och B12-brist, som jag får injektioner för.

    Mitt TSH låg under lång tid precis på gränsen och därefter precis över. Till saken hör att flera kvinnor i min släkt har hypotyreos. Min syster fick det väldigt ung och har tagit Levaxin sedan dess. Fast läkarna på vårdcentralen menade att ett förhöjt TSH kan vem som helst ha.

    Vid ett tillfälle skickades jag till reumatolog p.g.a. lederna och svullnader under fötterna. Då låg både TSH och TPO-ak rejält högt så reumatologen var säker på att det rörde sig om sköldkörtelproblem. Fast min husläkare ville skriva ut antidepressiva i stället.

    Jag har tagit Voxra i perioder och i början blir jag piggare men sedan planar det ut och effekten försvinner helt.

    När mitt TSH låg över gränsen vid flera blodprov och jag fortfarande var så trött att jag däckade i soffan efter jobbet, gick läkaren med på att skriva ut Levaxin i låg dos. TSH sjönk inte och jag var lika trött så hon höjde dosen och långsamt blev jag lite piggare.

    Jämfört med tidigare mådde jag bättre, ledvärken försvann liksom svullnaderna under fötterna. Jag ser det som ett tecken på att jag sannolikt har sköldkörtelproblem

    Samtidigt var jag fortfarande konstant trött. Husläkaren ville inte höja dosen för nu låg TSH under gränsen. Det spelade tydligen ingen roll att jag mådde dåligt.

    Jag vet att det är dumt men i ren desperation höjde jag dosen själv. Nu efter ett tag är skillnaden påtaglig. Jag är betydligt klarare i tanken, har lättare att fokusera, jobbar snabbare, går långa promenader hem, känner mig uppåt och är inte helt slutkörd efter jobbet.

    Var det så det kändes för er som blev bätte av Levaxin? Jag är glad men samtidigt förbannad. Om det är Levaxinet så har sjukvården kostat mig flera år av mitt liv.

    Jag brukade vara en energisk person som hade mycket på gång och nästan alltid var glad. Jag känner inte igen den trötta, deppiga och överviktiga person jag hade blivit.

    Kan det vara Levaxinet som ger den här effekten? Det har inte pågått så länge men jag hoppas så innerligt att det kanske vänder nu.

  • Svar på tråden Kan det vara Levaxinet?
  • Fri 10 Jan 2020 22:36
    #1

    Vad tar du för dos nu?

  • Fri 10 Jan 2020 23:16
    #2

    Vad har du för TSH? De flesta läkare har inte koll på gränserna... över 2,5 är den gränsen man följer om man har symptom. Jag funkat inte om inte mitt TSH är pressat (under 1).

    Fick kämpa för att få hjälp... precis som du fick jag höra att första dosen jag fick räckte, trots att jag mådde så illa att jag bara satt och grät... blev sjukskriven ett halvår på grund av det... tillslut fick jag tag på en bättre läkare som höjde min dos. Tog sin tid och jag fick tillslut gå till den privata vården för att få hjälp.

    Det är farligt att höja dosen på eget bevåg, ditt hjärta kan ta skada...


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Fri 17 Jan 2020 02:20
    #3

    Många läkare går strikt på normalgränserna för TSH. Då har man glömt bort att många (friska) äldre har betydligt högre TSH än yngre. I "normalgruppen" ingår också en del odiagnosticerade hypotyreotiker eftersom sjukdomen är vanlig och symptomen diffusa. Det har länge varit tal om att sänka normalgränsen till 2,5, eller till och med 1,5.

    Det bästa beviset står du dock själv för: DET FUNKAR. Om man är trött av andra anledningar än hypotyreos och provar Levaxin så får man bara hjärtklappning samtidigt som man fortsätter vara trött. Har man astma så funkar det inte med antibiotika, liksom. Om dina symptom går ned på Levaxin så är det definitivt så att du behöver den högre dosen.

    Många hypotyreotiker mår bäst på "pressade" värden, dvs ned mot 1,0. Rekommendationen är officiellt 0,4 till 2,5. Det betyder INTE att man kan nöja sig för att man kommit ned till 2,4, utan någonstans mellan 0,4 och 2,5 där man mår bäst - där ska man stanna. Ett pressat TSH ökar dock risken för förmaksflimmer lite, vilket man får ta hänsyn till hos hjärtsjuka personer.

    Så egentligen: Grattis! Du vet orsaken till dina problem och de är behandlingsbara på ett billigt och enkelt sätt. Nu ska du bara få din läkare att komma ihåg vad de sa på endokrinterminen också.

  • Fri 17 Jan 2020 02:31
    #4

    Du kan inte byta husläkare förresten? Måste väl finnas någon som går på klinik och Socialstyrelsens rekommendationer? Att behandla någon med antidepressiva när det finns en tydlig vink i gränsfall/förhöjt TSH är väldigt knepigt. Man måste ju se om det kan vara grundproblemet innan man drar med stora penseln med antidepressiva. Speciellt om man har hypothyreos i släkten och har B12 brist (vanligt tillsammans).

  • Anonym (Ssk)
    Fri 17 Jan 2020 12:00
    #5

    Men nu skriver ju ts att hennes TSH låg under gränsvärdet innan hon själv höjde dosen.

    Det betyder att hennes TSH nu antagligen är pressat såpass lågt att det kan vara farligt.

    Dom flesta upplever sig piggare och snabbare med ett extremt pressar TSH, det betyder inte att det är ofarligt.

    Igentligen så påverkars inte TSH direkt av medicinen, utan det är T4 som höjs och som resultat av det sjunker TSH.

    Ts behöver kontrollera sina värden ASP.

  • Fri 17 Jan 2020 13:36
    #6
    Anonym (Ssk) skrev 2020-01-17 12:00:27 följande:

    Men nu skriver ju ts att hennes TSH låg under gränsvärdet innan hon själv höjde dosen.

    Det betyder att hennes TSH nu antagligen är pressat såpass lågt att det kan vara farligt.

    Dom flesta upplever sig piggare och snabbare med ett extremt pressar TSH, det betyder inte att det är ofarligt.

    Igentligen så påverkars inte TSH direkt av medicinen, utan det är T4 som höjs och som resultat av det sjunker TSH.

    Ts behöver kontrollera sina värden ASP.


    Håller med om att man inte skall höja på eget bevåg men TS har inte sagt vilket värde som har ansetts som gränsvärdet... När jag började min resa sa de att jag var inom ok värden för att jag var under 5.... samtidigt som alla sidor som pratade om hypo samt alla experter sa 2.5... Idag går jag hos en av Sveriges bästa när det kommer till Hypo och han ser till så jag ligger pressat. Ligger på 0. nånting (kommer inte ihåg exakt just nu) Så fort jag går över 1 så mår jag kasst... 


    Jag tar dessutom mixen levaxin och liothyorin. För annars rasar jag helt, har varit sjukskriven periodvis innan jag hittade min läkare genom att söka i den privata värden efter tips om att han skulle vara expert. 


    Så ja pressat är inte bra, men ibland är det nödvändigt. Men man skall inte höja dosen på eget bevåg, utan man skall alltid se till så man har läkare med på det!!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Ssk)
    Fri 17 Jan 2020 17:46
    #7
    Coccolina skrev 2020-01-17 13:36:08 följande:

    Håller med om att man inte skall höja på eget bevåg men TS har inte sagt vilket värde som har ansetts som gränsvärdet... När jag började min resa sa de att jag var inom ok värden för att jag var under 5.... samtidigt som alla sidor som pratade om hypo samt alla experter sa 2.5... Idag går jag hos en av Sveriges bästa när det kommer till Hypo och han ser till så jag ligger pressat. Ligger på 0. nånting (kommer inte ihåg exakt just nu) Så fort jag går över 1 så mår jag kasst... 

    Jag tar dessutom mixen levaxin och liothyorin. För annars rasar jag helt, har varit sjukskriven periodvis innan jag hittade min läkare genom att söka i den privata värden efter tips om att han skulle vara expert. 

    Så ja pressat är inte bra, men ibland är det nödvändigt. Men man skall inte höja dosen på eget bevåg, utan man skall alltid se till så man har läkare med på det!!


    Hon skriver att hon ligger UNDER referensvärdet= UNDER 0.4 som för de allra flest lab är nedre gränsvärde.

    Håller med om att det är bättre för de flesta att ligga under 1. Men att höja medicineringen när man redan ligget under 0.4 är riskabelt. Det kan vara farligt att dra ner det mot noll. Tex livshotande arytmier.
  • Sat 18 Jan 2020 14:09
    #8
    Anonym (Ssk) skrev 2020-01-17 17:46:28 följande:
    Hon skriver att hon ligger UNDER referensvärdet= UNDER 0.4 som för de allra flest lab är nedre gränsvärde.

    Håller med om att det är bättre för de flesta att ligga under 1. Men att höja medicineringen när man redan ligget under 0.4 är riskabelt. Det kan vara farligt att dra ner det mot noll. Tex livshotande arytmier.
    Hon säger referensvärdet det är sant... Men jag har från läkare fått höra att referensvärdet är 5, 4.5, och 2.5. Det är därför jag frågat TS vad som varit hennes värden. För att hon fått höra att hon är under referensvärdet betyder inte att hon är det egentligen  

    Men sen är jag helt och hållet med dig att ts inte bör höja sin dos utan att en läkare är med på det. Det som jag försöker få fram är om ts kanske borde söka sig till en annan läkare för att få den hjälp hen behöver. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Sat 18 Jan 2020 20:26
    #9
    Anonym (Ssk) skrev 2020-01-17 12:00:27 följande:

    Men nu skriver ju ts att hennes TSH låg under gränsvärdet innan hon själv höjde dosen.

    Det betyder att hennes TSH nu antagligen är pressat såpass lågt att det kan vara farligt.

    Dom flesta upplever sig piggare och snabbare med ett extremt pressar TSH, det betyder inte att det är ofarligt.

    Igentligen så påverkars inte TSH direkt av medicinen, utan det är T4 som höjs och som resultat av det sjunker TSH.

    Ts behöver kontrollera sina värden ASP.


    Jag tolkade det som om hon låg under ca 4-4,5. Jag tvivlar på att hon kommer under 0,4 på en "låg dos" + en doshöjning gjord av en skeptisk läkare. Och även om hon hade gjort det så behövde hon uppenbarligen mer eftersom fler sjukdomssymptom försvann.

    Så länge TS inte tagit så mycket tabletter att hon är ännu tröttare och har en massa hjärtklappning* så är det tack och lov inte särskilt farligt. Om man inte är hjärtsjuk förstås. Trots allt doserar de flesta läkare också baserat på symptomen och inte på labproverna. Inte för att jag rekommenderar att man pysslar med sånt på egen hand, men jag kan verkligen förstå henne med tanke på läkarens grundläggande inställning till endokrinologi.

    De flesta brukar låta patienten få ligga på det värde där de mår bäst, helt enkelt för att hälsoförsämringen med att inte ligga där vida överstiger eventuella framtida hälsorisker.

    Visst är TSH-sänkningen en indirekt mekanism, men vad har det med saken att göra?

    *Vanligtvis sinustakykardi. Håller man på länge trots obehaget får en del förmaksflimmer.
  • Anonym (L) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 11:39
    #10

    Tack för alla svar! Mycket intressant läsning!

    Nu tittade jag på mina provsvar och min husläkare utgick ifrån referensintervall: 0,4-4,0. Mitt värde innan jag började med Levaxin var 7.4. Det var då jag frågade om vi i alla fall kunde testa med Levaxin även om läkaren var skeptisk, trots ärftlighetsfaktorn.

    Jag fick först en lägre dos som höjdes till 50 mg. Då märkte jag alltså en liten förbättring men jag var fortfarande trött och håglös. Det säger väl en del om hur jag mådde tidigare.

    Mitt senaste prov för ca 1 år sedan låg på 2.5 mIE/L med samma referensintervall som ovan (0,4-4,0).

    Jag kämpade alltså fortfarande med denna förbannade trötthet son förstör min tillvaro. När min husläkare, som jag ändå tyckte var bra trots skepsis, slutade kände jag art jag inte orkar börja om processen med en ny läkare. Det var därför jag började ta en halv tablett till.

    Det är inte likt mig och jag vet att det är dumt men jag känner inte av någon hjärtklappning etc.. Jag är bara piggare och klarare i skallen.

    Jag tänker trappa ned min antidepressiva för jag tror inte att den fungerar längre. Det har jag gjort tidigare utan problem, Voxra är betydligt lättare att sluta med än SSRI och jag kände inte av några utsättningssytom alls.

    Jag är bara så trött på vården så jag drar mig för att boka en tid med den nya husläkaren som har tilldelats mig. Jag känner mig bitter över att det kanske handlade om sköldkörteln hela tiden. Trots att jag har haft synliga fysiska symtom som svullnader ha det bortförklarats med stress och depression.

    Förr eller senare måste jag ju träffa läkaren och erkänna att jag har höjt dosen själv men det är det värt.

  • Sun 19 Jan 2020 12:42
    #11
    Anonym (L) skrev 2020-01-19 11:39:49 följande:

    Tack för alla svar! Mycket intressant läsning!

    Nu tittade jag på mina provsvar och min husläkare utgick ifrån referensintervall: 0,4-4,0. Mitt värde innan jag började med Levaxin var 7.4. Det var då jag frågade om vi i alla fall kunde testa med Levaxin även om läkaren var skeptisk, trots ärftlighetsfaktorn.

    Jag fick först en lägre dos som höjdes till 50 mg. Då märkte jag alltså en liten förbättring men jag var fortfarande trött och håglös. Det säger väl en del om hur jag mådde tidigare.

    Mitt senaste prov för ca 1 år sedan låg på 2.5 mIE/L med samma referensintervall som ovan (0,4-4,0).

    Jag kämpade alltså fortfarande med denna förbannade trötthet son förstör min tillvaro. När min husläkare, som jag ändå tyckte var bra trots skepsis, slutade kände jag art jag inte orkar börja om processen med en ny läkare. Det var därför jag började ta en halv tablett till.

    Det är inte likt mig och jag vet att det är dumt men jag känner inte av någon hjärtklappning etc.. Jag är bara piggare och klarare i skallen.

    Jag tänker trappa ned min antidepressiva för jag tror inte att den fungerar längre. Det har jag gjort tidigare utan problem, Voxra är betydligt lättare att sluta med än SSRI och jag kände inte av några utsättningssytom alls.

    Jag är bara så trött på vården så jag drar mig för att boka en tid med den nya husläkaren som har tilldelats mig. Jag känner mig bitter över att det kanske handlade om sköldkörteln hela tiden. Trots att jag har haft synliga fysiska symtom som svullnader ha det bortförklarats med stress och depression.

    Förr eller senare måste jag ju träffa läkaren och erkänna att jag har höjt dosen själv men det är det värt.


    Förstår din känsla av att vara trött på vården, jag fick stafett läkare efter stafett läkare där alla glömde göra överlämning så jag föll mellan stolarna varje gång, llägg till att de ansåg man var frisk när TSH låg under 4.5... Samt att när jag låg på 6.8 tyckte de jag överdrev mina symptom för "så dåligt kan man inte må om ens värden inte är mycket sämre!!".

    Som sagt jag blev sjukskriven ett halvår på grund av skiten (när jag pluggade på distans... att jag inte ens orkade det vart sett stort varningstecken för mig!!) och det var nära jag gav upp helt. Fick höra att jag var deprimerad och de ville skriva ut anti depressiva till mig. Men som tur är hade jag en samtalskontakt inom psykvården då jag också gick igenom lite jobbigt och hon stoppade det helt och hållet då hon såg att jag inte var deprimerad bara helt jävla slut....

    Lyckades få återställare som höjde min dos tillslut och med den lilla energin lyckades jag komma ut och söka jobb. Med min nya lön gick jag in på sköldkörtelföreningens hemsida och sökte upp vilka läkare de rekommenderade. Bokade tid och kom dit med en egenremiss i handen (misstag skulle skickas in i förväg för att man skulle få första besöket utan att behöva betala allt vad ert privat besök kostade...) gick på ca 3000 med alla blodprov, men från mitt andra besök gällde min remiss och jag betalade som vanlig vård på högkostnadsgrundande utgifter (och frikort gäller).

    Hittade just idag en artikel om sköldkörtelproblem i Aftonbladet, i slutet länkar de olika kliniker, den jag går till är överst på listan!

    www.aftonbladet.se/halsa/a/kJLlV9/14-tips-fa-ratt-hjalp-for-din-skoldkortel
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (E)
    Sun 19 Jan 2020 13:26
    #12

    Tycker du gjorde rätt som höjde. Jag har själv fått bråka mycket med vårdcentralen när det kommer till sköldkörtel. Tyvärr är allmänläkare oftast mycket dåliga på sköldkörteln och man får ofta leta upp svaren själv. Bara för att man ligger inom referensvärdet betyder ju inte det att man mår automatiskt bra. Jag ligger idag på 1.5 och det mår jag bra på. Så fort det går upp till 2-2.5 så mår jag skit. Det är individuellt.

  • Mon 20 Jan 2020 19:49
    #13
    Anonym (L) skrev 2020-01-19 11:39:49 följande:

    Tack för alla svar! Mycket intressant läsning!

    Nu tittade jag på mina provsvar och min husläkare utgick ifrån referensintervall: 0,4-4,0. Mitt värde innan jag började med Levaxin var 7.4. Det var då jag frågade om vi i alla fall kunde testa med Levaxin även om läkaren var skeptisk, trots ärftlighetsfaktorn.

    Jag fick först en lägre dos som höjdes till 50 mg. Då märkte jag alltså en liten förbättring men jag var fortfarande trött och håglös. Det säger väl en del om hur jag mådde tidigare.

    Mitt senaste prov för ca 1 år sedan låg på 2.5 mIE/L med samma referensintervall som ovan (0,4-4,0).

    Jag kämpade alltså fortfarande med denna förbannade trötthet son förstör min tillvaro. När min husläkare, som jag ändå tyckte var bra trots skepsis, slutade kände jag art jag inte orkar börja om processen med en ny läkare. Det var därför jag började ta en halv tablett till.

    Det är inte likt mig och jag vet att det är dumt men jag känner inte av någon hjärtklappning etc.. Jag är bara piggare och klarare i skallen.

    Jag tänker trappa ned min antidepressiva för jag tror inte att den fungerar längre. Det har jag gjort tidigare utan problem, Voxra är betydligt lättare att sluta med än SSRI och jag kände inte av några utsättningssytom alls.

    Jag är bara så trött på vården så jag drar mig för att boka en tid med den nya husläkaren som har tilldelats mig. Jag känner mig bitter över att det kanske handlade om sköldkörteln hela tiden. Trots att jag har haft synliga fysiska symtom som svullnader ha det bortförklarats med stress och depression.

    Förr eller senare måste jag ju träffa läkaren och erkänna att jag har höjt dosen själv men det är det värt.


    TSH på 2,5 är överkant när det gäller behandlad hypotyreos. Du behöver höja tills du känner igen dig själv, ett steg i taget. Förstår att du tycker det är jobbigt, men innan dina tabletter är slut kanske du kan kontakta din nya? Eller egentligen - ju snabbare du kan få en "godkänd" och fin upptrappning desto bättre. Trots allt är det här en rutinbehandling som de flesta allmänläkare borde kunna göra i sömnen. Försök när du träffar hen med att erkänna att du trappat upp ett steg och att det har hjälpt. Det borde de flesta läkare kunna acceptera.

    Antidepressiva gör nog inte så mycket vare sig till eller ifrån när man har hypotyreos. Som läkare hade jag trappat ut den ganska kvickt och sett hur långt man kommer med Levaxin. När den är fullt upptrappad och patienten då ändå är nedstämd så kan man försöka att lägga till. Inte hålla på och mixtra med båda samtidigt.
  • Mon 20 Jan 2020 21:31
    #14

    Mitt råd är att du byter husläkare, men att du omedelbart ser till att de testar dina värden. Äter du för mycket levaxin tar kroppen rejält med skada, jag höjde dosen på läkares ordination men då var det något annat värde som blev farligt så jag fick sänka igen. Tyvärr har jag minne som en guldfisk så kommer inte ihåg exakt vilken skada kroppen kan ta eller vilket värde de kollade på...

Svar på tråden Kan det vara Levaxinet?