• Sat 11 Jan 2020 17:10
    502 visningar
    23 svar
    23
    502

    Barnlängtan men orolig för mitt jobb

    Det stämmer att diskriminering är olagligt men jag förstår din oro ändå, men tycker att du ska lägga den åt sidan. Jag jobbar med HR och när man anställer någon, oavsett kön, mellan typ 20-40 år så räknar man med att den personen kan komma att vara borta en del för föräldraledighet etc. Du som jobbar i en personalledande roll vet att det finns många anledningar till att människor kan vara borta: allt ifrån sjukskrivningar till familjekriser till div tjänstledigheter. Det löser sig ALLTID och de flesta arbetsgivare kommer bara att gratulera din graviditet. Du kommer dessutom att ha hunnit jobba (minst) närmare två år innan du blir föräldraledig, så du har tid att bevisa dig. Jag fick mitt nuvarande jobb som gravid, min arbetsgivare visste från början att jag bara skulle hinna jobba i 3 mån innan föräldraledigheten, men ville hellre ha någon bra på sikt även om det innebär lite extra krångel. Så resonerar många arbetsgivare och om din chef är vettig gör säkert hen det med.

    Slutligen: Unga kvinnor tänker generellt för mycket på sina arbetsgivare och sätter sina egna behov i andra rum. Sluta genast med det, du har ETT liv och behöver prioritera dina behov framför ett jäkla företags, särskilt när det gäller de stora besluten!

    Grattis till att du har hittat mannen som du vill bilda familj med och all lycka i familjebildandet!

  • Sat 11 Jan 2020 17:12
    #5

    *mannen eller kvinnan, stod visst bara sambo

  • Sun 12 Jan 2020 10:57
    #13
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-11 22:22:20 följande:

    Tack för svar, har kanske varit lite orealistisk i mina tankar. Och nej, klart karriären inte är viktigare än familj men man har trots allt jobbat en hel del för att komma dit man är idag. :)

    Och synd att vissa inte vill anställa personal under en viss ålder, i synnerhet kvinnor..


    Ja fast *dit du har kommit* har du fortfarande kvar efter en eventuell föräldraledighet. Om du mot förmodan skulle få en sämre roll efter FL så tar du alla dina erfarenheter och utbildningar och sammanfattar dem snyggt på ditt CV och söker det jobb du vill ha på en annan arbetsplats. De blir glada att få någon som en annan arbetsgivare bevisligen velat satsa på. Arbetsförutsättningarna kan alltid förändras: avdelningar läggs ner, roller rationaliseras bort, bolag konkar eller byter inriktning, men dina kunskaper och erfarenheter har du alltid kvar. Var strategisk och välj när du kan projekt och engagemang som du tror att framtida arbetsgivare tycker känns relevanta och intressanta. Och oroa dig inte, har din arbetsgivare satsat på dig är du duktig och de kommer säkert vara särskilt måna om att behålla dig och de investeringar de har gjort i dig i och med dina utbildningar.
  • Sun 12 Jan 2020 11:05
    #14

    ...och en sak till:

    Den dag du och din sambo bestämmer er för att det är go time så behöver du INTE nämna det för din arbetsgivare, för då kanske du får lite *sämre* projekt eller roller än du skulle få annars, så att saker inte står och faller med dig. Men det kan ju ta tid att bli gravid och det är många månader mellan en graviditets start och föräldraledighets start, så skjut inte dig själv i foten..! berätta tidigast om graviditeten efter första trimesterns slut - rent juridiskt behöver man inte ens säga något förrän 3 mån innan FL (det är lite ovanligare men jag har varit med om att medarbetare har väntat så länge och gått omkring med en ganska tydlig mage, då hinner ju arbetsgivaren räkna ut det själv innan iofs, hehe)

  • Sun 12 Jan 2020 18:34
    #16
    S23 skrev 2020-01-12 18:24:15 följande:

    Vill tillägga att ts har rätt att gå samma utbildningar under graviditet som hon hade fått om hon inte var gravid. Räknas annars som diskriminering


    Visst är det så, men i realiteten är det ofta svårt för att inte säga omöjligt att bevisa diskriminering om inte arbetsgivaren är dum nog att säga något rakt ut - och även då står ord mot ord. Och de flesta är inte direkt sugna på att dra igång DO-ärenden, är ju risk att man sabbar framtida referenser etc.
Svar på tråden Barnlängtan men orolig för mitt jobb