• Sat 11 Jan 2020 13:50
    6381 visningar
    36 svar
    36
    6381

    Vid vilken ålder har era barn tröttnat på fritids, på vardagar eller lov?

    Utifrån funderingar med fritids, lov osv, hur har era barn upplevt fritids? När (vilken årskurs) har de mer eller mindre slutat vara på fritids före och efter skolan? När har de börjat känna sig för stora för att vara där på loven, kanske framför allt för att inga kompisar är där?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder har era barn tröttnat på fritids, på vardagar eller lov?
  • Tue 14 Jan 2020 09:12
    #21

    Tröttnade tidigare än så men slutade helt med fritids i åk 4.


  • Sat 6 Jun 2020 21:42
    #22

    Dottern började testa gå hem själv från skolan och slippa fritids på våren i trean. Vi sa upp platsen till jul i fyran och då hade hon inte varit där mycket. Jag var dock ledig två eftermiddagar i veckan och hon behövde aldrig vara på fritids på morgonen.
    Sonen började testa gå hem själv på hösten i trean. Då var ju storasyster hemma och jag hade börjat som lärare på samma skola som barnen går på. Vi sa upp platsen under hösten, han ville hellre gå hem. Och eftersom jag är lärare så behövdes inte heller. Dessutom bor vi 5 minuter från skolan så jag kan snabbt komma hem om det blir kris.

  • Sat 6 Jun 2020 22:16
    #23

    Jag jobbar på fritids och till hösten kommer vi ha 60 stycken inskrivna barn mellan åk 4-6. Vi har alltid haft mycket barn, de trivs hos oss. Skolan ligger så att de allra flesta hade kunnat gå hem själva men de är hellre kvar hos oss, vilket vi tycker är roligt. Mitt eget barn är 8 år och kommer gå på fritids trean ut iallafall.

  • Sun 7 Jun 2020 00:12
    #24

    Mina har slutat i årskurs 2, då har de fått egen nyckel och mobil vilket har funkat bra. Både vi föräldrar och de själva ansåg att fritids då inte behövdes längre. Vi bor mindre än 1 kilometer från skolan...

  • Tue 9 Jun 2020 14:26
    #25

    Äldsta barnet gick till slutet av åk3, sen började han gå hem själv. Vi bodde 300 meter från skolan med lugn skolväg. Han fick egen nyckel. Andra barnet går ut ettan nu och är inte jättesugen på att gå på fritids. Just nu jobbar jag hemma, men till hösten kommer ingen vara hemma om hon vill skippa fritids. Vi kommer behålla fritidsplatsen till hösten iaf, ser ser vi. Kodlås på dörren och ca 500 meter hem, utan att korsa någon väg.


    Just NO.
  • Tue 9 Jun 2020 19:13
    #26

    Min äldsta dotter gick mer och mer sällan från 4an och slutade sen innan 5an.

    Min andra dotter började gå mer sällan/knappt alls från 3an och slutar nu efter 3an. Hon tycker inte om skolans mellanmål.

  • Tue 9 Jun 2020 21:38
    #27

    Dottern går i tvåan och vill oftast inte gå på fritids så hon cyklar eller går hem. Jag jobbar oftast hemma i dagsläget, hon vill inte vara själv än även om hon fixar det. Inte många över trean på fritids här, de flesta bor väldigt nära skolan och går hem själva.

    Vi har yale doorman, det är ju kanon med barn så slipper dom slarva bort nycklar.


    Ride it like you stole it
  • Wed 10 Jun 2020 09:40
    #28
    Studentpappa skrev 2020-06-09 21:38:36 följande:
    Dottern går i tvåan och vill oftast inte gå på fritids så hon cyklar eller går hem. Jag jobbar oftast hemma i dagsläget, hon vill inte vara själv än även om hon fixar det. Inte många över trean på fritids här, de flesta bor väldigt nära skolan och går hem själva.

    Vi har yale doorman, det är ju kanon med barn så slipper dom slarva bort nycklar.
    Yale doorman är världens bästa grej, sån förenkling i vardagen sen vi skaffade det!
  • Wed 10 Jun 2020 11:20
    #29

    Jag arbetar extra på fritids då och då och vi har knappt några treor, nästan inga mellanstadieelever där jag jobbar. Det verkar som att de äldre brukar gå hem till kompisar eller så går/åker de hem och väntar på föräldrarna. (Vi har många elever som bor en bit bort och därför åker buss ibland flera mil).

    Jag växte upp som nyckelbarn, hade dock möjligheten att gå eller ta tunnelbanan till mammas jobb. Jag tyckte att det var skönt att vara hemma. Och som det ser ut idag kommer min son få gå hem efter skolan (är dock bra 3 nu). Hans pappa jobbar skift och är hemma på eftermiddagar 2 av 3 veckor och 2 av 3 på morgonen. Den tredje veckan finns farmor och farfar 100 meter bort om det skulle vara något. Nu finns ju även mobiltelefoner som det inte gjorde på min tid, så man kan hålla koll om sonen drar till nån kompis.

    Jag tror att man växer som person om man får ansvar.... men då funderar jag ibland hit det blir med kompisar... går alla hans polare på fritids så kanske han får gå några timmar ändå.

  • Wed 10 Jun 2020 11:34
    #30
    Alexi skrev 2020-01-11 13:50:11 följande:

    Utifrån funderingar med fritids, lov osv, hur har era barn upplevt fritids? När (vilken årskurs) har de mer eller mindre slutat vara på fritids före och efter skolan? När har de börjat känna sig för stora för att vara där på loven, kanske framför allt för att inga kompisar är där?


    Äldsta vägrade fritids från årskurs 3, hon gick hem istället för att vara kvar på skolan på eftermiddagarna.

    Tvåan och Trean har tyckt fritids varit helt ok i lågstadiet men varit mer sporadiskt i fyran och knappt alls sen.

    Fyran går ut trean nu och har älskat fritids men har inte varit där sen påsklovet då vi p g a corona blev ombedda att, om möjligt, begränsa tiderna på fritids (personalbrist). Får se hur mycket hon väljer att vara i fyran.

    Loven har de aldrig varit på.
  • Mon 15 Jun 2020 21:39
    #31

    3an ut kommer våra barn gå. Från 4an är det någon typ av klubb-verksamhet och den får vi se vad de tycker om. Många av deras kompisar bor på skolbussavstånd så lite beror det nog på hur bussarna går i relation till skoltiderna, dvs om kompisarna blir kvar på skolan så stannar nog våra barn också

  • Mon 22 Jun 2020 20:00
    #32

    Men! En följdfråga! :)

    Vad gör barnen efter skolan om de går hem och är ensamma hemma? Tar de med sig kompisar hem? Eller sitter de ensamma?

    Hur länge?

  • Fri 11 Sep 2020 00:54
    #33

    Min 6-åring (som precis nu har börjat förskoleklass) är redan trött på fritids. Han tycker att det är pest och pina (skolan är däremot rolig) Just nu så kämpar vi enormt för att han ens ska vilja gå kvar på fritids och försöker hämta så tidigt som möjligt.

    Vi börjar ställa in oss på att fritids är något som han kommer att gå på så kort tid som möjligt.

  • Fri 11 Sep 2020 08:34
    #34
    Hyllemor skrev 2020-09-11 00:54:43 följande:
    Min 6-åring (som precis nu har börjat förskoleklass) är redan trött på fritids. Han tycker att det är pest och pina (skolan är däremot rolig) Just nu så kämpar vi enormt för att han ens ska vilja gå kvar på fritids och försöker hämta så tidigt som möjligt.

    Vi börjar ställa in oss på att fritids är något som han kommer att gå på så kort tid som möjligt.
    Men har han några vänner där då? För när mina barn haft vänner att vara med så är ju fritids ofta bara ett ställe där man kan leka med kompisar på. Min son har ägnat eftermiddagarna där åt att spela innebandy eller fotboll på gården eller spela spel inomhus, hur bra som helst. 
  • Sat 12 Sep 2020 22:05
    #35
    Alexi skrev 2020-09-11 08:34:40 följande:
    Men har han några vänner där då? För när mina barn haft vänner att vara med så är ju fritids ofta bara ett ställe där man kan leka med kompisar på. Min son har ägnat eftermiddagarna där åt att spela innebandy eller fotboll på gården eller spela spel inomhus, hur bra som helst. 

    Enligt vår son så är det enda som erbjuds just fotboll, utebandy och basket. Han är inte intresserad av något av det, och de kompisar som han leker med på rasten i skolan, vill bara spela fotboll och basket på fritids. Fritidspersonalen verkar heller inte ha koll på de barn som inte deltar i någon bollsport så han har sagt hemma att han försöker spela fotboll varje dag - även om det är jättetråkigt och att han bara känner sig i vägen för de andra barnen, så han har räknat ut att om han spelar fotboll en stund, så vet han att det tar mindre tid innan jag eller pappan kommer - eftersom fotbollsplanen är det enda stället där fritidspersonal ser ifall någon puttas eller är dum. Så fort han lämnar fotbollsplanen eller basketplanen så är det någon som puttas eller slåss, för då ser inte "fröknarna" det, eftersom de bara har koll på fotbolls- och basketplanerna.


    Hittills har de inte varit inomhus en enda gång på fritids (pga Covid-19) Jag hoppas att det blir bättre när det blir kallare ute, så att han kan lägga pussel eller spela spel eller göra något som passar honom bättre än att spela fotboll.

  • Sun 13 Sep 2020 10:26
    #36
    Hyllemor skrev 2020-09-12 22:05:08 följande:

    Enligt vår son så är det enda som erbjuds just fotboll, utebandy och basket. Han är inte intresserad av något av det, och de kompisar som han leker med på rasten i skolan, vill bara spela fotboll och basket på fritids. Fritidspersonalen verkar heller inte ha koll på de barn som inte deltar i någon bollsport så han har sagt hemma att han försöker spela fotboll varje dag - även om det är jättetråkigt och att han bara känner sig i vägen för de andra barnen, så han har räknat ut att om han spelar fotboll en stund, så vet han att det tar mindre tid innan jag eller pappan kommer - eftersom fotbollsplanen är det enda stället där fritidspersonal ser ifall någon puttas eller är dum. Så fort han lämnar fotbollsplanen eller basketplanen så är det någon som puttas eller slåss, för då ser inte "fröknarna" det, eftersom de bara har koll på fotbolls- och basketplanerna.


    Hittills har de inte varit inomhus en enda gång på fritids (pga Covid-19) Jag hoppas att det blir bättre när det blir kallare ute, så att han kan lägga pussel eller spela spel eller göra något som passar honom bättre än att spela fotboll.


    Men har du pratat med fritids om detta? För även om jag alltid träffade min son ute på fotbollsplanen när jag hämtade så var ju inte alla andra barn där. Det brukar vara all möjlig aktivitet.
Svar på tråden Vid vilken ålder har era barn tröttnat på fritids, på vardagar eller lov?