• Anotherone

    föräldraledig och tjänstledig

    Är man föräldraledig från arbetet och blir sjuk så anmäler man det till Försäkringskassan. Om arbetsgivaren sätter in en vikarie eller ej är inte relevant.

  • Anotherone
    Anonym (TS) skrev 2020-01-12 12:56:01 följande:

    Jag undrar vad det klassas som: Är man då sjukledig eller tjänstledig?


    Du är föräldraledig från din arbetsplats och har löneavdrag för det. Du blandar överhuvudtaget inte in din arbetsgivare. Däremot så byter FK ut föräldrapenning mot sjukpenning.

    Men jag förstår inte vad du far efter. I vilket syfte?
  • Anotherone
    Cheescake skrev 2020-01-15 11:22:49 följande:
    Om man är föräldraledig och blir sjukskriven så är man sjukskriven (sjukledig) från föräldraledigheten men fortfarande föräldraledig från jobbet.

    Är man långtidssjukskriven från jobbet så är sjukledig under lång tid. Inte tjänstledig.
    Kunde inte sagt det bättre själv.
  • Anotherone
    Anonym (TS) skrev 2020-01-16 19:07:28 följande:
    Så jag kan alltså vara föräldraledig från jobbet i flera år, för att jag är sjuk och inte föräldraledig? För att ledigheten påbörjades som föräldraledighet.

    Endast om jag påbörjade ledigheten som sjuk så kallas det sjukledighet?

    Jag är inte tjänstledig i någon av fallen trots att tjänsten är tillsatt av någon annan.
    Nej det kan du inte. Du har ju sökt föräldraledigt för en viss period. Det är ditt ansvar som medarbetare att söka ny ledighet när den perioden går ut. Minst 2 mån i förväg enligt lag.
    En föräldraledighetsperiod ligger ju inte och bara pågår i all evighet utan det är du som söker ledighet. Och den ledighet du ansöker om är ju också en grund för det avtal man eventuellt ger en vikarie. Annars skulle en chef aldrig kunna planera sin verksamhet.

    Om du ska gå tillbaka till jobbet efter en ledighet men är sjuk, så behöver du ju sjukanmäla dig.

Svar på tråden föräldraledig och tjänstledig