• Anonym (S)

    Dags att kriminalisera umgängessabotage?

    Är det en vanlig och växande form eller är det ok om barnet rövas bort? Mycket märklig frågeställning. Det skulle ju kunna vara så att det är ett problem som inte växer, men det skulle väl i så fall inte göra handlingen ok?

    Jag vet inte om detär ett växande problem, har inte sett någon statistik på det

    Att röva bort ett barn är givetvis inte ok (och är väl ändå en kriminell handling?) inte heller psykisk misshandel osv.

    Jag blir förvånad att det framstår i artikeln som att psykisk misshandel inte är straffbart, alltså inte kriminellt. stämmer verkligen det?

    Om man skulle kunna kriminalisera umgängessabotage och om det i så fall skulle hjälpa i såna situationer vet jag inte. Det behövs väl i så fall en utredning för att undersöka hur en sådan lagstiftning skulle se ut och vilka konsekvenser som den skulle kunna få.

    Mer stöd till föräldrar i såna situationer som också nämns i artikeln har jag svårt att se att skulle kunna vara annat än bra.

  • Anonym (S)
    Anonym (Bekymrad TS) skrev 2020-01-12 07:44:08 följande:

    Debattartiklarna hänvisar till fördubblat antal vårdnadsärenden i domstol senaste decenniet ungefär. Andra undersökningar visar på ökande antal/andel separationer med barn sedan länge.

    För de drabbade barnen är detta den klar nackdel i livet. En sorts trauma och övergrepp. Kolla det svenska Elvis-projektet om forskningsresultat.

    Det är i teorin förbjudet att röva bort barn i Sverige men i praktiken går det väldigt bra. www.dagensjuridik.se/debatt/i-sverige-ar-det-riskfritt-att-rova-barn-mindre-an-en-procent-av-alla-brott-falls-trots-bevisning/

    Polis och sociala myndigheter blundar oftast för psykiska övergrepp på barn i vårdnadsärenden. Är barnen över tolv år blundar de alltid.

    Menar du att debattförfattarna her fel? På vilka grunder? För att du menar att detta inte händer bra vuxna och fina barn?

    Naturligtvis är varje trauma värt att diskutera oavsett om det är ett växande problem. Men växande antal och andelar kan väl föranleda en allmän debatt för oss samhällsintresserade? Menar du att den här sortens övergrepp varken ska diskuteras eller kriminaliseras?


    Oj vilka konstiga slutsatser du drar?

    Nej jag menar inte att debattförfattaren har fel. Du tar ju upp olika frågeställningar i din ts som jag försöker svara på.

    En fråga är om umgängessabotage ökar. Det kan jag inte svara på för att jag helt enkelt inte vet. Det är ju ingen åsiktsfråga utan en faktafråga och artikeln som du hänvisar till tar vad jag kan se heller inte upp det.

    En annan fråga som du ställer är om lagstiftningen blr öndras. Om det vore rätt att ändra lagstiftningen eller ej är också svårt att svara på eftersom jag inte vet exakt hur den ser ut nu och inte heller om en sådan ändring skule vara möjlig och i så fall få för konsekvenser. Det är som jag skrev sådant som måste utredas. Det du är inne på nu är ju att lagstiftning kring vissa av de frågor som du lyfter finns men inte efterföljs. Om det stämmer är det kanske andra saker som rutiner och prioriteringar i polisens och socialens arbete som har större effekt än en ändring i lagstiftningen.Det behöver man ju väldigt djupa kunskaper i den aktuella lagstuftningen och tillämpningen av den för att kunna svara på. Och även då lär säkert sakkunniga ha olika åsikter. Ingen lätt fråga.

    Den sista frågan du ställer är om det är ok att ett barn rövas bort av den andre föräldeen. Och det är det givetvis inte.

    Att lägga en värdering på olika barn, att vissa skulle vara mindre fina och därmed mindre skyddsvärda än andra får stå för dig. Väldigt märklig tanke enligt mig.

    Jag har inte på något sätt påstått att diskussionen inte skulle kunna vara intressant. Jag deltar ju själv i den.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bekymrad TS) skrev 2020-01-12 08:43:40 följande:

    Vårdnadsärenden i domstol har fördubblats. Umgängessabotage ingår i stor sett alltid där. Debattartikeln tar upp det. Ska jag ta reda på mer statistik du kraftigt betvivlar, inte vet och inte söker fakta om?

    Du vet inte heller riktigt hur lagstiftningen om vårdnad ser ut nu och om den bör ändras, som debattörerna tycker? Vill du att jag ska googla lite åt dig så du kan läsa på och se vad du kanske tycker?

    Jag är glad att du inte tycker att barn ska få rövas bort utan lagliga konsekvenser. Det är ju det som sker i Sverige nu och har pågått i flera år, därav debattartikeln. Om det inte var så skulle den inte behövts skrivas. Bra att du även ser detta som en viktig fråga och att barn är lika viktiga oavsett familjesituation, det var inte särskilt tydligt uttryckt i ditt första inlägg.

    Man kan fundera över vem som drar slutsatser och tänker märkliga tankar snabbt. Hade du ens läst länken till artikeln då? Alla är alltid välkomna att debattera här men det hjälper inte om man ger sig in i komplexa dialoger om svåra samhällsproblem utan att jobba med fakta. Det är svårt ändå.


    Jag förstår inte din aggressiva ton. Jag föesöker ju diskutera din frågeställning utifrån den kunskap som jag har och mina tankar kring möjliga läsningar på problemet.

    Du frågar i din ts om umgängessabotage ökar. Då utgick jag från att du själv inte visste det utan ville ha mer kunskap därom. Därför svarade jag på den frågan innan jag gick in på annat. Kanske hade det varit bättre att jag hoppat över att den frågan eftersom jag ju som sagt inte har svaret tyvärr.

    Jag har relativt goda kunskaper (som allmänt intresserad individ) om familjerätt generellt, men känner inte till statistiken kring umgängessabotage eller är särskilt insatt i mål kring umgängessabitage och egenmäktighet med barn. Till skillnad rrån skribenten är jag inte advokat och har den insynen och kunskapen.

    På vilket sätt jobbar jag inte med fakta? Det är ju precis det jag försöker göra. Jag lyfter ju just att det behövs mer fakta i form av en utredning för att svara på frågan om ny lagstiftnihg är den bästa lösningen på problemet som lyfts. Kanske är det tillämpningen av redan existerande lagstiftning som är problemet, som väl du själv verkar vara inne på? Jag slängee inte ur mig massa åsikter utan att ha fakta utan resonerar utifrån den könnedom jag har och tar givetvis gärna emot mer fakta om det finns.

    Jag förstår inte hur man från mitt första inlägg på något sätt kan lyckas läsa in att jag värderar barn olika och anser att det finns barn som inte är lika skyddsvärda som andra. Det vidhåller jag är en extremt märklig slutsats och tolkning utifrån vad jag faktiskt skrev.

    Skulle vara intressant att veta om du anser att just ny lagstiftning skulle vara bästa lösningen på problemet.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2020-01-12 07:27:14 följande:

    Är det en vanlig och växande form eller är det ok om barnet rövas bort? Mycket märklig frågeställning. Det skulle ju kunna vara så att det är ett problem som inte växer, men det skulle väl i så fall inte göra handlingen ok?

    .


    Jag funderar på om det är denna formulering som du misstolkar, för jag förstår verkligen inte dina frågor i relation till mitt första inlägg.

    Det jag tyckte var märkligt med din formulering i ts var att det är formulerat som att endera är egenmäktigt förfarande med barn en företeelse som ökar eller så är bortrövande av barn en ok handling.

    Så är det ju givetvis inte. Även om statistiken skulle visat att problemet inte ökat är ju företeelsen precis lika fel i sig. Det var enbart det jag ville få fram i det citerade.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bekymrad TS) skrev 2020-01-12 13:56:58 följande:

    SvD hade artikel idag om den kraftiga ökningen av vårdnadstvister i domstol idag med frågor till Familjerättsjurist som funderade över hur detta kunde förbättras.


    Nu handlar ju inte artikeln om egenmäktigt förfarande med barn eller umgängessabotage utan mer allmänt om vårdnadstvister, men utifrån vad personen i artikeln säger verkar det ju främst vara eftersträvansvärt med mer förebyggande åtgärder för att förhindra "onödiga" rättstvister. Det föreslogs ju också o den försra artikeln som du länkade till. Jag tror på det generellt, mer förebyggande stöd i olika situationer.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bekymrad TS) skrev 2020-01-12 14:25:52 följande:

    Vårdnadstvister som får så långt som till domstol skulle jag våga gissa i stort sett alltid innehåller anklagelser, bitterhet, förtal, att hålla barnen som gisslan och således umgängessabotage? Vilken sorts vanliga vårdnadstvister känner du till i domstolarna som sköts rent och vuxet? Jag tror att de psykiskt balanserade och vänligt kloka föräldrarna aldrig hamnar i vårdnadstvist - antingen vinner de genom total dominans och ärendet går aldrig till domstol förutom den lilla andel som nu ökar i antal där den andre föräldern inte ger sig, man vill vara kärleksfull förälder och ta sitt vårdnadsansvar för barnets bästa.

    Jag tror att vi dels behöver lagstiftning, dels utbildning av de nu oerhört naiva myndigheterna som helt misslyckats förebygga och hantera detta. Familjerätter, socialtjänsterna och polisen agerar inte, de saknar kunskap och stärker istället ofta de föräldrar som agerar psykiskt illa. I Sverige är det fritt farm för umgängessabotage för både stora och små barn.


    Jag har inte skrivit vare sig att vårdnadstvisterna sköts rent och vuxet eller att de inte gör det, så väljer att inte svara på den kommentaren.

    Men tycker som sagt att det är intressant att båda artiklarna som du hänvisar till lyfte vikten av förebyggande åtgärder. Förmodligen finns det mycket man kan göra redan där. Jag tänker inte bara kring att lösa redan existerande tvister utan också rena informationsinsatser kring vilket ansvar man har som förälder osv. Bara man läser i trådar här på FL märker man ju att det finns många missförstånd kring rättigheter och skyldigheter som naturligtvis kan leda till konflikter om de inte rättas till . Kunskapshöjande insatser hos myndigheter kan säkert också behövas som du skriver.

    Vilken lagstiftning är det som du vill ändra på?
  • Anonym (S)
    Anonym (Med skyddsbehov) skrev 2020-01-12 15:09:38 följande:

    Är helt enig med dig. Praxis borde vara att barn har rätt till sina föräldrar, inte att föräldrar har rätt till sina barn oavsett hur illa de gör dem. Vet inga fall där polisen hämtar frånvarande föräldrar till umgänge med sina barn, däremot tvärtom. Så snedvridet och helt utan barnperspektiv. Barnets trygghetsbehov måste gå före föräldrarnas behov.


    Ja man kan ju fundera på vad som skulle kunna ligga i umgängessabotage om det blev olagligt. skulle det i så fall kunna bli olagligt att sabotera barnens umgänge även med sig själv (inte bara med den andra föräldern)? Tex föräldrar som har fastlagt umgänge men "glömmer bort" att barnen ska komma, eller skjuter upp umgänget gång på gång osv. Det skulle ju egentligen också kunna ses som ett umgängessabotage ur ett barnperspektiv.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-01-13 07:00:57 följande:

    Absolut INTE men det borde minsann vara lika kriminellt som tvärtom, speciellt om man först sett till att ett avtal SKA minsann finnas för det är mitt barn också.

    Men sen när det väl gäller så skiter jag i det.


    Ja, som jag förstår ts är det att kriminalisera umgängessabotage som tråden handlar om. Det är ju inte samma sak som att tvinga en förälder till umgänge utan handlar väl om att att det ska vara straffbelagt att motverka barnets möjlighet till umgänge med en förälder (för det är ju trots allt barnet som har den rätten. Och då kan man ju fundera på var denna gräns går. Om man saboterar barnets möjlighet att umgås med en själv, är inte det lika mycket umgöngessabotage ur barnets perspektiv?

    Mer ett filosofiskt resonemamg så. Tror inte att en sådan lagstiftning skulle vara genomförbar eller tillföra så mycket positovt i praktiken. Även när det gäller det man traditionellt kallar umgöngessabotage känns det som att det skulle ge mer om mer resurser las på mer stöd för samverkan istället för fler tvister och rättegångar. Men jag är som sagt inte tillräckligt insatt för att veta vad en sådan lagstiftning skulle kunna ge för effekt.
  • Anonym (S)
    PompaDou skrev 2020-01-13 08:39:41 följande:

    Det är redan brottsligt att röva bort barn från förälder enligt brottsbalken och det kallas för egenmäktighet med barn. Man hör aldrig att föräldrar åtalas för det så misstänker att problemet är att det inte är någon prioriterat brott hos polisen och åklagare.


    Umgängessavitage och egenmäktighet är två olika saker. TS har länkat till en debattartikel nån stans i tråden som handlar om egenmäktighet med barn.

    För umgängessabotage kan vite utkrövas och det kan också leda till att vårdnaden helt förs över på den andra föräldern (utifrån vad jag förstår). Men om jag förstår debattartikeln som länkas till i trådstarten vill författaren att det ska införas som ett brott i brottsbalken. Men det står i princip inget om detta i artikeln, vad det skulle inneböra, hur det skulle gå till, vilka konsekvenser han menar att det skulle få osv. De lösningar som tas upp i artikeln verkar mer handla om stödjande insatser i ett tidigt skede för att motverka större konflikter och för att snabba upp processen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bekymrad TS) skrev 2020-01-13 10:17:03 följande:

    Visst är det barnens rättighet att träffa sina föräldrar det handlar om. Barne säger ju i dessa umgängesabotage oftast nej till att träffa sin ene förälder pga lojalitskonflikt och påverkan från den andre föräldern.

    lawline.se/answers/barn-har-alltid-ratt-att-traffa-sina-foraldrar

    Det är brottsligt enligt lag men ju alltså inget som myndigheterna värst bryr sig om, tyvärr.

    Varför tror du inte att ny lagstiftning är genomförbar eller att myndigheterna skulle kunna bry sig om den redan befintliga lagstiftningen, är det inte deras jobb?

    Jag håller med om att stöd till vårdnadshavare att lösa tvisten så att domstol undviks är den bästa, billigaste och snabbaste modellen. Detta hade väl gått utmärkt att införa som obligatorium med snabba kännbara konsekvenser om den ena parten inte infinner sig eller upprepat bryter umgängesöverenskommelsen.

    I New York behöver den part som inte utsätts för umgängessabotage inte betala det månatliga underhållet om dosmtol så beslutar.


    Jag tycke att det ä svårt att försöka föra ett samtal när du hittar på saker som jag skulle tycka. Jag ha vekligen inte någonstans uttyckt att att myndigheter inte skulle kunna bry sig om rådande lagstiftning. Läs vad jag skriver istället för att hitta på vad du skulle vilja att jag skrev för din debatts skull.

    Jag tror inte att en lagstiftning där föräldrar i praktiken mot sin vilja skulle tvingas umgås med sina barn för att inte begå lagbrott skulle gynna någon i praktiken.

    Vad gäller att sabotera umgänget för den andra föräldern menar jag inte att det inte skulle vara bra att kriminalisera det jag menar att jag inte vet om det skulle vara bra eller ej.

    Du skriver ju tex att det finns lagstiftning som idag inte efterföljs. Om det stämmer så kanske det är en bättre väg att gå igenom den lagstiftning som redan finns och rutiner mm hos myndigheter med flera än att skapa ett helt nytt brott. Flera är ju också inne på att processen tar för lång tid. Kanske är det bättre att jobba med att snabba på de rättsprocesser som är aktuella så att folk får umgängesscheman och sådant fastställt snabbt istället för att införa andra typer av straff?kanske kan man erbjuda mer hjälp kring röttigheter och skyldigheter?

    Jag är inte superkunnig på arbetet med att stifta nya lagar men jag vet så mycket som att det är ett svårt arbete som tar tid. Och det är inte alltid som nya lagar och hårdae straff är den rätta vägen.

    En annan orsak att det är svårt att svara på är att ingen i dina artiklar eller du själv heller har beskrivit vad en sådan lagstiftning skulle innebära, vad ska att "kriminalisera umgängessabotage" innebära i praktiken?
Svar på tråden Dags att kriminalisera umgängessabotage?