• Anonym (Fan)

    Hade oskyddat sex idag med en random kille och har ägglossning!! Ska sätta in hormonspiral imorgon.. vad händer om jag blivit gravid??

    Jag har gjort bort mig rejält! Jag hade oskyddat sex igår/imorse och han kom i mig. Jag hade ägglossningflytningar igår och är på dag 15 i cykeln idag. Killen är en random kille som jag har legat med sporadiskt tidigare. Imorgon har jag en tid bokad för att sätta in en hormonspiral. Funkar det?? Tänk om jag är på smällen, då kommer det ju komma ett befruktat ägg till livmodern. Kan hormonspiralen göra så att det inte fäster?

    Fan vet inte vad jag ska göra. Kan ju vara så att jag blir på smällen ????

  • Svar på tråden Hade oskyddat sex idag med en random kille och har ägglossning!! Ska sätta in hormonspiral imorgon.. vad händer om jag blivit gravid??
  • Kungsholmsbo

    Ta ett dagen efter piller så snart som möjligt. Mig veterligen kan man sätta in en kopparspiral inom fem dagar från oskyddat samlag om man önskar att inte bli gravid. Det finns dock ingen likande info om hormonspiral. En hormonspiral har flera funktioner men bla förtunnar den livmodersslemhinnan så att ett befruktat ägg inte kan bädda ner sig. Det tar ca 1 vecka för ägget att vandra ner och fästa i livmodern. Jag tror inte du behöver vara orolig. Men berätta för bm.

    Tänk på att använda kondom om du har spiral och sex med olika män. Spiralen ökar risken något för att bakterier kan ta sig in i livmodern.

  • Anonym (Fan)
    Kungsholmsbo skrev 2020-01-12 15:42:37 följande:

    Ta ett dagen efter piller så snart som möjligt. Mig veterligen kan man sätta in en kopparspiral inom fem dagar från oskyddat samlag om man önskar att inte bli gravid. Det finns dock ingen likande info om hormonspiral. En hormonspiral har flera funktioner men bla förtunnar den livmodersslemhinnan så att ett befruktat ägg inte kan bädda ner sig. Det tar ca 1 vecka för ägget att vandra ner och fästa i livmodern. Jag tror inte du behöver vara orolig. Men berätta för bm.

    Tänk på att använda kondom om du har spiral och sex med olika män. Spiralen ökar risken något för att bakterier kan ta sig in i livmodern.


    Tack för svar! Ja jag måste nog prata med bm, det är dock ingen mening att ta ett akut piller då ägglossningen var igår troligen.. men jag får hoppas att ett ev. Befruktat ägg inte kan fästa då.

    bm sa att det har visat sig vara fel information tidigare ang det med att spiralen ökar risken för bakterier att komma upp, det är snarare tvärtom tydligen, iaf med hormonspiral.
  • Anonym (Fan)
    Anonym (F) skrev 2020-01-12 16:09:23 följande:

    Dagen efter piller


    Kommer inte funka då ägglossningens redan varit tyvärr..
Svar på tråden Hade oskyddat sex idag med en random kille och har ägglossning!! Ska sätta in hormonspiral imorgon.. vad händer om jag blivit gravid??