• Anonym (Jane. K.)
    Mon 13 Jan 2020 00:04
    607 visningar
    12 svar
    12
    607

    Kontrollbehov

    Min sambo är kontrollerande. När jag går ut på promenad, går han några minuter senare en kortare promenad. En gång kom han smygandes bakom mig. Han kommer hem före mig. När jag kommer hem är dörren olåst. Jag låste när jag gick. Han har även smugit utanför fönstret. För att se vad jag gör. Är detta ett sjukt beteende?

  • Svar på tråden Kontrollbehov
  • Anonym (Kk)
    Mon 13 Jan 2020 00:08
    #1

    Ja det är sjukt. Har du lösenord på telefonen? Skaffa det! Gps igång så han kan se var du är? Slå av det! Det när bara hans sjuka kontrollbehov. Har ni inte barn så lämna, ingen ide att försöka ändra en sådan människa

  • Anonym (jj)
    Mon 13 Jan 2020 00:43
    #2

    Om han inte inser att han behöver hjälp och behandling tycker jag du ska lämna relationen.
    Om ni har barn: beställ tid hos familjerådgivning

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 13 Jan 2020 08:57
    #3

    Det där är inte bara sjukligt, det låter nästan psykotiskt. Lämna idag!! Gå till en kvinnojour, den där är inte frisk. Jag skulle oroa mig för mitt eget liv i din situation.

  • Anonym (Jane. K.) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 10:04
    #4
    Anonym (Kk) skrev 2020-01-13 00:08:22 följande:

    Ja det är sjukt. Har du lösenord på telefonen? Skaffa det! Gps igång så han kan se var du är? Slå av det! Det när bara hans sjuka kontrollbehov. Har ni inte barn så lämna, ingen ide att försöka ändra en sådan människa


    Jag har lösenord i mobilen. Ingen gps igång.

    Han är svartsjuk också, tror att det handlar mycket om det. Han litar inte på mig helt enkelt
  • Anonym (Jane. K.) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 10:07
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-13 08:57:50 följande:

    Det där är inte bara sjukligt, det låter nästan psykotiskt. Lämna idag!! Gå till en kvinnojour, den där är inte frisk. Jag skulle oroa mig för mitt eget liv i din situation.


    Så drastiskt är det inte

    Han har krävt att få se igenom min mobil och att jag inte ska ha kod på den. Jag vägrar säger att den är min privata.
  • Anonym (Jane. K.) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 10:15
    #6
    Anonym (Kk) skrev 2020-01-13 00:08:22 följande:

    Ja det är sjukt. Har du lösenord på telefonen? Skaffa det! Gps igång så han kan se var du är? Slå av det! Det när bara hans sjuka kontrollbehov. Har ni inte barn så lämna, ingen ide att försöka ändra en sådan människa


    När vi är på semester smyger han efter mig när jag tex ska gå på toa eller till vårt tält. Om det är någon tillställning på området. Känner mig vaktad där och även hemma. Han går inte och lägger sig resp går upp förrän jag har gått.
  • Anonym (A)
    Mon 13 Jan 2020 13:08
    #7

    Det är inte sunt.

  • Anonym (mmm)
    Mon 13 Jan 2020 13:45
    #8
    Anonym (Jane. K.) skrev 2020-01-13 00:04:45 följande:

    Min sambo är kontrollerande. När jag går ut på promenad, går han några minuter senare en kortare promenad. En gång kom han smygandes bakom mig. Han kommer hem före mig. När jag kommer hem är dörren olåst. Jag låste när jag gick. Han har även smugit utanför fönstret. För att se vad jag gör. Är detta ett sjukt beteende?


    Behöver du fråga? Låter helsjukt. 
  • Anonym (Jane. K.) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 22:31
    #9
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-13 13:45:28 följande:

    Behöver du fråga? Låter helsjukt. 


    Ja annars hade jag inte frågat
  • Anonym (Lämna­)
    Mon 13 Jan 2020 22:38
    #10
    Anonym (Jane. K.) skrev 2020-01-13 10:07:01 följande:

    Så drastiskt är det inte

    Han har krävt att få se igenom min mobil och att jag inte ska ha kod på den. Jag vägrar säger att den är min privata.


    Men usch! Tycker du verkligen det är värt det att vara tillsammans med en människa som vill ta bort all din frihet? Även fast du nu inte låter honom bestämma så vet du ju att det är det han vill, han vill äga dig. Du förtjänar bättre.
  • Anonym (Jane. K.) Trådstartaren
    Tue 14 Jan 2020 16:01
    #11
    Anonym (Lämna) skrev 2020-01-13 22:38:50 följande:

    Men usch! Tycker du verkligen det är värt det att vara tillsammans med en människa som vill ta bort all din frihet? Även fast du nu inte låter honom bestämma så vet du ju att det är det han vill, han vill äga dig. Du förtjänar bättre.


    Låter honom inte bestämma. Däremot tror jag att han skräms över att jag är så självständig.
  • Anonym (A)
    Tue 14 Jan 2020 16:07
    #12
    Anonym (Lämna) skrev 2020-01-13 22:38:50 följande:
    Men usch! Tycker du verkligen det är värt det att vara tillsammans med en människa som vill ta bort all din frihet? Även fast du nu inte låter honom bestämma så vet du ju att det är det han vill, han vill äga dig. Du förtjänar bättre.
    Håller med
Svar på tråden Kontrollbehov