• Anonym (Ylva)

    Person som inte ser folk i ögonen

    Jag undrar om personer som inte ser andra människor i ögonen när dom pratar med någon eller som bara tittar lite flyktigt på den andra i ögonen vad det kan bero på. Jag vet att en del autistiska kan ha svårt att se andra i ögonen men nu menar jag främst personer som inte har någon diagnos. Vad kan det tänkas bero på tror ni? Tänker på människor som har svårt att se alla från sina familjemedlemmar och vänner till kassörskan i ögonen. Är det blyghet? Underlägsenhet? Dåligt självförtroende? Att hon/han har varit/är nertryckt?

  • Svar på tråden Person som inte ser folk i ögonen
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Tjirp) skrev 2020-01-13 15:14:25 följande:
    Jag är introvert men har oftast inte svårt att se folk i ögonen. Förutom när det är någon jag ogillar eller när jag så att säga tänker medan jag pratar. Om jag försöker lägga fram något komplicerat resonemang eller verkligen måste koncentrera mig på vad personen jag pratar med säger så undviker jag ögonkontakt eftersom det tar fokus från vad som sägs.
    Vet du varför det är svårare att se någon du ogillar i ögonen? Är det också när du inte känner dig trygg med någon som det är svårare att se denne i ögonen eller gör sånt ingen skillnad?
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (veteran) skrev 2020-01-13 15:16:38 följande:
    Egentligen ingen, jag fattar bara inte varför.
    Gud förbjude att man skulle lära sig något nytt eller?


  • Anonym (Ylva)
    Anonym (olika) skrev 2020-01-13 15:18:02 följande:
    kan vara av olika anledningar rädsla, fobi dålig självkänsla. Vågar inte titta på den snygga killen/tjejen 
    Vad tänker du på när du säger rädsla? Jag tänkte främst på ofarliga situationer men där någon ändå har svårt att se andra i ögonen. Dålig självkänsla låter ju väldigt rimligt förstås men jag har ändå svårt att riktigt förstå varför det gör det svårt att se andra i ögonen? Är det för att man tror sig vara mindervärdig? Inte vill dömas? Har du någon aning om varför?
  • Anonym (Tjirp)
    Anonym (Ylva) skrev 2020-01-13 15:18:29 följande:

    Vet du varför det är svårare att se någon du ogillar i ögonen? Är det också när du inte känner dig trygg med någon som det är svårare att se denne i ögonen eller gör sånt ingen skillnad?


    Det rör inte folk jag på nåt sätt skulle vara rädd för utan snarare folk jag inte vill prata med egentligen. Tex en svägerska som jag har svårt för. Tror det handlar om att jag inte vill uppmuntra konversation.
  • Anonym (veteran)
    Anonym (Ylva) skrev 2020-01-13 15:19:39 följande:

    Gud förbjude att man skulle lära sig något nytt eller?


    Lära sig vad?
  • Anonym (T-blå)
    Anonym (Hm) skrev 2020-01-13 15:14:08 följande:
    De kanske bor i förorten och tagit efter andra kulturer?
    Precis. Där får man inte titta på andra, och definitivt inte i ögonen. För några veckor sedan råkade jag snegla någon sekund på några som fyllde på spolarvätska i sin bil då jag gick ut från macken. (Blev påminnd om att jag med borde köpt spolarvätska.) De reagerade direkt och konfronterade mig med argt med "vad tittar du på?".

    Synnerligen osympatiskt.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (T-blå) skrev 2020-01-13 15:48:55 följande:

    Precis. Där får man inte titta på andra, och definitivt inte i ögonen. För några veckor sedan råkade jag snegla någon sekund på några som fyllde på spolarvätska i sin bil då jag gick ut från macken. (Blev påminnd om att jag med borde köpt spolarvätska.) De reagerade direkt och konfronterade mig med argt med "vad tittar du på?".

    Synnerligen osympatiskt.


    Va?
  • Tecum

    Det beror på blyghet och/eller dåligt självförtroende.

    Stör det dig när folk inte vill se dig i ögonen?

  • rocker

    Jag gillar inte att se folk i ögonen hela tiden när man pratar. Har inga diagnoser. Är inte blyg eller har dåligt självförtroende. Jag tycker bara inte om det.

  • flygrl
    Anonym (T-blå) skrev 2020-01-13 15:48:55 följande:

    Precis. Där får man inte titta på andra, och definitivt inte i ögonen. För några veckor sedan råkade jag snegla någon sekund på några som fyllde på spolarvätska i sin bil då jag gick ut från macken. (Blev påminnd om att jag med borde köpt spolarvätska.) De reagerade direkt och konfronterade mig med argt med "vad tittar du på?".

    Synnerligen osympatiskt.


    Bor själv i förorten och är uppvuxen här och skulle säga det du beskriver bara stämmer in på somliga. Själv ser jag folk i ögonen när jag hälsar eller pratar med dom. Undviker däremot se vissa gangstas i ögonen när jag passerar dom för det är lugnast så.

    Dom du mötte på macken låter ju som jävla otrevliga snubbar, möjligen gangstas. :/
Svar på tråden Person som inte ser folk i ögonen