• Anonym (agjaj­gapg)
    Mon 13 Jan 2020 14:55
    209 visningar
    3 svar
    3
    209

    Är det viktigt att någon står upp för en?

    Är det viktigt för en persons självkänsla och självförtroende att hennes närstående står upp för henne? Dvs om någon säger något elakt till barnet/ungdomen att hennes föräldrar säger ifrån att så behandlar ni inte min dotter. Eller att om någon pratar illa om henne att hennes sambo säger att så där pratar ni inte om henne.

    Det är svårt att skriva hur jag menar men hur påverkar det ett barn och senare en vuxen människa om hon märker att ingen nånsin kommer till hennes försvar? Om hon får bli attackerad utan att föräldrar, brorsan eller kompisarna säger ifrån till den som attackerar. Eller om hennes sambo också låter andra attackera henne?

    Men att hon aldrig får uppleva att någon kommer till hennes försvar eller står upp för henne? Hur påverkas man av det?

    (Det kan lika gärna gälla en man också förstås.)

  • Svar på tråden Är det viktigt att någon står upp för en?
  • Barbro­45
    Mon 13 Jan 2020 15:00
    #1

    Som barn och som ung är det viktigt att ens närstående visar var gränserna går för att man som vuxen ska kunna stå upp förs sig själv och andra. Risken är annars att man blir gränslös, man tillåter andra att gå över alla normala gränser och det finns risk att man själv gör det.

  • Anonym (Bulle­)
    Mon 13 Jan 2020 16:01
    #2

    Barn/ungdomar är väldigt påverkade och formbara under sin uppväxt, påverkas väldigt mycket av föräldrar, vänner, samhället och dess normer, Föräldrar/familj är barnets trygghet, barnet kommer inte kunna känna att hen kan vända sig till någon, om de inte finns nå stöd någonstans, eller lära sig att stå upp för sig själv i livet, eller tvingar dem bli vuxna i förtid istället.

    barn har tendens att beskylla sig själv för saker och ting. låt oss tillexempel säga pappan är trött pga av sjukdom o ligger i soffan och orkar inte leka, barnet vet inte om det, statistisk så brukar då barnet skuldbelägga sig själv, Att de är något fel på än själv till varför pappan inte vill leka. därför är de tex viktigt att man berättar att man är sjuk.

    Det är super viktigt att man gör klarspråk för barnet att hen är älskad och omtyckt samt har ett support team från sin familj.

    Nu vet jag inte om detta gällde småbarn så skulle jag ha ett snack med föräldrarna eller så men

    hade någon vuxen/äldre skällt eller gjort mitt barn illa utan att hen gjort nått, hade ju helvettet brutit lös för mig.. klart man ska stå upp för sitt barn..

  • Anonym (agjaj­gapg) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 22:12
    #3
    Barbro45 skrev 2020-01-13 15:00:24 följande:
    Som barn och som ung är det viktigt att ens närstående visar var gränserna går för att man som vuxen ska kunna stå upp förs sig själv och andra. Risken är annars att man blir gränslös, man tillåter andra att gå över alla normala gränser och det finns risk att man själv gör det.
    Är det viktigt att som tonårsförälder som hör dotterns pojkvän säga att hon är dum i huvudet lägga sig i och säga att så där pratar du inte till henne? (Som exempel bara.) För att om man inte gör det så kanske hon växer upp och tar massa skit av andra för att hon tror att hon inte är värd bättre eftersom att föräldrarna låter folk prata så till henne utan att ingripa?
    Anonym (Bulle) skrev 2020-01-13 16:01:12 följande:
    Barn/ungdomar är väldigt påverkade och formbara under sin uppväxt, påverkas väldigt mycket av föräldrar, vänner, samhället och dess normer, Föräldrar/familj är barnets trygghet, barnet kommer inte kunna känna att hen kan vända sig till någon, om de inte finns nå stöd någonstans, eller lära sig att stå upp för sig själv i livet, eller tvingar dem bli vuxna i förtid istället.

    barn har tendens att beskylla sig själv för saker och ting. låt oss tillexempel säga pappan är trött pga av sjukdom o ligger i soffan och orkar inte leka, barnet vet inte om det, statistisk så brukar då barnet skuldbelägga sig själv, Att de är något fel på än själv till varför pappan inte vill leka. därför är de tex viktigt att man berättar att man är sjuk.
    Det är super viktigt att man gör klarspråk för barnet att hen är älskad och omtyckt samt har ett support team från sin familj.
    Nu vet jag inte om detta gällde småbarn så skulle jag ha ett snack med föräldrarna eller så men
    hade någon vuxen/äldre skällt eller gjort mitt barn illa utan att hen gjort nått, hade ju helvettet brutit lös för mig.. klart man ska stå upp för sitt barn..
    Vilket fint inlägg. Det satte många och bra ord på hur det kan vara och bli. Så om barnet/ungdomen eller för all del en vuxen inte känner att hon får stöd nånstans eller av sin familj så kommer hon att bli en otrygg person som har svårt att sätta gränser och tillåter andra att behandla henne illa? För att ingen har visat och lärt henne att hon är värd bättre och mer? För att hon kanske tänker att eftersom att ingen står upp för mig så måste jag vara värdelös och inte förtjäna bättre än lort?

Svar på tråden Är det viktigt att någon står upp för en?