• Anonym (Förbannad)

    Får dagens barn inte lära sig hyfs?

    Igår var jag på middagsbjudning hos min bror. Det är sällan vi har middagsbjudning inom familjen/släkten men när vi har det tycker jag det är ganska trevligt förutom barnens ouppfostrade bordsskick. Vi var några styckna, dvs jag, min man, min bror (såklart) hans fru och deras 3 barn i åldrarna 6, 8 och 11, min syster och hennes 2 barn i åldrarna 5 och 9, samt mamma, pappa och min och mina syskons mormor. När vi skulle äta chockades jag utav barnens uppförande. Det blev buffé, kallskuret och jag tycker man låter de äldre ta först. Men barnen tävlade om vem som var först, trängdes och roffade åt sig. Som ni ser är inte barnen speciellt små och borde veta bättre enligt mig. När de sedan satte sig vid bordet började de äta direkt utan en tanke på att man ska vänta till alla har satt sig och började bete sig ohyffsat och det äldsta barnet bad mycket otrevligt om dricka och sa inte ens tack. Inget av barnen tackade för maten och de höll på att konstant avbryta oss vuxna med diverse konstiga frågor. När det serverades efterrätt, glass, var det samma sak där. Barnen roffade åt sig först och var inte direkt blyga med att ta för sig. Sedan började de äta med en gång och alla vuxna hann knappt ta första gången efterrätt innan 2 av barnen rusade fram till glassen igen. Till slut sa jag ifrån att alla måste få ta först innan de roffar åt sig allt. Detta var det värsta jag sett, att de gör vissa små mindre trevliga saker (tex börjar äta innan alla satt sig) kan jag leva med. Men detta? Nej totalt oacceptabelt beteende. Och föräldrarna säger ingenting? Jag var förbannad igår när jag åkte därifrån kan jag säga...jag ber om ursäkt för generaliserande rubrik men är mina syskonbarn extrema eller är det ett ganska vanligt beteende? Har barn/ungdomar ingen respekt för äldre människor längre? Vad är era tankar/åsikter kring detta? Är jag löljlig som blir förbannad? Jag och mina syskon är uppfostrade med bland annat att man säger tack, man börjar inte äta innan alla har satt sig vid bordet samt man låter de äldre börja.

  • Svar på tråden Får dagens barn inte lära sig hyfs?
  • Anonym (Josefine)

    Sen självklart ska barnen vara trevliga och inte avbryta men då kanske man kan sätta barnen vid ett annat bord. Men att barnen bara åt och inte väntade tycker jag också är att ta i. Så fort jag ställer fram en tallrik till mina barn så äter dom på direkten oavsett vem som är på besök.

  • Thedrjohn

    Barnbord är skittrist -avskydde det när jag var liten.

    Anledningen till att man har regler runt bordsskick och uppförande är att barnen inte ska vara bortkomna i sociala sammanhang när de blir äldre. Det verkar inte som barnen i fråga har lärt sig det, något som i förlängningen förstås är föräldrarnas fel.

  • Alessia

    Jag har endast läst TS startinlägg och gör av det följande reflektion:

    Vet de här barnens föräldrar själva hur man uppför sig i andra människors sällskap? Påfallande ofta, har jag funnit,  är föräldrar till sådana förvildade barn själva mycket okunniga och/eller totalt likgiltiga för sociala regler och normer.

    Sådana familjer är ett plågoris att bemöta inom sjukvården, i skolan, på matställen från hamburger- och pizzaställen till dyrare restauranger, ja på alla platser där umgänget mellan människor underlättas av smidiga umgängesregler.

  • Alessia
    Anonym (Josefine) skrev 2020-01-15 08:49:01 följande:

    Men gud. Snacka om att du överdriver. Låter precis som att det där skulle vara våra tre barn om vi hade folk här och det skulle ätas. Tycker inte ålder spelar någon stor roll, låt barnen ta först?! Vi är vuxna människor och det är fortfarande BARA barn....


    Jaha - och NÄR exakt ställer du om till vuxenregler för dina baaaarn? Jag tror att du själv har väldigt lite hum om hur man ska bete sig, barn eller vuxen, och därför försvarar det enda beteende du känner till: det ohyfsade roffandet.
  • Anonym (C)

    Åh herregud vad arg jag hade blivit! Mina barn har alltid fått lära sig att ta mat lugnt och civiliserat på buffé. Ta först har de däremot aldrig fått göra eftersom jag har velat träna upp deras tålamod och lära dem att alla får mat oavsett ordning man får hämta mat.

    Jag som förälder har alltid suttit med barnen i deras del av bordet för att se till att det inte blir skrikigt och att alla får komma till tals. Avbryta andra som pratar har de aldrig fått göra. De har fått lära sig att låta andra tala klart oavsett om det är ett annat barn eller vuxen som pratar. Vid såna här tillställningar har de fått lära sig att de vuxna vill prata själva ett tag och att barnen i ca 45 minuter får prata med varandra och sedan kan de få prata med de vuxna i sällskapet. För att de ska hålla koll på tiden har jag alltid ställt ett alarm på telefonen och när det har ringt har barnen blivit inkluderade i samtalet med de vuxna.

  • brallison

    Jag håller med dig att sånt är otrevligt, men jag skulle säga att det är inte barn det är fel på utan deras föräldrar som uppfostrar (eller inte?) dem. Barn lär sig av sina föräldrar och det är föräldrar som sätter gränser (inte tvärtom).

  • Anonym (förälder)

    Hur ofta träffar du din familj/släkt?
    Jag ser inte det här som en fin "middagsbjudning".
    Det här var dina syskon med barn och deras mor/farföräldrar.
    En familjemiddag. Dina syskonbarn är kusinbarn och om dom träffas ofta
    ser är dom väl bekväma med varandra och därför var uppspelta ihop, syskon och kusiner bli ofta det när dom träffas.
    Sen var det mormor och morfar/ farmor och farfar som var där.

    Tycker ofta att barn uppför sig annorlunda när det är familjen som träffas.
    Man har inte samma krav på sig att sitta tyst, barnen pratade på och ställde frågor, visst dom ska inte avbryta men då får man säga till som vuxen, dom minsta 5 år har nog inte uppfattat att den avbröt t ex.
    Men då säger man bara till.

    Det brukar alltid vara så är våra vänner eller släkt träffas att barnen får mat först, dom är hungriga och det blir lugnare om dom får först, ofta vill dom sen springa och iväg och leka mm.

    Att ett barn ber sin förälder om dricka utan att tacka är nog ganska vanligt, inget jag skulle bry mig om men däremot tacka andra vuxna.
    Likadant med att tacka för maten, är nog vanligt att barn inte gör det när dom är hemma, kan tänka mig att kusinerna inte tänkte på det just för att dom var hemma hos kusiner och släkt.

    Visst tycker jag att dina syskon kunde ha sagt till sina barn men troligtvis var det just för att dom tänkte att det var en  avslappnad familjemiddag.
     
    Du säger att du och dina syskon är uppfostrade på ett sätt, dina syskon verkar ju inte ha tagit det till sig om dom inte gör likadant med sina barn, vad säger dina föräldrar om sina barnbarn, tycker dom att barnbarnen är ouppfostrade?

    Jag tycker absolut att dina syskon eller deras partners kunde ha sagt till men även dina föräldrar kunde ha sagt till sina barnbarn och även du som är faster och moster.

    Du verkar inte ha så bra kontakt med dina syskon och syskonbarn och förstår att du inte är van vid barn.

  • Anonym (A)
    brallison skrev 2020-01-15 13:45:57 följande:
    Jag håller med dig att sånt är otrevligt, men jag skulle säga att det är inte barn det är fel på utan deras föräldrar som uppfostrar (eller inte?) dem. Barn lär sig av sina föräldrar och det är föräldrar som sätter gränser (inte tvärtom).
    Håller med
  • sextiotalist
    Anonym (Korrekt etikett) skrev 2020-01-15 00:36:51 följande:

    Det där med att man "får" börja äta direkt om det är fler än 8 (eller 10, eller 12, eller 144) vid bordet är önsketänkande från somliga. Man börjar äta när alla har fått mat, om inte värden/värdinnan säger annat - är man många kan det vara lämpligt att uppmana gästerna att hugga in direkt de blivit serverade, så att inte maten kallnar.

    Lite missriktat att antyda att någon inte är väluppfostrad när du själv inte har koll.


    En sedvänja som uppenbarligen blivit etablerad.

    Detta har jag mött i 30 år. Inte alltid, men informella tillfällen och just vid buffé

    Just vid en familjetillställning som detta är jättebra.
  • Glinda från Oz

    Det enda felet jag tyckte de gjorde var att inte säga till när de tog så mycket att det inte räckte till alla. Maten ska delas rättvist. 


    Du har väldigt märkliga idéer om hur en måltid ska gå till och det har du rätt att ha men du kan inte kräva att alla ska följa dem eller ens veta vad du tycker. 

  • Anonym (Hej)
    Anonym (C) skrev 2020-01-15 10:59:44 följande:

    Åh herregud vad arg jag hade blivit! Mina barn har alltid fått lära sig att ta mat lugnt och civiliserat på buffé. Ta först har de däremot aldrig fått göra eftersom jag har velat träna upp deras tålamod och lära dem att alla får mat oavsett ordning man får hämta mat.

    Jag som förälder har alltid suttit med barnen i deras del av bordet för att se till att det inte blir skrikigt och att alla får komma till tals. Avbryta andra som pratar har de aldrig fått göra. De har fått lära sig att låta andra tala klart oavsett om det är ett annat barn eller vuxen som pratar. Vid såna här tillställningar har de fått lära sig att de vuxna vill prata själva ett tag och att barnen i ca 45 minuter får prata med varandra och sedan kan de få prata med de vuxna i sällskapet. För att de ska hålla koll på tiden har jag alltid ställt ett alarm på telefonen och när det har ringt har barnen blivit inkluderade i samtalet med de vuxna.


    Det här är ett skämt va?
  • Anonym (C)
    Anonym (Hej) skrev 2020-01-15 16:45:20 följande:

    Det här är ett skämt va?


    Nix. Jag har förklarat för mina barn att de vuxna vill ibland prata själva och jämfört det med att de inte träffat sina vänner på dagis/skola på ett tag. Barnen har fått lära sig detta tillvägagångssätt under flera år och det har blivit förklarat för barnen på ett pedagogiskt sätt så att de förstår varför vi har valt att göra såhär. Både jag och mina syskon tycker det är jobbigt med barn som hela tiden vrålar till sina föräldrar om allt möjligt på andra sidan bordet. Sen är det viktigt för barn att lära sig det sociala samspelet och därmed ska barnen prata med varandra i första hand.

    Jag tycker det är bättre med ordning och reda där barnen vet vad som gäller i olika situationer. Mina barn är i alla fall inte stökiga och beter sig inte som några vildar.
  • Vincent Vance
    Anonym (C) skrev 2020-01-16 17:41:14 följande:
    Nix. Jag har förklarat för mina barn att de vuxna vill ibland prata själva och jämfört det med att de inte träffat sina vänner på dagis/skola på ett tag. Barnen har fått lära sig detta tillvägagångssätt under flera år och det har blivit förklarat för barnen på ett pedagogiskt sätt så att de förstår varför vi har valt att göra såhär. Både jag och mina syskon tycker det är jobbigt med barn som hela tiden vrålar till sina föräldrar om allt möjligt på andra sidan bordet. Sen är det viktigt för barn att lära sig det sociala samspelet och därmed ska barnen prata med varandra i första hand.

    Jag tycker det är bättre med ordning och reda där barnen vet vad som gäller i olika situationer. Mina barn är i alla fall inte stökiga och beter sig inte som några vildar.
    Jag hade ärligt talat blivit chockad, obekväm och antagligen ganska irriterad om någon betedde sig som du på en middagsbjudning. Alltså om någon satte alarm till barnen och inte lät dem tilltala oss vuxna förrän alarmet har ringt. Det är ju ett minst sagt onormalt beteende så jag kan tänka mig att det inte bara är jag som hade blivit obekväm och negativt överraskad. Du kanske borde fundera lite mindre på barnens uppträdande och lite mer på hur du själv agerar. Själva poängen med vett och etikett är ju att det ska bidra till en trevligare stämning, där alla närvarande är bekväma och nöjda (inte bara du och dina syskon). 

    Är det inte dessutom i princip alltid så att barnen äter klart först och sedan springer iväg och leker? Då får ju de vuxna möjlighet att prata själva. Vi andra löser det där utan strikta regler, alarm och "tilltalsförbud". 
Svar på tråden Får dagens barn inte lära sig hyfs?