• Anonym (Bekan­t)
    Mon 13 Jan 2020 22:51
    640 visningar
    35 svar
    35
    640

    Vad gör vi för fel med vår femåring?

    Min dotter har asperger - väldigt mycket du beskriver ger mig vibbar av något inom autismspektrat.

  • Anonym (Bekan­t)
    Tue 14 Jan 2020 06:03
    #7
    minst skrev 2020-01-13 23:42:52 följande:

    Jag tror att ni är de bästa föräldrarna till er lilla kille och ingen känner honom som ni. Men jag tror att ni ska ställa er i kö för en utredning så snart som möjligt. Har jag fel så är jag mer än glad för er skull. Jag kan skriva under på ALLT som du har beskrivit och vår son har asperger (och adhd och ocd som en bonus!!!). Er fina kille är INTE ouppfostrad, han har helt enkelt inte förmåga att göra på annat sätt just nu. Lycka till!


    Precis! De har inte förmågan.
  • Anonym (Bekan­t)
    Tue 14 Jan 2020 06:09
    #8
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-13 22:55:05 följande:

    Ok, kan du ge exempel på just vilket? När ska man börja ?ta tag? i att det kan vara annat än ens egen uppfostran?


    Att fastna i saker, att hamna i affekt, att iaktta men inte delta, att inte vilja/klara ålderadekvata saker, matsituationen, att glömma saker som för andra är inlärda mm mm. - allt sammantaget. Prata med förskolan, läs på om tex autismspektrat. Tror man att det är något så är det bra att utreda så tidigt som möjligt.

    Det handlar inte om uppfostran eller trots flera ett barn med den problematiken - om det skulle vara så. De har inte förmågan och man måste stötta/vägleda på ett annat sätt och ge dem förutsättningar att lyckas.
  • Anonym (Bekan­t)
    Tue 14 Jan 2020 10:10
    #18
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-14 09:02:43 följande:

    Ja, det får han... fast det kanske är fel? Alltså får han utbrott så börjar jag alltid att prata med honom och försöka resonera att det inte är något att bli ledsen och upprörd över. Men det hjälper inte och det slutar med att vi blir ovänner. Jag förstår att jag måste jobba med att inte bli arg, för det blir jag efter en stund. Men ska man ta han till sitt rum vid utbrott? Säga tlll han att stanna där? Och gå in med honom varje gång han kommer ut? Är det bra? Jag vet ärligt inte vad jag ska göra när han gråter hysteriskt över små saker! Om man inte ska bli arg, men inte heller resonera, vad ska man göra?


    Googla och läs på om lågaffektivt bemötande.
Svar på tråden Vad gör vi för fel med vår femåring?