Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

    Vad gör vi för fel med vår femåring?

    Hej! Hoppas att någon känner igen min berättelse och kan hjälpa mig! Jag och min man har en son, som är lite över fem år gammal. Han har alltid varit världens lugnaste barn! I början var verkligen både jag och min man förvånade över hur ?lätt? det var med barn jämfört med vad man hört... Jag kunde ha med honom överallt utan några problem alls! Men, nu under en lång tid, sedan dryga 3-årsåldern så är han som förbytt! Jag känner inte igen honom! Och jag förstår att ha än utvecklas och ska hitta sig själv och sin personlighet, men det börjar bli ohållbart! Jag vet inte vad jag ska göra annorlunda för att det ska bli bättre, vara mer sträng? Inte vara så sträng? Prata? Skrika? Gråta? Alltså jag provar allt och gör allt jag kan men jag märker att det inte blir bättre så jag måste ju göra något fel! Alltså jag tror om man ser till varje enskild situation och egenskap hos honom så är det inget att tänka på men om man lägger ihop allt så beter han sig kanske inte som alla andra? Eller gör han det och jag bara tror att han är mycket mer trotsig än andra? Jag ska försöka ge så mycket info som möjligt om de jobbiga situationerna så kanske någon kan se ett större samband och vad vi ska ta oss till! * vi måste ligga i sängen tills han somnar, annars får han panik. * han kallar varje natt, oftast redan vid 11 så lägger vi oss hos honom. Går vi tillbaka till vårt rum skriker han igen och igen och igen. * vi har försökt få honom att gå på någon kvällsaktivitet. Men trots flera kompisar som gör dessa vill han bara sitta och titta på, absolut inte delta. * han vägrar att lära sig cykla, trots att vi har stödpinne vi håller i, han vill inte ens prova. * han är EXTREMT kräsen med maten, detta han har dock varit i hela sitt liv. Äter nästan bara pasta o bröd. * man får säga till honom minst 15 gånger vid varje måltid att han ska sitta på gumpen. * om han tex gjort en teckning på förskolan som man glömmer ta med kan han gråtskrika om detta i lätt 30 minuter! * allt som ska göras får man säga minst tio gånger innan det görs ?sätt dig vid bordet det är middag? ?ta på skorna vi ska gå? o.s.v. * man kan ställa en fråga, vill du göra x eller y. Så väljer han x, två minuter senare kan han skrikgråta för att vi inte gör y. (Och då börjar vi ju inte göra det för att han ska lära sig) men detta sker ju ändå om och om igen. * han kan tjata om att få en macka 30 min innan maten. Säger nej men får frågan tjugo gånger till. * det är många barnkalas vi har fått gå hem igen från för att han inte vill stanna utan oss. * han kan fortfarande gråta ibland vid lämningar på förskolan. Dock inte jätteofta men när det väl händer är det tom svårt för fröknarna att ?hålla? honom. * han glömmer spola efter sig på toaletten, detta glömde han aldrig första året som blöjfri men börjat glömma senaste 6 månaderna. * om han leker med kompisar och något blir som han inte vill så blir han också helt hysteriskt ledsen. Oftast kan dem inte fortsätta leka utan min son får lugna sig hos mig medans kompisen leker vidare. * han gråter mellan 1-5 ggr per dag. Om allt möjligt. Sen har han såklart supergoda egenskaper! Han har aldrig slagits vad jag vet och en större djurvän får man leta efter

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-13 22:50
    Ser att styckeindelningen och punktindelningen försvann helt! Även sista meningarna!
    Men som sagt vad ska vi ta oss till? Hur ska vi bryta alla dessa onda cirklar? :(

  • Svar på tråden Vad gör vi för fel med vår femåring?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Bekant) skrev 2020-01-13 22:51:21 följande:
    Min dotter har asperger - väldigt mycket du beskriver ger mig vibbar av något inom autismspektrat.

    Ok, kan du ge exempel på just vilket? När ska man börja ?ta tag? i att det kan vara annat än ens egen uppfostran?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (my) skrev 2020-01-13 22:55:13 följande:
    Ställ inga orimliga krav. Fokusera på det viktiga och strunta i det oviktiga. Kan han inte sitta still en måltid så kan han inte. Låt han hoppa och låt han gå när han är färdig. Ge honom en morot att tugga på om han är hungrig innan middagen. Förbered honom mentalt på förhand gällande som kommer att hända. Ska ni snart åka iväg och handla så berätta det en timme innan och förbered honom 5-10 minuter innan ni ska åka iväg.

    Jag tänker som du, att man ska fokusera på det viktiga men hur vet man vad som är det? Det är så svårt! Jag vill inte ha ett ouppfostrat barn som inte kan sitta still och stimmar och skriker hela tiden! Så vad är viktigt och vad är inte? Gällande förberedelser gör vi redan det...
  • Anonym (Orolig)

    Tack alla som skrivit! Det är guld värt och verkligen något vi får fundera på! Men om man vill ha utredning, hur går man vidare när inte förskolan tagit upp detta? Jag vill gärna ha fler tankar! Alltså jag vet ingenting om detta så har bara de ?fördomar? om diagnoser som man sett på tv typ. Så utifrån det tänker jag att där är saker som inte tyder på autism men ni kan kanske hjälpa mig veta mer?! Det jag tänker är: * han är väääldlgt kramgo och pussas varje dag * han älskar att leka med kompisar och träffa släktingar * har aldrig haft problem med ögonkontakt * han har inget superintresse som han lägger all sin fokus på.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lea) skrev 2020-01-14 08:26:23 följande:
    Får han uppmärksamhet vid sina utbrott? Och annars? Ser ni honom? Barn skaffar sig negativ uppmärksamhet om de saknar det i vardagen. Men ert fall verkar mer extremt. Svårt att ge råd om det nu finns någon diagnos. Men jag hade aldrig bemött med ilska eller irritation. Aldrig försökt prata eller resonera för mycket eftersom han nog inte kan ta in det. Han behöver bara en lugn och trygg miljö och utrymme för känslor.

    Ja, det får han... fast det kanske är fel? Alltså får han utbrott så börjar jag alltid att prata med honom och försöka resonera att det inte är något att bli ledsen och upprörd över. Men det hjälper inte och det slutar med att vi blir ovänner. Jag förstår att jag måste jobba med att inte bli arg, för det blir jag efter en stund. Men ska man ta han till sitt rum vid utbrott? Säga tlll han att stanna där? Och gå in med honom varje gång han kommer ut? Är det bra? Jag vet ärligt inte vad jag ska göra när han gråter hysteriskt över små saker! Om man inte ska bli arg, men inte heller resonera, vad ska man göra?
  • Anonym (Orolig)
    Erkens mamma skrev 2020-01-14 07:54:57 följande:
    Även jag känner igen delar av din berättelse. Har son med Aspbergers och add. Idag går han på tekniskt program på gymnasiet och klarar sig superbra. Han har körkort för moped och kompisar. Smart som få men får lära sig saker på ett annat sätt när det gäller sociala samspelet. Har idag väl fungerande strategier för vardagen. Mitt tips är att börja med att göra saker mer förutsägbara. Ett enkelt dagsschema. Förbered på nya moment i förväg genom att påminna. Vid varje nytt moment behöver man berätta om vad som ska hända men också hur det ska göras och vart, när det börjar och slutar. Om det inte funkar att välja mellan två aktiviteter så ge inget val. Välj ni istället. Lägg energin på att välja aktivitet som kan locka intresse och förbered inför den. Min son uppskattar inte barnkalas. För mycket stim och bråk. Och ljudnivån är för hög för honom. Han är ljudkänslig. Att vissa sinnesintryck är förstärkta är en del av diagnosen. Tex att kläder måste sitta på ett visst sätt. Jobbigt med dusch då vattnet känns eller smak kan vara ett sådant sinne eller ljud, eller lukter.. Se efter positiva förmågor och bygg på dem. Vad kan han bra? Enkla bildscheman kan stötta upp där det behövs, tex sätta upp ett bildstöd på toa om vad man gör efter man kissat. Spola och tvätta händerna. Barn gör rätt om de kan. Vem vill misslyckas liksom?

    Bildschema! Bra tips!!! Du känner igen en del, vad är det som inte stämmer in på din son? Eller vad har din son som mer utmärker hans diagnos? Jätteroligt att höra att det går alldeles utmärkt för honom i vardagen trots diagnoserna! Min son har inga problem med dusch, och han själv är ganska högljudd men han gillar inte musik så kanske ändå lite ljudkänslig...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Normalt) skrev 2020-01-14 09:15:33 följande:
    Mina barn har ingen diagnos och jag känner också igen mig i nästan allt du skriver. Nu är de 9 och 6 och mycket har blivit bättre/lättare. Det går i perioder och är en del av deras utveckling. Tycker din son låter som en fullt normal 5-åring. Blir förvånad över alla som skriver att barn har asperger så fort de inte beter som föräldrar vill. Det är väldigt vanligt att barn vill somna med en vuxen, eller inte sitta ner och äta. Att gråta för saker är ett sätt för dem att kommunicera.

    Okej! Tack även för din input! Skönt att höra att fler känner igen sig och att det inte behöver betyda något!
    Jemp skrev 2020-01-14 09:44:37 följande:
    Jag blev också förvånad, men har ingen större erfarenhet av npf. Ts, kan tipsa om abc-föräldrautbildningar (alla barn i centrum). Här håller bla kyrkans öppna förskola i dem. Diskussioner om att bemöta barn, hantera konflikter mm och är tänkt för alla oavsett "problem" eller inte. Skönt med både lite vägledning och andra att diskutera med.

    Tack! Detta ska jag kolla! Kan vara skönt att veta att man gör sitt bästa!
    Anonym (Bekant) skrev 2020-01-14 10:10:41 följande:
    Googla och läs på om lågaffektivt bemötande.

    Tack! Ska läsa på om detta!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2020-01-14 15:16:30 följande:
    Har också en femårig son och känner igen väldigt mycket av det du beskriver. Skillnaden är att min son aldrig varit något lugnt och lätt barn, han var tvärtom väldigt intensiv redan som bebis. Upp till tvåårsåldern sov han uselt med måånga uppvak varje natt. Sedan stabiliserades sömnen och han sover numera gott på nätterna, dock med minst ett uppvak då vi måste komma in till honom och ligga bredvid eller ta med honom till vår säng. Vi måste också ALLTID ligga bredvid tills han somnat och han blir jätteupprörd om vi försöker gå därifrån tidigare. Känner också igen det där med att inte vilja vara på kalas/leka med kompisar utan att vi föräldrar är med. Och matsituationen är EXAKT som du beskriver bortsett från att min son inte är kräsen - han gillar mat men kan inte för sitt liv koncentrera sig på att äta. Han får också såna där gråtskrik-utbrott med jämna mellanrum, ofta av anledningar som för oss är obegripliga (typ att något görs på fel sätt eller inte blir exakt som han har tänkt). Ibland kan han också få för sig att vi inte får titta på honom, och blir helt hysterisk om vi råkar snegla åt hans håll i de lägena. Däremot har min son inte haft några problem med att lära sig cykla och liknande utan började cykla utan stödhjul redan i treårsåldern. Eftersom min sons pappa har adhd har vi självklart funderat i de banorna. Men helt ärligt är jag inte särskilt orolig utan tänker att mycket av det här beteendet helt enkelt handlar om hans personlighet i kombination med åldern, och inte alls behöver betyda diagnos. Därmed inte sagt att man som förälder inte blir hopplöst frustrerad och uppgiven med jämna mellanrum. Jag tycker bara att man ska vara försiktig med att genast tänka funktionsvariation.

    Åh tack för detta! Jag tänker också att barn måste få ha olika personligheter utan att det automatiskt innebär diagnos. Men samtidigt är jag orolig för om man inte tar tag i det och kollar upp det så kanske han får det väldigt svårt i skolan när den börjar och så och då kanske det hade varit bra med stöd. Men jag gillar din inställning och anammar den!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lea) skrev 2020-01-14 15:39:31 följande:
    Sluta resonera med honom. Han är inte mottaglig. Sluta bekräfta honom, om du gör det, dvs "jag ser att du är upprörd ...". Bara vänta ut honom. Prova och se. Och be honom inte gå till sitt rum. Han har bara visat känslor, och det ska han inte förknippa med att vara dum. Var där för honom. Men visa inga känslor. Bara var. Då lär han sig att känslor inte är farliga, och att det går över. Bryt mönstret. Om han vet att du alltid blir upprörd kan han lika gärna skrika och gasta tills det händer. Jag har märkt att om man bryter mönstret så börjar det hända något med barn. Men visa att du är trygg och inte blir stressad av hans utbrott. Jag har en vän vars barn beter sig på liknande sätt och hon håller alltid på och resonerar och pratar med pedagogisk "barnprogramledarröst" med honom. Man ser att han inte kan ta in det, utan snarare blir stressad av det. Det blir för mycket info. Ibland är det som om vissa föräldrar "parentar" sina barn varje sekund. De pratar, bekräftar och kommenterar allt. Sån är min vän, och jag ser hur vilset barnet blir. Han curlas känslomässigt hela tiden och hon pratar honom igenom utbrotten. Han får inget utrymme att utveckla egna coping mekanismer som jag ser det. Det är mycket snack numera om att bekräfta barn men jag tror att många drar det för långt. Det kan bli folk av barnen fast man inte ständigt försöker slussa dem ur alla deras utbrott.

    Alltså detta var EXAKT det jag och min man kom fram till igårkväll när vi diskuterade hur vi skulle gå tillväga och vad vi skulle göra! Precis som någon mer skrivit så är det nog bara onödigt att försöka resonera och prata sig till något vettigt! Vi har ju provat det i två år och det har inte fungerat så det är nog på tiden att vi bryter det mönstret ;) jag hoppas och tror du har helt rätt!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (tvillinggrabbar) skrev 2020-01-14 16:14:33 följande:
    Jag har tvillinggrabbar på 6 år och stora delar av det du beskriver när det kommer till humör och utbrott känner jag så väl igen även om mina var lite yngre än din son när det var som värst. De har ingen diagnos eller så.  Det som hjälpt mina barn enormt mycket är just förberedelser. På förskolan hade de mycket bilder där det var just "först gör vi det, sen det och sen det". När de skulle byta aktivitet så var det väldigt mycket förberedelser innan med att "när klockan ringer är det dags att plocka undan för då ska vi äta/samlas/gå ut" etc. Vi hade även mycket scheman hemma. Nyligen har det kommit en bok av de två som varit med att skapa ABC-kurserna som heter "Vad varje förälder bör veta" som jag tycker verkar väldigt bra av det lilla jag sett och läst.  Min ena fick världens utbrott en gång på förskolan över att ett annat barnn fick den enda rosa ballongen när de skulle göra ägg med hjälp av garn och tapetklister. Han har även fått ett sånt utbrott nu i förskoleklass även om de inte är lika vanliga som tidigare. Samma son kan även ge upp om han märker att det inte verkar som om han ska vinna när vi spelar spel tillsammans (eller om motståndarlaget gör första målet när vi kollar ishockey så vill han inte se mer eftersom "de kommer att vinna").  Vad gäller att han vill ha er nära när han sover så kan det vara för att han inte "hinner" tanka tillräckligt med närhet när han är vaken.  Det enda mina killar inte är så är det kräsna (tack och lov, jag var som din son som liten). Om det finns någon grönsak han äter, ge honom det innan maten att gnaga på, se till att ha färdiga grönsaksstavar framme innan maten. Ett av grannbarnen lärde sig, efter många om och men, att cykla i somras. Det var nog mest för att bästa kompisen lärt sig cykla. De är jämngamla med mina killar. Det som jag gjort när mina barn fått utbrott är att låta dem få sina utbrott men visa att jag finns där med en varm famn när de önskar. Att resonera med dem när de är i affekt fungerar inte. Låt honom få sina utbrott så länge det inte förstörs saker och visa att du finns där när han börjar lugna ner sig. Och jobba med förberedande bilder för olika händelser. Här har du tex checklistor för morgon- och kvällsrutiner som du kan skriva ut och använda: fixasjalv.se/att-gora-listor

    Wow stort tack! Jag ska absolut köpa boken och kolla in länken! Supertips!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Samma) skrev 2020-01-14 22:26:46 följande:
    Det är som om du skriver om min dotter. Hon är fem och så många saker är väldigt lika som med din son. Har haft det kämpigt ända sedan hon var 2,5. Nu verkar det dock vara lite bättre i perioder, hon kan vara okej ett par veckor men sedan få igen en svår period. Förskolan säger att allt funkar toppen, de ser inget konstigt med henne. Därför har jag inte tänkt mera på någon diagnos. Har du hört om HSP, dvs highly sensitive persons? De är extremt jobbiga ofta som barn eftersom de är känsligare än de flesta och de belastas lättare av sådant som vanliga barn inte gör. Jag ör själv högkänslig men som vuxen har jag lärt mig hantera det bättre. Läste en bra bok som heter raising your spirited child med massor bra tips. Vissa saker funkar, vissa inte, men så otroligt skönt att läsa om andra som har det likadant utan att barnet har något större fel. Men jätte jobbigt framförallt i sociala sammanhang då inte normala aktiviteter som barnkalas, sportande osv funkar så smärtfritt som för andra.

    Ok! Vi som känner honom väl brukar alltid säga att han är just väldigt känslig som person!
  • Anonym (Orolig)

    [quote=80164913][quote-nick]jrockyracoon skrev 2020-01-14 23:12:03 följande:[/quote-nick]


    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-13 22:45:13 följande:
    Hej! Hoppas att någon känner igen min berättelse och kan hjälpa mig! Jag och min man har en son, som är lite över fem år gammal. Han har alltid varit världens lugnaste barn! I början var verkligen både jag och min man förvånade över hur ?lätt? det var med barn jämfört med vad man hört... Jag kunde ha med honom överallt utan några problem alls! Men, nu under en lång tid, sedan dryga 3-årsåldern så är han som förbytt! Jag känner inte igen honom! Och jag förstår att ha än utvecklas och ska hitta sig själv och sin personlighet, men det börjar bli ohållbart! Jag vet inte vad jag ska göra annorlunda för att det ska bli bättre, vara mer sträng? Inte vara så sträng? Prata? Skrika? Gråta? Alltså jag provar allt och gör allt jag kan men jag märker att det inte blir bättre så jag måste ju göra något fel! Alltså jag tror om man ser till varje enskild situation och egenskap hos honom så är det inget att tänka på men om man lägger ihop allt så beter han sig kanske inte som alla andra? Eller gör han det och jag bara tror att han är mycket mer trotsig än andra? Jag ska försöka ge så mycket info som möjligt om de jobbiga situationerna så kanske någon kan se ett större samband och vad vi ska ta oss till! * vi måste ligga i sängen tills han somnar, annars får han panik. * han kallar varje natt, oftast redan vid 11 så lägger vi oss hos honom. Går vi tillbaka till vårt rum skriker han igen och igen och igen. * vi har försökt få honom att gå på någon kvällsaktivitet. Men trots flera kompisar som gör dessa vill han bara sitta och titta på, absolut inte delta. * han vägrar att lära sig cykla, trots att vi har stödpinne vi håller i, han vill inte ens prova. * han är EXTREMT kräsen med maten, detta han har dock varit i hela sitt liv. Äter nästan bara pasta o bröd. * man får säga till honom minst 15 gånger vid varje måltid att han ska sitta på gumpen. * om han tex gjort en teckning på förskolan som man glömmer ta med kan han gråtskrika om detta i lätt 30 minuter! * allt som ska göras får man säga minst tio gånger innan det görs ?sätt dig vid bordet det är middag? ?ta på skorna vi ska gå? o.s.v. * man kan ställa en fråga, vill du göra x eller y. Så väljer han x, två minuter senare kan han skrikgråta för att vi inte gör y. (Och då börjar vi ju inte göra det för att han ska lära sig) men detta sker ju ändå om och om igen. * han kan tjata om att få en macka 30 min innan maten. Säger nej men får frågan tjugo gånger till. * det är många barnkalas vi har fått gå hem igen från för att han inte vill stanna utan oss. * han kan fortfarande gråta ibland vid lämningar på förskolan. Dock inte jätteofta men när det väl händer är det tom svårt för fröknarna att ?hålla? honom. * han glömmer spola efter sig på toaletten, detta glömde han aldrig första året som blöjfri men börjat glömma senaste 6 månaderna. * om han leker med kompisar och något blir som han inte vill så blir han också helt hysteriskt ledsen. Oftast kan dem inte fortsätta leka utan min son får lugna sig hos mig medans kompisen leker vidare. * han gråter mellan 1-5 ggr per dag. Om allt möjligt. Sen har han såklart supergoda egenskaper! Han har aldrig slagits vad jag vet och en större djurvän får man leta efter TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-13 22:50 Ser att styckeindelningen och punktindelningen försvann helt! Även sista meningarna! Men som sagt vad ska vi ta oss till? Hur ska vi bryta alla dessa onda cirklar? :(
    Hej! Visst är det svårt att hantera sina barn ibland och kanske särskilt så eftersom det från yttervärlden finns ungefär lika många olika uppfostringsstilar som det finns människor. Först vill jag säga att jag tycker också att det låter som att ditt barn har en möjlig diagnos och jag tänker då främst på autismspektrum. Det som för mina tankar ditåt är att han inte har haft några problem vid tidiga år, det är ofta fallet med dessa barn, samt hans oförmåga att hantera sina känslor i leken när han samspelar med andra. Fundera hur hans sociala interaktion med andra barn ser ut - om samspelet fungerar bra ibland eller om han ofta missförstår andras intentioner. Hur läser han t.ex. av kroppsspråk hos andra, etc. Men det kan lika gärna vara tecken på en helt naturlig problematik som uppstår hos ett barn utan diagnos. När barn är så små är det lönlöst att sätta diagnos (om det inte är väldigt uppenbart) eftersom deras beteende kan skifta väldigt mycket och att en misstänkt diagnos lätt kan skifta över till ingenting bara något år senare. Mitt råd är därför att observera och läsa in er på diagnoser, men vänta med att diagnosticera tills barnet blir större. Det positiva är att oavsett om barnet har diagnos eller ej, är det samma insatser som krävs. Det viktiga är att ni gör rätt insatser för att ge barnet möjlighet att få en fungerande tillvaro som i sin tur kan få barnet att utvecklas och erhålla de förmågor som det saknar. När det gäller insatser menar jag då att ni behöver använda er av LAB, Lågt affektivt bemötande som någon annan nämnde i tråden tidigare. Det finns facebookgrupper som diskuterar hur man kan gå tillväga när det gäller LAB i olika problemsituationer. Gå med i dem. Exempelvis nämner du detta med utbrotten. Hur ska du agera, vad ska du göra. När utbrotten kommer kan du, som redan nämnts, inte göra så mycket. Då får du bara se till att ingen blir fysiskt skadad och försöka hantera situationen. Att ta barnet till sitt rum eller på annat sätt agera känslomässigt utagerande tycker jag är olämpligt. Barnet agerar som det gör p.g.a. att det har fått för stora krav på sig, och inte kan hantera situationen. Då hjälper det inte att inleda fler konflikter. Det man kan göra är att försöka ingripa snabbt och resolut innan utbrotten kommer när barnet fortfarande har sina kognitiva funktioner i behåll. Man kan t.ex. försöka avleda barnet, fråga om något helt annat, fråga om barnet vet vad man tänker på, eller resa sig upp och springa runt och sjunga julsånger, eller följa John, eller vad som helst som man märker funkar bra.  Men sedan ska man samtidigt försöka ta lärdom av situationen. Vad var det i situationen som gjorde att barnet fick utbrott. Om det var i affären när barnet var trött, kanske man kan tänka att man inte ska ta barnet till affären när det är trött. Det kanske är att sätta för stora krav på barnet. De vuxna har sina kognitiva funktioner helt utvecklade och det är därför de vuxnas ansvar att hjälpa barn som inte har tillräckliga förmågor att hantera situationen eller se till att sådana situationer inte uppstår. Förhållningssättet är att man ska inse att barnets oönskade beteende har att göra med barnets bristande kognitiva förmågor, och utifrån det vidta lämpliga åtgärder. I vissa situationer är lösningen helt enkelt att man höjer sin egen tröskel för vad som är acceptabelt. Man kan t.ex. fråga sig om det är värt att ha en regel som säger att man måste sitta ner på stolen när man äter, om det kräver så mycket energi och ork för att upprätthålla den. Och spelar det någon större roll om barnet glömmer att spola efter sig. Kanske det är bättre att låta de mindre sakerna passera och sätta ner foten för andra, viktigare saker. Pick your fights, helt enkelt. Motargumentet som man ofta hör är att barnen måste lära sig, för som vuxna behöver de ha de här förmågorna. Jag köper inte det, för det är just genom att skapa en fungerande tillvaro som man ger barnet möjlighet att utveckla sina kognitiva förmågor. Att sätta gränser som barnet inte klarar av att följa hjälper inte barnet alls. Det är bra att ställa krav som är på barnets nivå, för då hjälper man barnet att lyckas. Att ställa för höga krav leder till att barnet misslyckas och det leder inte till en god utveckling. Man behöver också vara väldigt försiktig så att inte barnets självkänsla blir helt förintad. Det gäller att skapa förutsättningar för barnet att lyckas, så att barnet inte enbart får en skur av tillsägelser och ilskna utrop mot sig. Det är förstås förödande för barnets självkänsla och det i sin tur ger ju sämre förutsättningar för utveckling och harmoni. Jag anser därför att det är extra viktigt att visa kärlek, och poängtera för barnet att det är älskat och att det får bekräftelse från föräldrarna att de förstår barnets svårigheter att hantera situationerna som går fel.  Sen kan jag tycka att många av dina exempel kan uppstå hos vilket barn som helst. Att vilja sova hos sina föräldrar är inget konstigt i den åldern, det är snarare naturligt och kanske egentligen pekar bort från autismspektrumtanken. Att vara blyg och inte vilja vara med på kvällsaktiviteter är också vanligt hos lite blygare barn.  [/ Väldigt stort tack för allt du skrivit! Ska genast kolla upp LAB på Facebook. Och jag tror du har helt rätt i det att allt kanske inte är så viktigt. Att man ska välja sina fighter. Vi måste sätta oss ner och prata igenom vad som är viktigt och inte tror jag. TACK!
Svar på tråden Vad gör vi för fel med vår femåring?