• Erkens mamma

    Vad gör vi för fel med vår femåring?

    Även jag känner igen delar av din berättelse. Har son med Aspbergers och add.

    Idag går han på tekniskt program på gymnasiet och klarar sig superbra. Han har körkort för moped och kompisar.

    Smart som få men får lära sig saker på ett annat sätt när det gäller sociala samspelet. Har idag väl fungerande strategier för vardagen.

    Mitt tips är att börja med att göra saker mer förutsägbara.

    Ett enkelt dagsschema. Förbered på nya moment i förväg genom att påminna.

    Vid varje nytt moment behöver man berätta om vad som ska hända men också hur det ska göras och vart, när det börjar och slutar.

    Om det inte funkar att välja mellan två aktiviteter så ge inget val.

    Välj ni istället. Lägg energin på att välja aktivitet som kan locka intresse och förbered inför den.

    Min son uppskattar inte barnkalas. För mycket stim och bråk. Och ljudnivån är för hög för honom. Han är ljudkänslig.

    Att vissa sinnesintryck är förstärkta är en del av diagnosen. Tex att kläder måste sitta på ett visst sätt. Jobbigt med dusch då vattnet känns eller smak kan vara ett sådant sinne eller ljud, eller lukter..

    Se efter positiva förmågor och bygg på dem. Vad kan han bra?

    Enkla bildscheman kan stötta upp där det behövs, tex sätta upp ett bildstöd på toa om vad man gör efter man kissat. Spola och tvätta händerna.

    Barn gör rätt om de kan. Vem vill misslyckas liksom?

Svar på tråden Vad gör vi för fel med vår femåring?