• Lote223

    Går det att fly sina problem?

    Hej!

    Jag är en kille som är 32 år gammal. När jag var 19 år så kom jag till Sverige från Mellanöstern. Jag har sedan ung ålder varit hårt hållen hemma och fått till mig att jag ska jobba. Precis när jag kommer till Sverige så börjar jag gymnasiet vilket jag precis hade blivit klar med i mitt hemland. Inriktningen jag gick föll mig inte i smaken men det var ändå en bra tid på gymnasiet och jag gick ut med bra betyg. Jag har alltid haft tankar att jag kommer bli glad när jag är klar med skolan och tänkte att jag skulle Även trivas på universitetet vilket jag inte gjorde.. Jag hoppade av sista terminen för jag klarade inte sista tentorna. Jag har även alltid varit upptagen med jobb och liknande under lång tid då jag sällan fick koppla av hemma. På helgerna så jobbade jag också. Jag har en svensk flickvän sedan 12 år tillbaka som är det finaste som finns, hon är världens mest varmhjärtade person och vårt förhållande var aldrig något jag velat skada. Min flickvän och jag har alltid haft en känsla att det är den personen som jag vill leva med men vi har alltid haft motgångar .. vi har haft kulturkrockar då samt så har hon och jag försökt flytta ihop flertalet gånger men det inte gått, även på varsitt håll så har vi alltid haft massa problem som hindrar oss att leva tillsammans i lugn och ro.

    Efter universitetet så tog jag jobb som folk avrådde mig från då de menade att det inte är bra betalt eller att jag skulle trivas.. Jag lyssnade inte och tog jobbet .. Problemet var att det inte alls var så som jag trodde.. Jag trivdes inte riktigt och jag fick aldrig fast tjänst heller. Allt i mitt liv började kännas väldigt mörkt och dystert. Kändes som jag aldrig kommer få ro eller lyckas med någonting. Jag kände att jag aldrig varit glad. Jag har troligtvis hamnat i en depression och ångest då jag orkar inte prata med folk eller umgås med dem.. Jag kände att allt är dåligt och började även tappa känslor för min flickvän som var det allra värsta jag gått igenom.. än idag tänker jag på saken och mår dåligt inombords att det är så jag känner (Vet inte om det är mitt mående som påverkat känslan för henne?) Jag vet inte heller om känslorna kommer komma tillbaka...

    Jag började inte känna igen mig själv u något och känner mig kvävd. Jag känner inte att jag är mig själv längre. Jag var tvungen att göra något så jag stack och är nu i Tyskland för att jag kunde inte andas och tänka på allt i mitt liv. Jag har haft självmordstankar också som inte gjorde det lättare.. nu är jag som sagt här och saker känns lite lättare än sålänge och jag har varit här i ett enstaka par veckor. Dock förföljer känslan av ångest och min depression mig? Så fort jag tänker på att återvända till Sverige så tar det emot och jag knappt kan andas. Jag får ångest av tanken på min flickvän och har därför försökt bryta kontakten.

    Kommer jag kunna fly mina känslor? Hur hade ni tänkt om ni var i mina skor? Gör jag ett bra val?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Går det att fly sina problem?
  • Lote223

    Jag är verkligen rädd att känslorna aldrig kommer tillbaka? Jag har ju mina bästa vänner, familj och min flickvän som inte känns någonting till just nu. Jag skulle bara vilja vara på en plats där ingen känner mig alls

  • Anonym (Lb)
    Lote223 skrev 2020-01-15 23:02:54 följande:

    Jag är verkligen rädd att känslorna aldrig kommer tillbaka? Jag har ju mina bästa vänner, familj och min flickvän som inte känns någonting till just nu. Jag skulle bara vilja vara på en plats där ingen känner mig alls


    Du kanske ska göra slut med din flickvän? Kan vara så att det är det du vill, men att du har så dåligt samvete då hon stöttar dig att du får ångest? Tror inte, och det vet du nog redan, att det kommer bli bättre bara för att du har flyttat till Tyskland. Ta tag i problemen istället, våga göra slut, fundera på vilket typ av jobb du skulle gilla och se till att göra den livsförändringen.
  • Lote223

    Just min flickvän har det aldrig känts som jag vill egentligen göra slut med.. det är större än så för mig. Henne kunde jag isåfall gjort slut med och stannat i Sverige. Hon och jag har haft en riktigt bra relation men det känns som allting bara va emot oss som att folk runt om oss ställde till massa problem för oss och vi fick aldrig starta eget liv.

  • Lote223

    Nu är jag ändå utan henne med mitt liv är inte direkt bättre?.. Jag känner dock att allt just nu känns lite lättare, Men det kanske bara är nu i början? De jah verkligen mår dåligt för är att komma tillbaka till mamma och pappa.. det är det enda jag vet

  • Lote223

    Jag har även varit tydlig med henne att det här inte beror på henne.. Jag är trött på allt i mitt liv. Jag mår inte så bra och därför flydde jag.

  • Lote223

    Är det vanligt att förlora känslor för alla runt omkring och orken att umgås med folk om man är utmattningsdeprimerad? Ångesten kanske bra att vet kommer av att jag känner att jag inte lyckas med någonting och att jag slösat bort större delen av mitt liv.. 19 år där resultatet av det jag gjort i mitt hemland inte blev något samt många år i Sverige där ingenting gick i nån. Till sist tappa jag motivationen till allt i livet och var även trött på hela mitt liv. Så det har egentligen inte något med några människor att göra. Men jag känner negativa känslor när jag pratar med alla hemma...

  • Anonym (Något)
    Lote223 skrev 2020-01-14 18:58:15 följande:

    Anonym (något).. ja jag har varit borta i drygt en månad. Allt känns ju lättare men jag märker att jag inte kan bli av med allt som varit det förföljer mig. Jag har ångest till och från, lite bättre än innan jag kom hit. Jag känner att jag ändå att jag har avstånd från livet jag hade. Min flickvän har sagt till mig att ångesten inte bara går att bli av med och att jag förr eller senare måste möta mina problem. Hon sa även att det är bra att jag är ifrån allting just nu för att få tid att tänka och märka själv att problemen kvarstår. Jag har ju ändå hela mitt liv där. Men jag känner mig trött på mitt liv och varje individ jag pratar med ger mig negativa känslor och blir lätt "för mycket". Jag vet inte vad mitt problem är men jag är less på mig själv och hur allting gått för mig och det är en del av Varför jag inte vill hem igen. Inga problem här startat här än sålänge.. Jag bor hos några släktingar som låter mig "vara".. Men är det enkelt att starta ett nytt liv? Jag har än sålänge inget jobb eller kan något direkt språk.

    Får jag fråga om det gick det bra sen? Flyttade du hem igen? Hur tackla du ångesten att faktiskt flytta hem?


    Lote223 skrev 2020-01-14 19:00:29 följande:

    Jag menar, var du inte rädd att flytta hem även om du va less på det nya?

    Får jag fråga vart du flyttade? Och om allt var spännande för dig också att flytta?


    Jag flyttade hem igen, men efter någon månad till en ny lägenhet i grannstaden. Började även med antidepressiva och en bättre diet+träning. Men minns att jag kunde vara väldigt paranoid då jag gick ut, hade mörka solglasögon oavsett väder...

    Jag "ville" absolut inte återvända till hemlandet!! Jag bokade tur-retur biljett, skulle bara hem på besök var min plan... Men var liksom tvungen att göra det, i det nya landet hade jag totalt tappat bort vem jag var, och blev rädd för mina självdestruktiva tankar.
  • Lote223
    Anonym (Något) skrev 2020-01-25 08:37:46 följande:

    Jag flyttade hem igen, men efter någon månad till en ny lägenhet i grannstaden. Började även med antidepressiva och en bättre diet+träning. Men minns att jag kunde vara väldigt paranoid då jag gick ut, hade mörka solglasögon oavsett väder...

    Jag "ville" absolut inte återvända till hemlandet!! Jag bokade tur-retur biljett, skulle bara hem på besök var min plan... Men var liksom tvungen att göra det, i det nya landet hade jag totalt tappat bort vem jag var, och blev rädd för mina självdestruktiva tankar.


    Tror du det blir lättare för mig att bli av med mina problem då jag ändå har andra människor runt mig?..Eller kommer problemen ändå alltid jaga mig?
  • Anonym (L)

    Jag skulle rekommendera att du läser igenom svaren i din andra tråd istället för att be om nya här när de kommer att vara desamma. Det verkar dock som att du inte är kapabel att ta till dig det vi skriver utan bara väntar på att någon ska säga ?Ja! Du kommer att kunna fly din olycka? och så kommer det svaret att vara det enda korrekta trots hundratals andra som säger tvärt emot.

    Ingen tror att en flytt kommer att ordna allt för dig. Ingen kommer att säga det. Du låter oerhört naiv i dina svar och din totala oförmåga att ta till dig input är nedslående. Du är deprimerad. Du behöver vård. Du behöver ta tag i det. När du mår bättre (vilket du kommer att göra) kan du ta sunda beslut.

Svar på tråden Går det att fly sina problem?