• Tue 14 Jan 2020 11:25
    79 visningar
    5 svar
    5
    79

    Besvär med sömnen

    Hej.

    Sedan en tid tillbaka har jag haft besvär med sömnen. Jag har haft det svårt att överhuvudtaget somna trots att jag sov dåligt natten innan men det problemet har jag haft mindre utav senaste tiden utan nu är det största problemet att jag i regel vaknar upp efter 4-6 timmar och sedan har det lite svårt att somna om. Dom senaste nätterna har det åtminstone gått bra att somna om men då blir det att jag sover en timme till vaknar sedan somnar om och sover en timme osv. Det brukar vara som svårast när jag vet att jag måste gå upp en särskild tid.

    När jag vaknar upp brukar jag oftast vara väldigt varm om kroppen och har en tendens att svettas om benen. Det finns också mycket störande ljud där jag bor men jag vet hur mycket det ställer till med. Jag har i alla fall tidigare i mitt liv inte haft några problem att sova igenom störande ljud. Så fort jag vaknar upp är också min första tanke att jag har besvär med sömnen.

    Jag har alltid varit lite av en nattmänniska och jag hade en vecka för ett tag sedan där jag gick och la mig runt 2-3 på natten och då sov jag ganska bra utan att vakna upp gång på gång men det var inte i mitt boende. Jag tror även att min kropp är van att lägga sig sent och kliva upp sent för dom tre senaste månaderna har jag nog inte lagt mig före 01.00 på natten när jag har varit ledig. Nu försöker jag gå att lägga mig 23.00 på kvällen och idag t ex gick jag upp 10.20 och jag känner väl egentligen att trots att jag vaknar upp ganska mycket så räcker ändå den mängden sömn gott och väl men jag kan ändå inte sluta tänka på att jag har problem med sömnen jämfört med tidigare och det är inte bara på natten som jag tänker på det utan även under dagen när jag inte gör något stimulerande så är det nästan inborrat i hjärnan att jag har problem med sömnen. Det är även något som jag har väldigt svårt att tänka bort. Jag blir dessutom lite psykad över att jag har mörka ringar under ögonen.

    Det jag själv har tänkt göra är att försöka ha det svalare i mitt sovrum samt att sova med öronproppar men i övrigt vet jag inte riktigt vad jag kan göra. Medicin är inte ett alternativ. Att inte tänka på sömnproblemen överhuvudtaget tror jag hade hjälpt mycket men hur jag ska göra det vet jag inte riktigt. Så om någon har lite förslag över vad som kan göras så uppskattas det väldigt mycket.

  • Svar på tråden Besvär med sömnen
  • Tue 14 Jan 2020 11:57
    #1

    Lägg dig och kliv upp på samma tid varje dag oavsett om du måste eller inte. Släck alla skärmar ca en timme innan du ska sova, ta en kopp te och läs en bok eller gör något annat lugnt fram tills du ska sova.

    Mörkt i rummet, lagom svalt, en fot utanför täcket och om möjligt relativt ljudlöst. En del sover bättre med vitt brus, själv har jag experimenterat med hjärnvågor på viss frekvens (alfa, beta, delta, minns dock inte vilken som var bra för sömnen, googla) och det har fungerat men jag behöver det egentligen inte.

    Avslappningsövningar att ta till när du ligger där och ska somna:
    *Föreställ dig hur tung kroppen är mot underlaget, se till att slappna av i alla muskler, ett djupt andetag hjälper.
    *Tänk dig att du sitter under ett träd bredvid en långsam flod. Löv flyter på ytan. Sätt alla dina störande tankar på löven och låt dem flyta iväg.
    *Tänk på något "annat". Jag brukar planera morgondagen, tre saker jag vill få gjort. Man kan även tänka på tre saker man är tacksam för eller som gått bra under dagen.
    *Tänk på något monotont. Jag brukar fundera på olika stickmönster eller bara föreställa mig att jag stickar vanlig slätstickning, lite som att räkna får antar jag.

  • Sarah8­89
    Tue 14 Jan 2020 12:01
    #2

    Tro fan att du har problem med sömnen när du går upp så pass sent. Följ föregående skribents råd så kommer det bli bättre.

  • Tue 14 Jan 2020 12:07
    #3

    Och sov inte för länge, max åtta timmar!

  • Tue 14 Jan 2020 18:41
    #4

    Tack för tipsen.

    Jo jag försöker att lägga mig samma tid åtminstone varje natt. Däremot har jag ännu svårare att slappna av när jag måste kliva upp en bestämd tid. Då slutar det oftast med att jag räknar på hur många timmar sömn jag kan få och ofta sover sämre. Mitt jobb gör inte saken bättre då arbetstiderna i regel är väldigt oregelbundna.

    Jag sitter också mycket framför skärmar. Nästan varje natt när jag ska till och sova så brukar jag surfa på mobilen och lyssna på musik ungefär 45-60 minuter i sängen men jag har aldrig känt att det är någonting negativt utan det har känts som att det har lyckats få mig att slappna av lite bättre.

    Avslappningsövningar ska jag försöka men jag har provat det lite grann tidigare och oftast så blir det att jag försöker tänka på dom en stund men sedan kommer tankarna på sömn och sömnbrist tillbaka ganska omgående men jag ska göra fler försök.

  • Wed 15 Jan 2020 00:55
    #5

    Om du inte är hjärnkirurg är väl en sömnlos natt inte hela världen. Kan du inte bara tänka så. Du kanske dessutom bara behöver 6 timmars sömn, ju äldre man blir ju mindre sömn fordrar man oftast.

Svar på tråden Besvär med sömnen