• Anonym (Ts)

    Är det fel att vara otrogen som hämnd mot den som var otrogen först?

    ...om det bara är för att den andra ska få veta hur det känns? Jag tror det ibland kan bita mer än att inte säga ett ord, bara ta sina saker och lugnt gå därifrån. Eller om man väljer att stanna, gråta och skrika men likväl stanna kvar...

    Då kommer dom undan liiite för lätt enligt mitt tycke...

    Vad tycker ni? Är det lika illa att bedra som hämnd som att göra det först?

  • Svar på tråden Är det fel att vara otrogen som hämnd mot den som var otrogen först?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-15 11:08:25 följande:

    Om jag skulle ta honom tillbaka...shit, det skulle nog inte bli så bra...

    Då vill jag fråga en till sak: tror ni att en person som har varit med en annan, haft förhållande med en annan, samtidigt kan mena det den säger när den säger att den älskar dig? Kan man knulla järnet utanför förhållandet, ljuga om det om och om igen fast att man älskar den man har hemma? Och sist: tror ni att en sån person nånsin kan vara trogen till 100%?

    Och jag undrar, hur kan han vara så förstörd över att det är slut? Det kan ju inte NI svara på jag vet det.

    Men vad tror ni? Hur kan man först skita i ett förhållande så mycket och sen bryta ihop när det är över?

    Åter, tack för era svar!


    Till en början så, NÄ, ta för allt i världen inte tillbaka honom..Någonsin. Han har bränt sina broar.

    Enligt en gängse uppfattning här på FL går det att älska flera personer samtidigt.
    Speciellt i ett längre förhållande. Ett argument som man ofta hör är, "Man älskar ju sina barn lika mycket".

    En del vill göra gällande att i ett längre förhållande, är det normalt att man med jämna mellanrum bli förälskad i någon annan. Det behöver inte hända något fysiskt, den andre kanske inte ens känner till dom varma känslorna, men likväl..med jämna mellanrum attraheras dom, och dom kan oftast inte hjälpa det, för "Känslor kan man inte styra"

    Allt detta tycker jag är en jävla bullshit, men även om det skulle vara sant är det så in i hel**te respektlöst mot den man säger sig älska, bor ihop med, kanske har barn tillsammans med.

    Däremot är jag tveksam till hämdknull. Jag förstår dina känslor och att du funderar på det. Men som andra redan sagt, det är lätt att det slår bakut och att du själv står där i sista ändan som "The bad guy"
  • Anonym (Elin79)

    Jag skulle aldrig jämföra kärleken och relation till min man (ja vi är gifta numera) och den till mina barn. 
    Det är helt olika saker, ref till raderna om att man kan älska flera.

    Jag är också starkt av den åsikten att man inte ligger runt eller ens funderar i såna banor. Börjar man känna dragning till någon annan. Om ens så lite att det kanske inte ens blir nåt, men bara ATT man börjat göra det - så går man Clean med det. Det har hänt mig EN gång men det var tidigt och vi var inte ens 20. Jag gjorde slut, behövde tid att fundera på vad det här andra var för något. Kom fram till att det inte var mer än en utseendemässig attraktion och vi (alltså jag och han som numera är min man) blev ihop igen. Så tycker jag man gör. 

    Han valde en annan väg. Han mådde skit, han låg med någon. Det betydde inget, det var inte så att de planerade en framtid ihop utan det var bara en jävla dum grej. Det var totalt respektlöst mot mig och det vi byggt upp. Vi har alltid tänkt lika om relationer och detta var ett slag under bältet.

    Men även där kommer min pragmatiska sida in. Tillit och respekt är som "konton" hos mig. Jag behövde hitta ett sätt att samtidigt som jag bearbetade det som hänt så måste jag frikoppla dem från mina känslor på något sätt så att jag kunde fylla på dem samtidigt. De var nära noll. Nu är de hundra igen. Jag har aldrig haft skäl eller anledning att misstro honom. Han har förtjänat tillbaka den. Och jag ville att han skulle få en andra chans.

    Och det kan jag säga att det är SJUKT lätt att sitta och säga på förhand vad man skulle göra om man själv hamnade i en otrohetssituation. Jag tror inte att någon som känner mig skulle tro att jag kunde förlåta en sån sak. Men det var allt som lett upp till detta (som ju bara vi känner till), allt praktiskt runtomkring, vad som hände, var det hände, vårat mindset just då, vad som sas när det hände, ärligheten och sen som jag skrev innan att vi faktiskt ville vara tillsammans. Vi älskar ju varann. Detta var en "bump in the road".

    Och du är inte sjuk i huvudet TS, detta är fortfarande färskt hos dig. Om ni frågat mig tre dagar efter att jag fick kännedom om vad som hänt hade jag nog också varit i ett helt annat sinnestillstånd....

  • Physalis
    Anonym (Elin79) skrev 2020-01-16 08:46:41 följande:

    Jag skulle aldrig jämföra kärleken och relation till min man (ja vi är gifta numera) och den till mina barn. 

    Det är helt olika saker, ref till raderna om att man kan älska flera.

    Jag är också starkt av den åsikten att man inte ligger runt eller ens funderar i såna banor. Börjar man känna dragning till någon annan. Om ens så lite att det kanske inte ens blir nåt, men bara ATT man börjat göra det - så går man Clean med det. Det har hänt mig EN gång men det var tidigt och vi var inte ens 20. Jag gjorde slut, behövde tid att fundera på vad det här andra var för något. Kom fram till att det inte var mer än en utseendemässig attraktion och vi (alltså jag och han som numera är min man) blev ihop igen. Så tycker jag man gör. 

    Han valde en annan väg. Han mådde skit, han låg med någon. Det betydde inget, det var inte så att de planerade en framtid ihop utan det var bara en jävla dum grej. Det var totalt respektlöst mot mig och det vi byggt upp. Vi har alltid tänkt lika om relationer och detta var ett slag under bältet.

    Men även där kommer min pragmatiska sida in. Tillit och respekt är som "konton" hos mig. Jag behövde hitta ett sätt att samtidigt som jag bearbetade det som hänt så måste jag frikoppla dem från mina känslor på något sätt så att jag kunde fylla på dem samtidigt. De var nära noll. Nu är de hundra igen. Jag har aldrig haft skäl eller anledning att misstro honom. Han har förtjänat tillbaka den. Och jag ville att han skulle få en andra chans.

    Och det kan jag säga att det är SJUKT lätt att sitta och säga på förhand vad man skulle göra om man själv hamnade i en otrohetssituation. Jag tror inte att någon som känner mig skulle tro att jag kunde förlåta en sån sak. Men det var allt som lett upp till detta (som ju bara vi känner till), allt praktiskt runtomkring, vad som hände, var det hände, vårat mindset just då, vad som sas när det hände, ärligheten och sen som jag skrev innan att vi faktiskt ville vara tillsammans. Vi älskar ju varann. Detta var en "bump in the road".

    Och du är inte sjuk i huvudet TS, detta är fortfarande färskt hos dig. Om ni frågat mig tre dagar efter att jag fick kännedom om vad som hänt hade jag nog också varit i ett helt annat sinnestillstånd....


    Det var ju bra att ni hittade en lösning som passade era liv bra. Men du talar i generella termer när du egentligen bara menar dig själv. Många lämnar direkt vid otrohet och ser sig aldrig om och jag tror att den grupp som lämnar generellt klarar sig bättre än den grupp som stannar kvar. Även om det finns lyckliga historier för de som förlåter.

    Jag hoppas ts orkar lämna för utifrån vad hon skrivit så tror jag hon kommer må bäst av det.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Elin79) skrev 2020-01-16 08:46:41 följande:

    Jag skulle aldrig jämföra kärleken och relation till min man (ja vi är gifta numera) och den till mina barn. 
    Det är helt olika saker, ref till raderna om att man kan älska flera.


    Det finns hur många trådar som helst, där detta används som förklaring till sina känslor. samtidigt som man blivit kär i t.ex kollegan.
    Men man vill fortsätta leva sitt liv med sin partner som man älskar över allt annat??
    Om du vill ha en ref. kan du ju läsa tråden "Jag vill ligga med min kollega,är gift"
    Men det finns många fler.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-16 13:59:24 följande:
    Det finns hur många trådar som helst, där detta används som förklaring till sina känslor. samtidigt som man blivit kär i t.ex kollegan.
    Men man vill fortsätta leva sitt liv med sin partner som man älskar över allt annat??
    Om du vill ha en ref. kan du ju läsa tråden "Jag vill ligga med min kollega,är gift"
    Men det finns många fler.
    Har inte koll på dessa trådar men för mig låter det bara totalt omoget. Man vågar inte ta steget att lämna samtidigt som man är kvar med en person som man inte är attraherad av/inte älskar whatever. Det är elakt. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Elin79) skrev 2020-01-16 17:09:18 följande:
    Har inte koll på dessa trådar men för mig låter det bara totalt omoget. Man vågar inte ta steget att lämna samtidigt som man är kvar med en person som man inte är attraherad av/inte älskar whatever. Det är elakt. 
    Kan så vara, men enligt den trådens ts ville hon inte för allt i världen lämna sin man, barn och familj. Hon älskade/älskar honom samtidigt som hon var/är jävligt kåt och kär i kollegan.
    Omogen kan jag inte heller hålla med om då hon verkade väldigt intelligent och driven. Men det kanske inte går att jämföra dessa storheter??

    Oberoende vad du och jag tycker finns det människor som resonerar på detta sättet.
  • Anonym (Ts)

    Go morron! Har suttit uppe och tänkt hela natten hit och dit. Stängde av mobilen så att inte han kunde höra av sig och försökte tänka lugnt och skyffla känslorna åt sidan. Det är inte lätt och då klart så gick det inte helt, men jag läste vad ni slrivit om och om igen, bara för att försöka "bryta tankarna".

    Och jag tänker lägga ner att ha det s.k. "hämndsexet", även fast att jag jag nästan blir arg bara av att skriva det! Det är ju inte sexet i sig det handlade om (även fast många kanske tror det) utan det handlar ju om att få göra nåt hemskt tillbaka, och det bästa tänkte jag då är att han får "smaka på sin egen medicin"! Men nu har jag ju bestämt mig för att inte göra det så...

    Men jag har vissa funderingar om hur man reagerar på otrohet...ni skriver ju att jag inte är sjuk i huvet men tänker att så arg och bitter som jag är nu borde man inte bli...men det var också annorlunda med honom så sveket tog mycket mer denna gång. Sen också att det handlade om ett regelrätt förhållande och inte engångsknull på fyllan gjorde väl saken värre.

    Vi var tillsammans I nästan 6 år, och två av dom åren var han ytterst utstuderat otrogen kom det fram.

    När vi gjorde olika saker tillsammans t.ex åkte på kryssning eller hyrde fjällstuga, saker där själva syftet var att vi skulle göra det för oss, bara han och jag, hade han smsat henne, skrivit om hur han tänkte på henne och hur sexig hon var. Fattar ni!! Fy fan vad blåst man är!

    Jag tycker det är starkt att jobba med sig själv + förhållandet efter ett svek som Elin79, det krävs en vilja att kunna lyssna, försöka förstå ur hans perspektiv och till slut förlåta. Det är en styrka jag inte besitter.

    Men det vore otroligt skönt att partnern, som din man, också insåg vad han gjort, att han tog dina känslor på allvar och genuint ångrade sig och ville/försökte reparera det. Och idag oroar du dig aldrig, du litar på honom. Otroligt bra gjort!

    Men vet ni vad det mest sjuka i allt det här är?

    Jag kan mitt upp i alltihop överväga att ta honom tillbaka ibland! Men då tänker jag på vad han gjort och då går det över ganska fort. Men inte sticka under stolen med att jag saknar honom, väldigt mycket. Det förbannade jävla skitaset!

    Jag använder det här forumet som nån slags dagbok märker jag...jag läser och tänker på allt ni skriver men vill bara poängtera att ni inte ska känna er tvungen att svara på mina långa inlägg "bara för att"(tack för att ni svarade på frågorna förresten!) . Ingen är min pykolog, så klart men ändå... bara att veta att någon kanske läser lite av det jag häver ur mig och att sen t.o.m få råd och "tips" betyder mycket. Tack för det!

  • Mr K69

    "Fattar ni!! Fy fan vad blåst man är!" Om du menar blåst som dum i huvudet så är det inte du som är det.... Annars är det ju han som blivit blåst...på dej... Mitt råd, låt det gå en tid och gå vidare, mister du en så står dej 1000 åter.

  • Anonym (ppp)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-14 13:12:13 följande:
    Jo, men som många otrogna så är han själv väldigt svartsjuk av sig, så vet att det skulle ta på honom. Jag vill bara att han ska få känna mer än bara "attans, vad tråkigt att det kom fram..." och aldrig få veta hur hans svek känns! Vill att han också ska ligga på natten och få bilder av mig tillsammans med någon annan än han själv! Att han ska få känna sig precis lika otillräcklig och lurad!
    Ja men om han inte bryr sig om dessa bilder? Att han inte bryr sig om att han blev lurad - han kanske inte ens ser det så? 

    Låter bra att du nu har kommit fram till att inte göra det. 
    Jag tänkte också lite på hur du skulle göra - om du skulle göra det - har du liksom karlar som står och bara väntar på dig eller skulle du först behöva hitta någon, ragga upp osv - det är ju inte lika enkelt då. 
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-17 07:54:59 följande:

    Go morron! Har suttit uppe och tänkt hela natten hit och dit. Stängde av mobilen så att inte han kunde höra av sig och försökte tänka lugnt och skyffla känslorna åt sidan. Det är inte lätt och då klart så gick det inte helt, men jag läste vad ni slrivit om och om igen, bara för att försöka "bryta tankarna".

    Och jag tänker lägga ner att ha det s.k. "hämndsexet", även fast att jag jag nästan blir arg bara av att skriva det! Det är ju inte sexet i sig det handlade om (även fast många kanske tror det) utan det handlar ju om att få göra nåt hemskt tillbaka, och det bästa tänkte jag då är att han får "smaka på sin egen medicin"! Men nu har jag ju bestämt mig för att inte göra det så...

    Men jag har vissa funderingar om hur man reagerar på otrohet...ni skriver ju att jag inte är sjuk i huvet men tänker att så arg och bitter som jag är nu borde man inte bli...men det var också annorlunda med honom så sveket tog mycket mer denna gång. Sen också att det handlade om ett regelrätt förhållande och inte engångsknull på fyllan gjorde väl saken värre.

    Vi var tillsammans I nästan 6 år, och två av dom åren var han ytterst utstuderat otrogen kom det fram.

    När vi gjorde olika saker tillsammans t.ex åkte på kryssning eller hyrde fjällstuga, saker där själva syftet var att vi skulle göra det för oss, bara han och jag, hade han smsat henne, skrivit om hur han tänkte på henne och hur sexig hon var. Fattar ni!! Fy fan vad blåst man är!

    Jag tycker det är starkt att jobba med sig själv + förhållandet efter ett svek som Elin79, det krävs en vilja att kunna lyssna, försöka förstå ur hans perspektiv och till slut förlåta. Det är en styrka jag inte besitter.

    Men det vore otroligt skönt att partnern, som din man, också insåg vad han gjort, att han tog dina känslor på allvar och genuint ångrade sig och ville/försökte reparera det. Och idag oroar du dig aldrig, du litar på honom. Otroligt bra gjort!

    Men vet ni vad det mest sjuka i allt det här är?

    Jag kan mitt upp i alltihop överväga att ta honom tillbaka ibland! Men då tänker jag på vad han gjort och då går det över ganska fort. Men inte sticka under stolen med att jag saknar honom, väldigt mycket. Det förbannade jävla skitaset!

    Jag använder det här forumet som nån slags dagbok märker jag...jag läser och tänker på allt ni skriver men vill bara poängtera att ni inte ska känna er tvungen att svara på mina långa inlägg "bara för att"(tack för att ni svarade på frågorna förresten!) . Ingen är min pykolog, så klart men ändå... bara att veta att någon kanske läser lite av det jag häver ur mig och att sen t.o.m få råd och "tips" betyder mycket. Tack för det!


    Jag skulle vilja säga att du reagerar helt normalt.
    Att bli arg,ledsen,sårad och bitter är helt normalt.
    Konstigt vore det ju annars,om du inte blev det. Eller hur.
    Och ilskan du känner kan också göra det lättare att komma vidare.
    Och vet du vad,du är inte blåst. Den som är blåst är han som kan göra en sådan sak bakom din rygg.
    Och han blev blåst på det finaste han hade. Dig.
    Nu får han stå sitt kast.
    Jag tycker inte att du ska ta honom tillbaka.
    Risken är stor att han gör om samma sak igen.
    Låt honom inte få den chansen. Du förtjänar så mycket bättre än så.
    Kom ihåg det.
Svar på tråden Är det fel att vara otrogen som hämnd mot den som var otrogen först?