• Anonym (Micke)

    Avbryta praktikplats

    Jag har 2 månader kvar ( av totalt 6 mån) av min praktik hos ett företag.
    Praktiken är via arbetsfömedlingen och jag har ersättning från F-kassan.
    Samma belopp som jag hade i A-kassa.

    På praktiken gör jag sammma arbete som alla andra på min avdelning, jag
    lär mej inget utan jag hade erfarenhet av detta sedan tidigare.

    Har nu blivit erbjuden jobb - omgående - på annat företag i samma branch
    och dom vill att jag börjar snarast.  Jag tackar naturligtvis ja då jag vill ha
    en riktig anställning och normal lön.

    Min chef säger nu att jag har 30 dagars "uppsägningstid" ?!
    " Alla har det " säger han.
    Får inget svar av Arbetsfömedlingen, kan inte nå någon på telefon eller mail.
    F kassan säger att det inte är deras bord.
    Jag har inte skrivit på något avtal alls om uppsägningstid. Det enda jag har är från
    arbetsförmedlingen om att jag är anvisad praktik på XXX bolaget.

    Men jag frstår chefen, nästa vecka är kris. 1 långtisdsjukskriven, 1 har barn som skall opereras så han har VAB. 
    Arbetsledaren skall till Göteborg på dyr kurs/utbildning och jag har fått ta 2 av hans
    möten nästa vecka (!)

    Fråga:  Har dom rätt till uppsägningstid ? 
    ( Är inte smartast att säga att jag är gärna kvar men då får dom anställa mej. )

  • Svar på tråden Avbryta praktikplats
  • Anonym (Micke)

    Nu har han sagt att han kan anställa mej på timtid.
    Glöm det !  Kan ju få 8 timmar en vecka och noll nästa.

  • Anonym (Anonym)

    En praktikplats har ingen uppsägningstid. Han försöker bara mjölka dig på gratis arbete!!

  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-14 15:03:31 följande:
    En praktikplats har ingen uppsägningstid. Han försöker bara mjölka dig på gratis arbete!!
    Det tror jag med
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-14 15:03:31 följande:

    En praktikplats har ingen uppsägningstid. Han försöker bara mjölka dig på gratis arbete!!


    Tror att det är exakt det han gör.  Enligt andra på jobbet så har han bonus på
    hur bra vår avdelning går. Anställer han en så får han ju ökade kostnader.

    Jag har sagt till honom att min sista dag är i morgon onsdag. På torsdag
    börjar jag på nytt jobb.

    Vill han anställa mej så är i morgon sista dagen och då vill jag ha fast tillsvidareanställning med månadslön på samma nivå som alla andra på
    avdelningen.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Micke) skrev 2020-01-14 15:09:34 följande:
    Tror att det är exakt det han gör.  Enligt andra på jobbet så har han bonus på
    hur bra vår avdelning går. Anställer han en så får han ju ökade kostnader.

    Jag har sagt till honom att min sista dag är i morgon onsdag. På torsdag
    börjar jag på nytt jobb.

    Vill han anställa mej så är i morgon sista dagen och då vill jag ha fast tillsvidareanställning med månadslön på samma nivå som alla andra på
    avdelningen.
    Fan vad najs :) Grattis till jobbet förresten!

    Jag skulle ta det du blivit erbjuden och även om nuvarande skulle erbjuda något, tacka nej! En chef som försöker utnyttja dig som praktikant kommer garanterat att fuska med andra regler också.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-14 15:12:33 följande:
    Fan vad najs :) Grattis till jobbet förresten!

    Jag skulle ta det du blivit erbjuden och även om nuvarande skulle erbjuda något, tacka nej! En chef som försöker utnyttja dig som praktikant kommer garanterat att fuska med andra regler också.
    Nja edt andra jobbet som jag fått är:
    Provanställning 6 mån
    Ligger längre bort
    Halvtasking lön ( 26.000 )

    Om nuvarande skriver på fast jobb och minst 30.000 så slår jag till.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Micke) skrev 2020-01-14 15:30:56 följande:
    Nja edt andra jobbet som jag fått är:
    Provanställning 6 mån
    Ligger längre bort
    Halvtasking lön ( 26.000 )

    Om nuvarande skriver på fast jobb och minst 30.000 så slår jag till.
    Du kommer att ha provanställning på det nuvarande också, bara så du vet. Det är standard, även om du haft praktik.

    Skulle absolut inte jobba åt en sån där skojare, även om det innebar några tusen mer i månaden, i praktiken typ 2500:-
  • Anonym (Tillsvidare)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-14 15:46:18 följande:

    Du kommer att ha provanställning på det nuvarande också, bara så du vet. Det är standard, även om du haft praktik.

    Skulle absolut inte jobba åt en sån där skojare, även om det innebar några tusen mer i månaden, i praktiken typ 2500:-


    Jag trodde också att det inte fanns tillsvidareanställning utan provanställning längre, tills jag skrev på avtalet på mitt nya jobb för två månader sedan, jag hade utgått ifrån att det blir en provanställning först men det var det inte.

    Jag håller dock med dig, man ska vara försiktig med arbetsgivare som ljuger för att utnyttja en, alternativ vet inte vad som gäller och hittar på egna regler
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tillsvidare) skrev 2020-01-15 14:37:57 följande:
    Jag trodde också att det inte fanns tillsvidareanställning utan provanställning längre, tills jag skrev på avtalet på mitt nya jobb för två månader sedan, jag hade utgått ifrån att det blir en provanställning först men det var det inte.

    Jag håller dock med dig, man ska vara försiktig med arbetsgivare som ljuger för att utnyttja en, alternativ vet inte vad som gäller och hittar på egna regler
    Precis, det är standard men en handfull företag frångår provanställning, tydligen har Volvo inte heller någon provanställningstid, men man bör räkna med det eftersom det är så de flesta gör, AG har ju fördel av det.

    Hur har det blivit med allt, vilket jobb blev det för din del?
Svar på tråden Avbryta praktikplats