• Wed 15 Jan 2020 09:28
    1604 visningar
    7 svar
    7
    1604

    Sammandragningar, smärta, tryck. Vecka 16

    Har sedan vecka 11 känt av sammandragningar som kommit efter jag varit ute och gått minsta lilla.

    I samband med sammandragningarna får jag även ont i ryggen samt i magen, men sammandragningarna i sig gör inte ont.

    Senaste dagarna har sammandragningarna blivit mer samt att jag upplever att det trycker neråt i bäckenet och det liksom ilar neråt i bad jag upplever är tappen.

    Har två barn sedan tidigare, en son som.blir 14 år i år och en dotter som blir 8.

    Med sonen kände jag inga sammandragningar eller liknande alls utan hade bara problem med foglossning sista halvan av graviditeten.

    Med dottern kom förlossningen redan vid ca v 7 och sammandragningar kände jag från ca v 20. Sista veckorna kände jag trycket och ilandet neråt när hon borrade sig ner med huvudet i bäckenet.

    Nån annan som känner igen det jag beskriver nu?

    Sammandragningar är väl nog hyfsat normalt, men trycket och ilningarna känns bara märkligt då jag inte är speciellt långt gången.

    Kan det vara för att bebisarna fortfarande ligger långt ner som gör att jag upplever detta?

    Upplever att livmodern når upp till ca naveln men känner bara rörelser i och en liten bit ovanför bäckenet.

  • Svar på tråden Sammandragningar, smärta, tryck. Vecka 16
  • Wed 15 Jan 2020 10:54
    #2

    Jo precis, det är ju så pass tidigt.

    Är säkert livmodern som växer som gör att jag upplever detta.

    Kan säkert uppleva det mer iom det är två därinne dessutom.

  • Wed 15 Jan 2020 11:51
    #4

    Har tänkt det också om man skulle ringa bm, men har inte gjort det.

    Tror inte det är något konstigt egentligen, mest obehagligt. Men man vill ju inte att det ska bli nått fel heller.

    Hade lite uvi känningar förra veckan, sprang på toa konstant och det sved lite vid finbesök och efter, men det har försvunnit igen.

    Får väl kanske ringa och prata med bm för säkerhets skull.

  • Wed 15 Jan 2020 13:20
    #6

    Ja tänker lite på det, inte att jag egentligen är orolig, men just trycket och ilningarna känns märkligt eftersom jag inte är så långt gånget.

    Känner inte igen det från de förra graviditeterna, mer än långt senare med dottern.

    Ska ringa min bm och höra vad hon säger. Troligtvis är det inga konstigheter, men lika bra att förhöra sig:)

  • Thu 16 Jan 2020 21:39
    #7

    Var hos bm igår efter att ha pratat med henne på telefon igår.

    Fick lämna urinprov så de kunde ta en odling och se om jag har uvi.

    Hon kände även på min mage, men hade självklart inga sammandragningar då...

    Igårkväll hade jag väldigt mycket sammandragningar och hade ont.

    Om jag får så igen tyckte bm att jag skulle vända mig till gynakuten för koll.

    Idag har jag inte känt så mycket sammandragningar, nått litet ikväll bara.

    Dock har jag just nu en mer mensvärkliknande känsla.

    Troligtvis upplever jag dessa "besvären" eftersom livmodern och de små växer för jag kan se att magen ploppat upp mer senaste veckan.

Svar på tråden Sammandragningar, smärta, tryck. Vecka 16