• Anonym (GAD)

    Studera med GAD

    Hej!
    Jag är en tjej på 23 år som lever ett på ytan sett bra liv - har superfin sambo, många nära vänner, pluggar en utbildning jag tycker är otroligt intressant. MEN jag har också diagnosen GAD som påverkar mitt liv mycket mer än jag vill erkänna. Min oro tar sig olika uttryck men har senaste terminen tagit sig uttryck i form av tentaångest (har väldigt stark ångest flera veckor innan tentorna), perfektionism och framför allt koncentrationsproblem. Som när jag sitter och läser så kan det komma upp olika katastroftankar som stör och det tar därmed mycket längre tid för mig att plugga, vilket leder till att jag ligger, blir stressad av att ligga efter osv osv...
    Påverkar självförtroendet också eftersom jag känner mig dum pga problemen med uppmärksamheten...

    Undrar om det finns fler med GAD som studerat/studerar och känner igen sig i mina problem? Tips på hur man kan hantera detta? Har inte medicinerat och endast gått ett fåtal samtal i KBT...

  • Svar på tråden Studera med GAD
  • Anonym (J)

    Är du långt in i utbildningen? Om inte så är det inte otroligt att ångesten kommer lägga sig något med tiden. Har den gjort för mig iaf.

  • Anonym (GAD)

    Har inte läst så länge, är i slutet av min andra termin av tio.. Skönt att det blivit bättre för dig, får hoppas det blir samma för min del med! 

  • Anonym (J)

    Okej, jag läser femte av sex nu och det har successivt blivit mycket bättre. Kuggar man en tenta står en tusen åter, ungefär ;). Jag hade stark ångest kanske hela första året för allt som rörde pluggandet, sen har jag en kvarstående känsligjet för social fobi som gick i takey med. Men nu är det mestadels lugnt. Jag tror på dig och att det kommer bli bättre, absolut. Ta det dag för dag, kurs för kurs, så ska du se att det går framåt.

  • Emmissen

    Hej TS!

    Hur går det för dig med pluggandet och din GAD? Har nog tyvärr inte så många tips att komma med, men skriver eftersom jag verkligen känner igen mig i din situation. Utåt sett har jag det bra - nära vänner och superfin sambo, men har ändå mycket oro och katastroftankar som påverkar min koncentration och hur jag mår i skolan. För mig är det dock värst att jag har superångest framför allt inför muntliga tentor och väldigt mycket prestationsångest. Tror dock inte att något av det här märks utåt alls och det kan kännas ganska ensamt...

    Kämpa på! Kram

Svar på tråden Studera med GAD