• Anonym (Undrar)

    Kan jag sälja saker jag betalat för utan att mitt ex godkänner?

    Det är slut mellan mig och mitt ex. Vi är inte gifta och har aldrig varit utan var sambo. Kan jag ta barnvagn, bilstol, kläder osv och sälja utan att hon godkänner det eller är det straffbart? Det är jag som betalat för det.

  • Svar på tråden Kan jag sälja saker jag betalat för utan att mitt ex godkänner?
  • viseversa
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 12:53:24 följande:
    Vad räknas som personliga saker? Kan grejer till barnet räknas som dens personliga saker? Om barnet behöver sakerna då, kan man sälja ändå?
    precis du villö BARA vara ett as mao. Och straffa barnen och vara en mansbebis. Pinsamt 
  • Anonym (...)
    Anonym (S) skrev 2020-01-15 13:00:05 följande:

    Tror allt ska delas som inte är enskild egendom, dvs att man haft det innan relationen. Men allt som är inköpt för gemensamt bruk ska väl delas, oavsett vem som betalat. Ring och kolla med Lawline, gratis juridisk rådgivning.


    Nej, det stämmer inte om man bara varit sambo. Kolla sambolagen.
  • Anonym (Tidsfördrivaren)
    viseversa skrev 2020-01-15 15:52:59 följande:
    precis du villö BARA vara ett as mao. Och straffa barnen och vara en mansbebis. Pinsamt 
    Om någon skulle ta ifrån dig ditt barn efter en viss tid, och berätta att du inte är biologisk förälder till barnet och därefter inte har några som helst rättigheter till att ha någon kontakt med barnet - så kanske du också skulle känna att du vill göra något för att hantera den smärta och ilska du skulle gå igenom. De biologiska föräldrarna kan i detta fall köpa egna saker till sitt egna barn - du köper väl inte barngrejer till grannens ungar? Mansbebis.. ja, det är väl lättare att vara kvinna för då kan ingen bestrida att det är din unge när du har fött den. 
  • Anonym (bubba)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 13:55:52 följande:

    Nej hon har berättat det.

    Varför skulle det vara gåvor till henne? Det var till oss att ha åt barnet inget specifikt till henne.


    Det är någon som äger sakerna. Mamman kan hävda att du gett dem till henne i gåva. Eller hävda att du gett dem till barnet. Eller hävda hon köpt dem själv. Står sakerna hos henne så är det ju upp till dig att bevisa att det inte stämmer.
  • Anonym (Hanna)
    viseversa skrev 2020-01-15 15:51:45 följande:

    känns som du vill straffa henne och bete dig som ett as. Om det är barn med i bilden som behöver dessa saker är det barnen du straffar. Hoppas du är medveten om detta? Eller du kanske vill straffa barnen och bete dig som en barnrumpa?


    Fast alltså, då får väl mamman och pappan till barnet skaffa nya grejer? Det är väl inte så krångligt? Barnet straffas ju inte alls.
  • Anonym (bubba)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 13:55:52 följande:

    Nej hon har berättat det.

    Varför skulle det vara gåvor till henne? Det var till oss att ha åt barnet inget specifikt till henne.


    "Oss" kan inte äga saker. Det viktigaste är ju ägarskapet. Högst oklart för mig som lekman att svara på om det är du, exet eller barnet som är juridisk ägare. Är nog inte helt självklart.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 12:51:51 följande:
    Bra. Det tolkar jag som att jag lagligt kan sälja det? Det är barnprylar, inget till hemmet.

    Vi kommer ej ha en relation överhuvudtaget i framtiden så det är irrelevant.
    Är barnet inte ditt?
  • Anonym (förälder)
    Anonym (förälder) skrev 2020-01-15 14:16:21 följande:
    Ok barnet är inte ditt, det visste jag inte när jag svarade förra gången.
    Har du redan flyttat kan du inte gå i lägenheten och ta saker.
    Har du alla kvittona kvar på barnsakerna?
    Annars är du rökt på det för en domstol lär se det som att du har köpt sakerna till barnet och barnet bor där, du har alltså inte köpt sakerna till dig själv utan för gemensamt bruk för barnet.
    Dom är alltså inte dina personliga saker och därför kan du inte ta med dom.
    Ville också bara fråga om du inte kan fråga henne om hon kan betala dig för barnsakerna eller komma överens om ett belopp även om det inte blir hela.
    Som sagt har du inte kvitton kvar och kan bevisa att du har köpt sakerna kan du inte gå in och bara ta sakerna efter att du flyttat ut.
    Du har bara rätt att hämta personliga saker, barnets saker är inte dina personliga så om du har kvitton kan du försöka ta det rättsligt annars går barnets saker som gemensamma till barnet och du kommer ha svårt att få tillbaka dom. Så det bästa är om du kan be exet kompensera dig.
    Har du betalt allt och exet inget alls av barnsakerna?
    Du kan prata med jurist och se om du kan få tillbaka pengar som du lagt ut för barnet då du antagit att barnet var ditt, men du kan alltså inte gå in och ta saker ifrån lägenheten hur som helst.
  • Tom Araya
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 12:43:20 följande:

    Det är slut mellan mig och mitt ex. Vi är inte gifta och har aldrig varit utan var sambo. Kan jag ta barnvagn, bilstol, kläder osv och sälja utan att hon godkänner det eller är det straffbart? Det är jag som betalat för det.


    Står grejerna hos dig och du inte har användning för dem så kan du nog göra det.
  • Tom Araya
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 13:53:10 följande:
    Det kommer inte bli en bodelning. Jag flyttade in hos henne och allt är hennes. Jag har redan flyttat och ska bara tillbaka och lämna nycklarna senare i veckan. Då tänkte jag om jag kunde ta med grejerna jag köpt och sedan sälja.
    Du skrev i trådstarten att ni aldrig varit sambo...

    Nu blir svaret annorlunda. Jag tror inte du kan/bör sälja dem. 
  • Anonym (Josefin)

    Förstår jag dig rätt att du och ditt ex fick ett barn som du trott varit ditt och därmed tagit hand om som ditt eget. Nu har nu gjort slut och hon säger nu att barnet inte är ditt utan någon annans. Du köper alltså bara det utan vidare diskussion!?

    Du har trott att du har ett barn, någon säger att det inte ör sp och då acceptetar du bara det som sanning. Du måste ju begära ett faderskapstest! Vad är det som säger att hon inte säger att barnet inte är ditt för att jävlas/straffa dig/whatever.  Ingen av er verkar ju helt vettig för tillfället så du får nog bara bita ihop, agera vuxet och steppa upp för barnets rättigheter här. Och om det är så att du själv inte riktigt bryr dig i om du har ett bar eller ej så har i alla fall barnet rätt att få veta vem som är dess förälder.

  • Anonym (A)
    Tom Araya skrev 2020-01-16 11:39:03 följande:
    Du skrev i trådstarten att ni aldrig varit sambo...

    Nu blir svaret annorlunda. Jag tror inte du kan/bör sälja dem. 
    Fel, läs igen:

     Vi är inte gifta och har aldrig varit utan var sambo
  • Anonym (R)

    Kan ge mig tusan det hade låtit helt annorlunda om TS vart kvinna ! Fattar ni inte han är sårad. Vem hade inte varit det i den situationen ?

  • Anonym (förälder)
    Anonym (R) skrev 2020-01-16 14:48:09 följande:

    Kan ge mig tusan det hade låtit helt annorlunda om TS vart kvinna ! Fattar ni inte han är sårad. Vem hade inte varit det i den situationen ?


    Nej förutom att det är svårt för en man att lura en kvinna att hon är mamman fast hon inte är det frågar ts om han kan gå in och ta sakerna,
    följer man lagen och vad man har för rättigheter så kan man alltså inte gå in och ta saker hur som helst. 
    Ts kan be om att få sakerna tillbaka, be om kompensation eller prata med jurist om det är värt att strida juridiskt för det sakerna.

    En kvinna hade heller inte kunnat gå in och ta sakerna, man har rätt till sina personliga saker men här handlar det om saker inköpta till barnet för gemensamt bruk och ts har redan flyttat ut.
    Man måste ta hänsyn till vad man får och inte får göra, det har inte med kön att göra.
  • olof 45

    Jag förstår dig till fullo.

    Håller inte med om att "barnet straffas" - hen märker säkert inte ens om vagnen byts. 

    Prata igenom med en advokat. Om ok med denne, så skulle jag helt enkelt begära att få ta med alla saker som du betalat när du hämtar nycklarna. Säger hon att du itne får och hotar med att stämma dig, så säger du att du har kvitto/kontoutdrag, samt det hon gjort är faktiskt BEDRÄGERI och du kommer stämma henne tillbaka. Bedrägeri = ljuga i syfte att få ekonomisk vinning - i det här fallet har hon ju lurat till sig egendom värt 30k...

    Borde inte det fungera?

  • Anonym (förälder)
    olof 45 skrev 2020-01-16 15:26:30 följande:

    Jag förstår dig till fullo.

    Håller inte med om att "barnet straffas" - hen märker säkert inte ens om vagnen byts. 

    Prata igenom med en advokat. Om ok med denne, så skulle jag helt enkelt begära att få ta med alla saker som du betalat när du hämtar nycklarna. Säger hon att du itne får och hotar med att stämma dig, så säger du att du har kvitto/kontoutdrag, samt det hon gjort är faktiskt BEDRÄGERI och du kommer stämma henne tillbaka. Bedrägeri = ljuga i syfte att få ekonomisk vinning - i det här fallet har hon ju lurat till sig egendom värt 30k...

    Borde inte det fungera?


    Tyvärr fungera det inte så juridiskt.
    Jag tror alla förstår om ts känner sig lurad men som många skriver här ska ts begära faderskapstest, hans ex kan ljuga om vem som är pappa av olika saker.
    Ingen jurist kommer heller säga att det är ok att gå in och ta sakerna hur som helst.
    Det en jurist kommer att säga är just att se till att faderskaps test görs så det finns papper på vem som är pappa till barnet.
    När det är klart och det visar sig att ts inte är pappa till barnet kan han begära ekonomisk kompensation för vad han har lagt ut för barnet medans han trodde att han var pappa. 
    Som sagt vill inte exet ge ts sakerna eller det bästa för alla betala till ts för barnsakerna får han nog tyvärr vänta tills faderskapstestet är gjort och då begära tillbaka pengar.
    En jurist kommer absolut att säga till ts att begära faderskapstest om han ska driva något juridiskt.
    Plus att han måste kunna visa kvitton/utdrag från konton osv.
    Han kan som sagt begära kompensation för utgifter men det går inte att stämma exet för bedrägeri. 
    Han måste ju för sin egen skull begära faderskapstest eftersom han annars står skriven som barnets pappa och kommer att bli underhålls skyldig, barnet har rätt att ärva honom, om han står skriven som pappa är han skyldig att försörja barnet tills det blir 18 år.
    Så det bästa är göra faderskapstest så fort som möjligt att barnets biologiska pappa registreras som pappa.
  • IceKitten
    Anonym (R) skrev 2020-01-16 14:48:09 följande:

    Kan ge mig tusan det hade låtit helt annorlunda om TS vart kvinna ! Fattar ni inte han är sårad. Vem hade inte varit det i den situationen ?


    Klart att alla (nästan iaf) fattar det. Det hade varit som att slita hjärtat ur bröstet på mig. Men, när man är sårad gör man korkade saker som man senare ångrar. Vilket många här verkar försöka hindra TS ifrån även om flera borde kunna uttrycka sig bättre.

    Till TS, för det första. Gör ett faderskapstest. Mamman går uppenbarligen inte att lita på så var på den säkra sidan. För det andra, är detta verkligen vad du vill? Beroende på barnets ålder och liknande kan du fortfarande ha rätt träffa hen osv. Tänk över det noga, hur kommer du känna om 5 år? Kommer du fortfarande sakna alla knäppa, gulliga, roliga saker som barnet har gjort, sörja ditt förlorade barn? Biologi är inte allt, bandet som skapas av slumpen är ibland betydligt starkare. Straffa inte dig själv och barnet bara pga mammans elakheter. För det tredje, jag förstår att du vill "hämnas" på mamman och få tillbaka lite av dina pengar, men jag tror verkligen inte det kommer ge dig tillfredsställelsen som du vill ha. Hennes svek är betydligt större än vad några pengar kommer lindra. Jag hade släppt den delen om jag var du, för att kunna känna mig som "den större personen" i slutet.

    Tänk över ditt beslut och dina alternativ noga innan du agerar.

    Lycka till och mina djupaste kondoleanser oavsett vad du beslutar.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 13:55:52 följande:
    Nej hon har berättat det.

    Varför skulle det vara gåvor till henne? Det var till oss att ha åt barnet inget specifikt till henne.
    Litar du på vad denna kvinna säger?
    Du har fullt förtroende för henne?

    Eller kan det vara så att hon nu försöker få dig helt ur bilden trots att du ÄR pappan?

    Mitt tips till dig är att göra ett faderskapstest.
Svar på tråden Kan jag sälja saker jag betalat för utan att mitt ex godkänner?