• maskros17

    Lärare? Se hit.

    Hej!

    Arbetar som lärare och står inte ut. Tog examen för 5 år sedan och för varje år som går inser jag ännu mer att jag gjorde fel yrkesval. En del av er som också arbetar som lärare känner kanske igen er. Ibland är yrket underbart men för det mesta är det tungt, stressigt och negativt. Vad kan man göra istället? Någon lärare här som har bytt yrkesbana? Jag kan tänka mig att studera nåt år eller så om det innebär att jag får ett nytt jobb.

    /trött lärare

  • Svar på tråden Lärare? Se hit.
  • Elsa891

    Hej! Du kanske kan studera till specialpedagog? Då arbetar man ju mer med enskilda elever och slipper hålla koll på en hel klass ???? Eller rektor om det vore något för dig? Du skulle också säkert kunna sitta med i kommunen och arbeta med utvecklingen av skolan!

  • Magical
    Elsa891 skrev 2020-01-15 13:32:36 följande:

    Hej! Du kanske kan studera till specialpedagog? Då arbetar man ju mer med enskilda elever och slipper hålla koll på en hel klass ???? Eller rektor om det vore något för dig? Du skulle också säkert kunna sitta med i kommunen och arbeta med utvecklingen av skolan!


    Jag är specialpedagog och rekommenderar det inte som en utväg för att "fly" lärarjobbet. Då är det nog bättre att göra något helt annat. Specialpedagogyrket är många gånger svårare än lärarens (eftersom man ofta jobbar med ganska svåra ärenden) och dessutom menar du nog egentligen speciallärare. Då jobbar man mycket med elever, specialpedagogen jobbar lite grann med elever men ska i högre grad jobba med att handleda lärare och bidra till att utveckla skolans organisation för alla elever mm. 

    Jag kan se på andra specialpedagoger jag mött att det finns som två olika sorter: de som "flytt" lärarjobbet och valt det för att få lite färre elever omkring sig och de (som jag själv) som valt det för att jag verkligen brinner för att hjälpa på ett annat sätt än jag kan som lärare. Dvs, jag har inte läst utbildningen för att jag tröttnade på att vara lärare utan för att jag tror att jag kan bidra ännu bättre så här. Den första gruppen är tyvärr inte så bra som specialpedagoger heller, om man får generalisera lite. De är lite lätt ängsliga, blir nervösa när de måste prata inför lärarkåren osv. Därför skrev jag som jag gjorde i första stycket. Man ska noga överväga varför. Dessutom är inte utbildningen en dans på rosor heller. 

    Rektor kan säkert passa vissa men man behöver ett oerhört driv, visioner, ekonomi, ledarskap - ja, det är en hel del som ska hanteras. Samma som jag skrev ovan, så ska man i så fall välja det för att man tror man kommer göra ett bra jobb. 

    Jag har en f.d kollega som tog jobb som lärare på ett fängelse och tycker det är så oerhört intressant att hon blev kvar där. Så, olika vägar finns det om du vill vara kvar inom undervisning på något sätt. 

    Annars får du väl helt enkelt börja prenumerera på platstjänster så att du får mail med förslag om tjänster man kan söka på den ort du vill jobba, så ser du vad som dyker upp?
  • maskros17

    Tack till er som skrivit. Jag skulle kanske nämnt det i början, att jag INTE vill arbeta inom skolan överhuvudtaget. Min tanke var från början att bli specialpedagog längre fram men har som sagt insett att nej, ett arbete inom skolans värld är inte för mig. Så, vad kan man göra istället? Är det någon som anställer en lärare idag? Jag har sökt andra jobb men inte fått napp. Känns hopplöst just nu...

  • maskros17

    Tack till er som skrivit. Jag skulle kanske nämnt det i början, att jag INTE vill arbeta inom skolan överhuvudtaget. Min tanke var från början att bli specialpedagog längre fram men har som sagt insett att nej, ett arbete inom skolans värld är inte för mig. Så, vad kan man göra istället? Är det någon som anställer en lärare idag? Jag har sökt andra jobb men inte fått napp. Känns hopplöst just nu...

  • Elsa891

    Hmmm... Även om du inte har någon annan utbildning så har du ju ändå läst en pedagogisk utbildning och jag är säker på att du kan få andra jobb via det! Kanske arbeta som "utbildare" på ett företag? Kan ju vara ett ämne du inte kan så mycket om just nu, men det lär man sig! Tips är att inte vara rädd för att söka andra jobb även om du inte har "rätt" utbildning för det. Jag tror att en pedagogisk utbildning värderas högt!

  • Siggy

    Många företag behöver utbildningsproducenter för att ta fram utbildningar, t.ex interna utbildningsprogram eller utbildningar för målgruppen de jobbar mot. Många går nu mot digitala utbildningar. Jag jobbade som lärare tidigare men bytt bana till att jobba fram utbildningspaket och andra kompetenshöjande insatser. Utbildar inte själv men tar fram materialet.

  • annabellelee

    Jag har haft kollegor som börjat på försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Inte säker på vad de gjort, och åtminstone den som jobbade på försäkringskassan började som lärare igen efter ett tag.

    En utbränd kollega arbetade som skolbibliotekarie, och en annan utbränd kollega blev biblioteksassistent på det kommunala biblioteket.

    En mattekollega som var bra på datorer vidareutbilda sig som programmerare och fördubblade sin lön. En samhällslärare kandiderade till och kom in i riksdagen.

    Det var nog alla jag känner till!

  • annabellelee

    Kan tillägga att om det är elevkontakt du vill undvika kan du jobba inom distansutbildning, tex hermods, där man mest sitter och rättar i ensamhet.

Svar på tråden Lärare? Se hit.