• maskros17

    Lärare? Se hit.

    Hej!

    Arbetar som lärare och står inte ut. Tog examen för 5 år sedan och för varje år som går inser jag ännu mer att jag gjorde fel yrkesval. En del av er som också arbetar som lärare känner kanske igen er. Ibland är yrket underbart men för det mesta är det tungt, stressigt och negativt. Vad kan man göra istället? Någon lärare här som har bytt yrkesbana? Jag kan tänka mig att studera nåt år eller så om det innebär att jag får ett nytt jobb.

    /trött lärare

  • Svar på tråden Lärare? Se hit.
  • Elsa891

    Hej! Du kanske kan studera till specialpedagog? Då arbetar man ju mer med enskilda elever och slipper hålla koll på en hel klass ???? Eller rektor om det vore något för dig? Du skulle också säkert kunna sitta med i kommunen och arbeta med utvecklingen av skolan!

  • Magical
    Elsa891 skrev 2020-01-15 13:32:36 följande:

    Hej! Du kanske kan studera till specialpedagog? Då arbetar man ju mer med enskilda elever och slipper hålla koll på en hel klass ???? Eller rektor om det vore något för dig? Du skulle också säkert kunna sitta med i kommunen och arbeta med utvecklingen av skolan!


    Jag är specialpedagog och rekommenderar det inte som en utväg för att "fly" lärarjobbet. Då är det nog bättre att göra något helt annat. Specialpedagogyrket är många gånger svårare än lärarens (eftersom man ofta jobbar med ganska svåra ärenden) och dessutom menar du nog egentligen speciallärare. Då jobbar man mycket med elever, specialpedagogen jobbar lite grann med elever men ska i högre grad jobba med att handleda lärare och bidra till att utveckla skolans organisation för alla elever mm.