• Anonym (sot)

    Hur få bättre självkänsla/förtroende och sparka svartsjukan i ansiktet?

    Som titeln lyder!

    Jag och min partner har haft en jobbig tid i vårt förhållade pga en kris som ledde till svartsjuka från min sida samt dåligt självförtroende/självkänsla. Jag blir svartsjuk på alla kvinnor som finns i hans närhet och tänker att de är så mycket bättre än mig, snyggare, mer åtråvärda osv. Inser att även om han har en del i det hela att det ligger hos mig och att jag behöver jobba med mig själv för att må bättre. Jag vill bli mitt bästa jag igen: självsäker och "cool"! Sluta bry mig om andra och fokusera på mig själv och mitt liv. 

    Så kvinnor: Vilket är ert bästa tips för att känna sig snyggare/bättre/få bättre självförtroende/självkänsla? Känna sig nöjd med sig själv helt enkelt. Vet tex. att klackar och nya kläder gör mycket för mig. Samt att försöka sluta jämföra sig, minimera användandet av sociala medier, ägna sig åt saker man tycker om och är bra på m.m. Men har ni fler tips? Jag känner mig så himla liten och vill boosta mig själv. Och samtidigt få min kille att inse vilken tur han har som är tillsammans med mig! (Vilket han redan gör, men för min egna skull, vill känna så själv om det makes sense?) 

    Har inte tid för det riktigt just nu men tänker börja träna om några månader, tänker att det kanske kan hjälpa att känna sig nöjd med sig själv. Då kommer jag även jobba istället för att studera och då ha mer pengar att lägga på kläder och smink. Jag har haft väldigt få kläder väldigt länge pga. ekonomi och känner att det börjar ta på mitt självförtroende. Hur ytligt det än låter. Men har man gått i samma 5 par t-shirts och tights i flera år så känner man sig tillslut inte så snygg...

  • Svar på tråden Hur få bättre självkänsla/förtroende och sparka svartsjukan i ansiktet?
  • Anonym (sot)

    Inser att min trådstart fick det hela att låta väldigt ytligt, förstår ju att det mesta kommer innifrån! Ville bara säga det. 

    Försöker suga åt mig av beröm och berömma mig själv ibland, men tycker det kan vara svårt då jag är något utav en perfektionist och allt går alltid att göra bättre.

    Behöver boosta mig själv både för mitt inre liv och mitt yttre liv. Hur? 

    Känner även, fånigt nog, att jag vill att min partner inte ska ta mig förgivet på samma sätt. Men vet inte hur jag ska få det att hända på ett smart sätt. Känner att jag vill få in något nytt i vårt förhållande/utvecklas. Känns som att det gått på rutin länge nu även om vi båda älskar varann väldigt mycket. Vill att han ska bli mer nyfiken på mig igen - och inser ju att då behöver jag jobba på mig själv för att bli mer intressant!

  • Anonym (Tjej)

    Jag tycker att en grej som hjälper ibland är att se mannen lite mer kritiskt, för om man ser hans svaga sidor så känner man sig mindre underlägsen i allmänhet och kan tänka att man är en fin person som kan älska honom trots det. Nya vänner, nya intressen eller att bli bra på något kan också hjälpa. Eller lite bekräftelse från andra.

    Själv har jag en tendens att bli klängig och bekräftelsesökande från mannen eller försöka göra honom svartsjuk, vilket nog är dumt :/ Klassikern är att berätta att jag haft en sexdröm om någon annan man eller nämna att någon flirtat med mig, så inget jag egentligen gör med andra, men känns lite dåligt ändå :S

  • Anonym (sot)
    Anonym (Tjej) skrev 2020-01-15 14:52:24 följande:

    Jag tycker att en grej som hjälper ibland är att se mannen lite mer kritiskt, för om man ser hans svaga sidor så känner man sig mindre underlägsen i allmänhet och kan tänka att man är en fin person som kan älska honom trots det. Nya vänner, nya intressen eller att bli bra på något kan också hjälpa. Eller lite bekräftelse från andra.

    Själv har jag en tendens att bli klängig och bekräftelsesökande från mannen eller försöka göra honom svartsjuk, vilket nog är dumt :/ Klassikern är att berätta att jag haft en sexdröm om någon annan man eller nämna att någon flirtat med mig, så inget jag egentligen gör med andra, men känns lite dåligt ändå :S


    Bra tips! Tack! <3

    Ja jag har också en tendens att bli klängig, har ett stort närhetsbehov när det gäller honom, jobbigt att aldrig kunna spela cool ibland haha.
Svar på tråden Hur få bättre självkänsla/förtroende och sparka svartsjukan i ansiktet?