• Anonym (?)

    Är det en brottslig handling att hämta ut någons paket av misstag?

    Hej, jag undrar om det är en brottslig handling att hämta ett paket av misstag, alltså gå för att hämta sitt eget paket men få ett annat? Det egna körkortet är scannat så ombudet vet vem som hämtat ut paketet. Hur går de tillväga, är det polisanmälan som gäller? Vilket brott?
    Menar alltså i en situation då personen inte går tillbaka till ombudet för att lämna tillbaka paketet när det upptäcks att det inte är hens saker utan hen behåller paketet. 

  • Svar på tråden Är det en brottslig handling att hämta ut någons paket av misstag?
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 15:48:28 följande:
    Ok, så den som skulle fått paketet kräver en återbetalning av företaget som sålt varan och det är därmed inte aktuellt med att just denna person gör en polisanmälan? 
    Alla i denna process, den som skickade, den som skulle fått, postbolaget, kan polisanmäla.


  • Anonym (?)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2020-01-15 15:57:50 följande:

    Det som händer är att ägaren som köpt en vara (som du i praktiken stulit) kontaktar företaget X som sålt varan. Företaget ser i sina datasytem att varan skickades från deras lager datum 0 kl si och så och levereras av företag Y. 
    Företag X kontaktar därefter företag Y för att spåra vad som hänt med leveransen. Företag Y undersöker i sina system att varan kommit från till rätt paketombud och konstaterar då att paketombudet lämnat ut varan till dig.

    Företag Y (transportbolaget) kommer att kräva dig på varan (eftersom de måste betala företaget som sålt varan) och om du inte lämnar tillbaka den blir det vanligt "återkrav", inkasso och i förlängingen kronofogden.

    Det handlar alltså om varuföretaget, transportbolaget och dig. Den rätmättiga ägaren ställer sina krav till företaget som sålt varan och hen har ju ingen aning om vem som hämtat ut varan.
    Med du kan räkna med att transportbolaget/paketombudet kommer inte att släppa det här, för det handlar om deras trovärdighet (och försäkringar) om företag X skall våga använda sig av dem igen för sina leveranser.


    Så den som köpt varan och skulle fått paketet kan inget göra för att få den andra att lämna tillbaka paketet? 
    Hur ser processen ut när transportföretaget kräver tillbaka varan? Ringer de ett samtal och be hen lämna tillbaka varan, skickar de en faktura, annat? 

  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 16:05:17 följande:

    Så den som köpt varan och skulle fått paketet kan inget göra för att få den andra att lämna tillbaka paketet? 
    Hur ser processen ut när transportföretaget kräver tillbaka varan? Ringer de ett samtal och be hen lämna tillbaka varan, skickar de en faktura, annat? 


    Köparen kan t ex vända sig till polisen, eller säljaren, eller postföretaget för att få varan.
  • Anonym (?)
    Anonym (h) skrev 2020-01-15 16:01:36 följande:
    Jag säger enbart det som står där, och det är också viktigt och förstå.
    Inget samband alls med det som hen undrade och mitt svar alltså, endast vanligt skitsnack. 
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 16:05:17 följande:

    Så den som köpt varan och skulle fått paketet kan inget göra för att få den andra att lämna tillbaka paketet? 
    Hur ser processen ut när transportföretaget kräver tillbaka varan? Ringer de ett samtal och be hen lämna tillbaka varan, skickar de en faktura, annat? 


    Fråga postföretaget. Skulle gissa att de först kontaktar den som hämtade ut paket, händer inget då blir det polisanmälan. Kan också vara så att de går direkt till polisen eller skiter i det och betalar ersättning till säljare/köpare.


  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2020-01-15 16:07:04 följande:
    Köparen kan t ex vända sig till polisen, eller säljaren, eller postföretaget för att få varan.
    Menar du för att få en likadan vara eller just paketet som försvunnit? 
  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2020-01-15 16:08:53 följande:
    Fråga postföretaget. Skulle gissa att de först kontaktar den som hämtade ut paket, händer inget då blir det polisanmälan. Kan också vara så att de går direkt till polisen eller skiter i det och betalar ersättning till säljare/köpare.
    Företaget vill inte lämna ut denna information därför frågar jag här. Någon här kanske jobbar på ett sådant företag eller vet av någon annan anledning, tänkte jag. 
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 16:10:18 följande:
    Menar du för att få en likadan vara eller just paketet som försvunnit? 
    För att få varan, eller ersättning eller få en rättslig prövning om det är straffbart.


  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2020-01-15 16:14:00 följande:
    För att få varan, eller ersättning eller få en rättslig prövning om det är straffbart.
    Kan man få en rättslig prövning om företaget ersätter med en ny vara eller gör en återbetalning? 
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 16:18:15 följande:
    Kan man få en rättslig prövning om företaget ersätter med en ny vara eller gör en återbetalning? 
    Ja, ett brott är ett brott även om köparen/säljaren har blivit kompenserade.


  • Åsa

    Misstag=inte brottsligt.
    Använda/ge bort/slänga varan efter att misstaget upptäckts=brottsligt (egenmäktigt förfarande).

    Det enklaste brukar vara att meddela utlämningsstället. Så gjorde jag när jag fått med mig annan persons försändelse på just det sättet. I mitt fall rusade en personal hem till mig för att hämta försändelsen, i annat fall får de väl säga vad man ska göra. Det går också att meddela avsändaren. Man har ingen skyldighet att lägga ut pengar för att skicka tillbaka etc men avsändaren kan ju välja att skicka en fraktsedel eller att ett fraktföretag hämtar upp varan.

  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2020-01-15 16:22:03 följande:
    Ja, ett brott är ett brott även om köparen/säljaren har blivit kompenserade.
    Ok, polisanmälan eller tingsrätten som gäller? 
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 16:27:34 följande:
    Ok, polisanmälan eller tingsrätten som gäller? 
    Brott hanteras av polis/åklagare och sen dom i tingsrätten.

    Gäller det ett skadeståndsanspråk går det direkt till tingsrätten.
  • Anonym (Moa)

    Det finns bedragare som beställer massor med saker i andras namn. Lyckas hämta ut paketen och låter sedan den som var adressaten betala fakturan.

    Det är straffbart. Bedrägeri vad jag vet.

  • Anonym (Moa)

    Vi beställde en Assitent för några år sedan. Kostar ca 10 000:-
    Postutlämningsstället var lite ökänt för att "paket försvann där".
    Vårt försvann, men vi fick en ny från stället vi beställde från för vi hade ju aldrig hämtat ut det, men det där postutlämningsstället har varit under polisutredning.

    Det ÄR brottsligt!

  • Anonym (h)
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 16:07:33 följande:
    Inget samband alls med det som hen undrade och mitt svar alltså, endast vanligt skitsnack. 
    Det du gör tar du ansvar för, och så är det alltid.
  • Anonym (Xx)
    Kjell2 skrev 2020-01-15 16:08:53 följande:

    Fråga postföretaget. Skulle gissa att de först kontaktar den som hämtade ut paket, händer inget då blir det polisanmälan. Kan också vara så att de går direkt till polisen eller skiter i det och betalar ersättning till säljare/köpare.


    Är det posten så gissar du tyvärr fel. De lämnade ut ett rek adresserat till mig till någon annan i samma bostadsområde men vägrade göra något åt det, de sa att avsändaren måste reklamera men han hade ju redan skickat rek som det stod att mottagaren (=jag) hade hämtat ut.

    Så jag fick ingen ersättning och posten brydde sig inte trots att de gjort fel och hade alla uppgifter till den som hämtat ut.

    Det var postkontoret som hade skickat avin till fel person.
Svar på tråden Är det en brottslig handling att hämta ut någons paket av misstag?