• Mint

    Bli uppringd efter intervju?

    Jag sökte ett jobb och var på intervju för några veckor sedan. Allt kändes bra och de skulle återkomma senare i veckan. Efter ytterligare någon dag kom ett mail där de bad att få återkomma efter helgerna eftersom tidsplanen för rekryteringen skjutits fram (eller liknande). Nu har det snart gått två veckor efter ledigheterna och samtalet lyser med sin frånvaro. Jag börjar inse att det nog inte gick så bra som jag trott och att någon annan fick jobbet. Ingen fara med det, sånt händer.

    Men VARFÖR ringer de inte och talar om det för mig?

    Är det så numera, att arbetsgivare inte förväntas ringa upp de som intervjuats för att ge besked?

    För 1,5 år sedan var jag på intervju sist och inte heller då blev det något samtal - såg på mobilen att jag hade ett missat samtal från ?rätt? riktnummer men mer än ett försök verkade de inte tycka det var värt.

    Ja, jag låter bitter och jag är lite bitter.... tycker det är så förbannat slappt att inte visa den respekten att ringa upp och ge ett besked till de som varit på intervju.

    Min fråga är alltså egentligen om detta är det normala nuförtiden. Vad säger ni, rekryterande personer och ni som är på många intervjuer?

  • Svar på tråden Bli uppringd efter intervju?
  • CitronTulo

    Lutar väl tyvärr åt att du inte gick vidare efter intervjun..
    Men de väntar med att höra av sig tills tjänsten är tillsatt. Dvs, all referenstagning är klar (vilket säkert var svårt under helgerna) och någon blivit tillfrågad och tackat ja, godkänt lön och villkor. Därför kan det ta tid ibland!

  • Kjell2
    Mint skrev 2020-01-15 15:43:08 följande:

    Jag sökte ett jobb och var på intervju för några veckor sedan. Allt kändes bra och de skulle återkomma senare i veckan. Efter ytterligare någon dag kom ett mail där de bad att få återkomma efter helgerna eftersom tidsplanen för rekryteringen skjutits fram (eller liknande). Nu har det snart gått två veckor efter ledigheterna och samtalet lyser med sin frånvaro. Jag börjar inse att det nog inte gick så bra som jag trott och att någon annan fick jobbet. Ingen fara med det, sånt händer.

    Men VARFÖR ringer de inte och talar om det för mig?

    Är det så numera, att arbetsgivare inte förväntas ringa upp de som intervjuats för att ge besked?

    För 1,5 år sedan var jag på intervju sist och inte heller då blev det något samtal - såg på mobilen att jag hade ett missat samtal från ?rätt? riktnummer men mer än ett försök verkade de inte tycka det var värt.

    Ja, jag låter bitter och jag är lite bitter.... tycker det är så förbannat slappt att inte visa den respekten att ringa upp och ge ett besked till de som varit på intervju.

    Min fråga är alltså egentligen om detta är det normala nuförtiden. Vad säger ni, rekryterande personer och ni som är på många intervjuer?


    Ring och stäm av. Har de lovat att återkomma är det helt ok att kontakta.

    Något kan ha hänt, sjukdom, kris efter semestern, ny budget.


  • Kusinen

    Förmodligen är de inte helt klara.

    Om de var så ordningsamma att de höree av sig och informerade om att processen blev förlängd kommer de säkert informera när processen är klar. Men ibland händer saker som skjuter upp en process.

  • Jonnynilsson

    Precis som flera skriver så har processen förmodligen blivit fördröjd. Ibland är det stort tryck på HR och dom har svårt att hinna med referenstagningen. Vill du inte ringa så kan du ju alltid svara på mailet dom skickade att du undrar hur det går.

    Att inte lämna besked är väldigt dåligt och ovanligt skulle jag påstå.

  • Cheescake
    Mint skrev 2020-01-15 15:43:08 följande:

    Jag sökte ett jobb och var på intervju för några veckor sedan. Allt kändes bra och de skulle återkomma senare i veckan. Efter ytterligare någon dag kom ett mail där de bad att få återkomma efter helgerna eftersom tidsplanen för rekryteringen skjutits fram (eller liknande). Nu har det snart gått två veckor efter ledigheterna och samtalet lyser med sin frånvaro. Jag börjar inse att det nog inte gick så bra som jag trott och att någon annan fick jobbet. Ingen fara med det, sånt händer.

    Men VARFÖR ringer de inte och talar om det för mig?

    Är det så numera, att arbetsgivare inte förväntas ringa upp de som intervjuats för att ge besked?

    För 1,5 år sedan var jag på intervju sist och inte heller då blev det något samtal - såg på mobilen att jag hade ett missat samtal från ?rätt? riktnummer men mer än ett försök verkade de inte tycka det var värt.

    Ja, jag låter bitter och jag är lite bitter.... tycker det är så förbannat slappt att inte visa den respekten att ringa upp och ge ett besked till de som varit på intervju.

    Min fråga är alltså egentligen om detta är det normala nuförtiden. Vad säger ni, rekryterande personer och ni som är på många intervjuer?


    Varför ringer du inte själv och återkoppla?
Svar på tråden Bli uppringd efter intervju?