• Kjell2

    Någon polis här? Fråga om dödsbud.

    Anonym (Tina) skrev 2020-01-15 16:20:13 följande:

    Om mina barns pappa skulle avlida, då är det väl till hans nuvarande fru polisen åker till? Eller åker de till både frun och hem till mina barn, dvs hem till mig?


    Långt ifrån säkert att polisen åker till någon. Vid de flesta dödsfall är polisen inte inblandade eller lämnar besked.

    Om barnens pappa dör kan det bli så att barnen inte blir informerade direkt. Det kan komma först i ett senare skede i samband med bouppteckning


  • Kjell2
    Anonym (Tina) skrev 2020-01-15 16:42:35 följande:

    Nä, vid en naturlig död pga sjukdom gissar jag att vi aldrig skulle få reda på det. Helt fruktansvärd tanke.


    Meddela hans nya fru och familj att barnen finns. Då ökar sannolikheten att barnen får reda på att något hänt
  • Kjell2
    Anonym (Tina) skrev 2020-01-15 21:34:15 följande:

    Beklagar, så jobbigt besked. Skönt att ni fick reda på det direkt, då kan jag också vara lugn.


    Det gällde en olycka. Vanligtvis dör folk på sjukhus, då blir sällan polisen inblandad.
  • Kjell2
    Anonym (Tina) skrev 2020-01-15 21:50:44 följande:

    Ja, så är det ju. Och vid en bortgång på sjukhus är jag tveksam att någon personal hör av sig så då är det väl en kallelse till bouppteckning som är det som medvetandegör oss vad som hänt.


    Precis. Därför kan det vara en bra idé att informera hans nya familj att han har barn.
  • Kjell2
    Anonym (Tina) skrev 2020-01-16 07:03:01 följande:
    Hade han någon med sig på sjukhuset? Det är ju där skön klämmer.
    När jag varit med om nära anhörig död på sjukhus så har jag ringt runt till de närmats och berätta.

    Förstår inte riktigt varför du inte kan meddela hans familj om att han har barn. Ett bekymmer för dig skulle då minska.


Svar på tråden Någon polis här? Fråga om dödsbud.