• Anonym (Förvirrad...)

    Min sambo stör sig på min vikt oavsett om jag går upp eller ner. Vad är det frågan om?

    Jag var normalbyggd när jag träffade min sambo för 8 år sedan. När vi varit tillsammans i ca 5 år så hände det saker i mitt liv som fick mig att "gå in i väggen" typ. Jag slutade bry mig om min kroppsliga hälsa, allt fokus låg på att klara av vardag, relation ja allt det där.

    Efter 3 år så hade jag gått från att vara "normalt" byggd till att vara fet.

    Men jag började "funka" som person igen och viljan att ta hand om mig även kroppsligt kom tillbaka. Nu, 5 månader senare, har jag gått ifrån att väga 130 kg till snart 100 kg sträcket, så det är på väg men det tar ju sin tid...

    Jag har dåligt samvete över att min sambo "tvingades" stå ut med mig under den tiden jag var nere. Han var verkligen heeelt fantastisk! Det är inte lätt att leva med en person som inte mår så bra psykiskt.

    Vårt sexliv under den tiden var väl som det var...inte superbra och inte superdålig, ganska tråkigt med andra ord och jag vet att även fast han älskade mig så var jag ju inte attraktiv för honom.

    Han påpekade ganska ofta att jag borde ta tag i vikten men just då var dett någonting som jag fick prioritera bort, det psykiska måsta komma först då.

    Så nu när jag börjat gå ner så trodde jag ju naturligtvis att han skulle se det som något positivt men det verkar nästan som tvärtom!

    Helt plötsligt kan han kommentera t.ex att jag fått mindre tuttar, (han gillar större bröst), att jag inte längre har dom där kärlekshandtagen han gillade (så lät det inte när dom faktiskt fanns där!), att mina axlar kommer se ut som hårda mansaxlar, det är inte fint att nyckelbenen syns, mina höfter är för hårda nu, mitt ansikte såg bättre ut när jag hade rundare kinder, om jag går ner mer så kommer jag se "sjuk" ut (!) m.m.

    När jag är glad över att jag t.ex kommer i vissa kläder som jag inte gjorde förr så säger han ingenting, bara muttrar surt. T.o.m att han klagar på att jag blivit mer för sex nu! Säger att jag blivit "för mycket", och då handlar det bara om att jag vill oftare och variera lite, som vi gjorde förr.

    Jag vet inte varför han gör så här, först klagar han att jag gått upp sen är det fel att jag går ner!

    Funderar på om det ev kan vara svartsjuka...människor kommenterar ju ofta att jag gått ner i vikt och kan ge komplimanger som "vad fin du blivit!" eller "det syns verkligen på dig att du mår bättre!" och det går bra så länge det är kvinnor som säger det...när vi var på en tillställning för typ en månad sen så var där en man som sa att jag blivit "snygg" och ville dansa med mig mer än en gång. Det var inget försök till att ragga från hans sida, ville bara vara snäll. Men den kvällen fick min sambo ett utbrott och påstod att jag "ormat" mig, klängt och försökte visa upp mig och ända sen dess har han kommit med anklagelser om att jag säkert gått ner i vikt bara för att andra män ska kolla på mig. Jag fattar inte vad det är för fel!

    Han är en väldigt snäll person, det har han alltid varit och han klagade aldrig på min kropp när vi träffades för 8 år sedan.

    Kan det vara en sen bitterhet gentemot mig för att jag inte var mig själv under en period?

    Har försökt och försökt att vi ska sätta oss ner och prata om det här men han blir bara irriterad och säger att jag hittar på allt, inbillar mig.

    Jag vet inte riktigt vad jag ville få ut av det här...ville väl skriva av mig.

    Fortsätter hans irritation och pikar och anklagelser och han inte vill kommunicera så vet jag inte hur det ska gå...

    Funderar på om jag missat nåt jag borde se..?

  • Svar på tråden Min sambo stör sig på min vikt oavsett om jag går upp eller ner. Vad är det frågan om?
  • Anonym (/)

    Hej TS. Tyvärr har jag inget råd att ge, men jag blir väldigt irriterad på din sambo när jag läser detta. Det låter troligt som du säger att han blir svartsjuk när andra män ger dig uppmärksamhet. Kan han vara orolig för att du ska vara otrogen?

    Så sjukt jobbigt när partnern vägrar prata om sina problem. Vet inte vad du ska göra. Andra som svarar i tråden kommer säkert att säga att du ska lämna, för så brukar det låta på FL. Själv brukar jag tycka att det är lite väl drastiskt, även i detta fall. Men du får ju så klart avgöra själv vad du står ut med.

  • Siden

    Du skulle kunna visa den här texten som du har skrivit för honom. Du har formulerat dig väl och han kanske får sig en tankeställare. Jag tänker att det ofta är så att om den ena personen i ett förhållande har mått dåligt ett bra tag, och den andre har fått bära det, så kan det slå över och bli tvärtom i en period när den första som mådde dåligt börjar må bättre. Förstår du? Han kanske äntligen släpper garden och då börjar han må dåligt själv, och tar ut det på dig. Bara en tanke. Annars kanske det är simpel svartsjuka.

Svar på tråden Min sambo stör sig på min vikt oavsett om jag går upp eller ner. Vad är det frågan om?