• Anonym (Tyget)

    Hur ser du på den här situationen ?

    Två personer varav en är i en relation fattar tycke för varandra, de är aldrig otrogna och det slutar med att den som är upptagen gör slut på sitt förhållande och bildar ett nytt med den nya. Är det här fel? Tycker många verkar döma dels den som inte hade någon som föll för en upptagen och såklart den som var upptagen som träffade en ny medan den hade ett förhållande. Detta hände mig och folk har pratat, varför?

  • Svar på tråden Hur ser du på den här situationen ?
  • Anonym (är där)
    Physalis skrev 2020-01-16 19:34:13 följande:

    Jag tycker det beror lite på.

    Om den upptagna genom sitt intresse för den nya inser att det är dags att bryta upp från den gamla, gör just det. Tycker jag inte det är något fel, utan precis så snyggt man kan hantera det i den situationen.

    Däremot om den upptagna och nya engagerar sig i varandra, försäkrar sig om att båda vill ingå i ett förhållande tillsammans, planerar sin framtid efter att den upptagna gjort slut. Innan den upptagna faktiskt gör slut på sitt tidigare förhållande då skulle jag kalla det för emotionell otrohet. Vilket i mina ögon är lika illa som fysisk otrohet.


    Precis så resonerar jag också.
  • Anonym (A)
    Physalis skrev 2020-01-16 19:34:13 följande:
    Jag tycker det beror lite på.

    Om den upptagna genom sitt intresse för den nya inser att det är dags att bryta upp från den gamla, gör just det. Tycker jag inte det är något fel, utan precis så snyggt man kan hantera det i den situationen.

    Däremot om den upptagna och nya engagerar sig i varandra, försäkrar sig om att båda vill ingå i ett förhållande tillsammans, planerar sin framtid efter att den upptagna gjort slut. Innan den upptagna faktiskt gör slut på sitt tidigare förhållande då skulle jag kalla det för emotionell otrohet. Vilket i mina ögon är lika illa som fysisk otrohet.
    Håller med
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (är där) skrev 2020-01-17 10:31:40 följande:

    Jag är just nu i en liknande situation, är i ett förhållande men har fått känslor för en annan som jag träffar ibland på fritiden. Jag är ganska säker på att han har känslor för mig också fast vi aldrig har sagt något om vad vi känner för varandra och aldrig haft någon fysisk kontakt. Jag planerar att lämna min nuvarande partner delvis på grund av den andre men även för att förhållandet är dåligt. Jag ser det inte som att jag varit otrogen eftersom jag inte haft något förhållande med den andre, annat än på ett vänskapligt plan.


    Är i samma sits som dig men hur vet man att den andra är intresserad och inte bara trevlig. Tycker det är så svårt att veta.
  • annabellelee

    Jag tycker inte att det finns något problem. Om man fattar tycke för någon utanför förhållandet är kanske det som får en att inse att känslorna för partnern är borta.

    Att då göra slut är inget moraliskt fel. Tvärtom vore det väl fel att fortsätta ett förhållande som man vet är "dött", trots att man har känslor för en annan?

    DET vore otrohet!

  • Anonym (op)
    linani skrev 2020-01-16 16:58:08 följande:

    "De är aldrig otrogna"...

    Jag skulle säga att man är otrogen om man bakom sin partners rygg utvecklar en så djup relation med en ny person att man blir ett par. Det hederliga hade såklart varit att bryta sin tidiga relation innan man började bygga vidare på den nya.

    Otrohet behöver inte vara att doppa snoppen, ett emotionellt svek kan vara nog så smärtsamt.


    Det är ju just det emotionella sveket som gör mest ont.
  • Anonym (op)
    Anonym (Samma här) skrev 2020-01-17 15:16:14 följande:
    Är i samma sits som dig men hur vet man att den andra är intresserad och inte bara trevlig. Tycker det är så svårt att veta.
    Inte viktigt! Det viktiga är att du borde lämna din partner.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (op) skrev 2020-01-17 16:30:45 följande:

    Inte viktigt! Det viktiga är att du borde lämna din partner.


    Har jag redan gjort
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Samma här) skrev 2020-01-17 15:16:14 följande:

    Är i samma sits som dig men hur vet man att den andra är intresserad och inte bara trevlig. Tycker det är så svårt att veta.


    Ja det är svårt att veta. Ibland kan det vara något i blicken, något med hur glada de är när man pratar. Det är jättesvårt och lätt att misstolka. Värme i blicken och lång ögonkontakt tror jag är ganska talande. Men även om någon är attraherad så betyder det inte att de vill inleda något. Själv är jag intresserad av en man på jobbet och jag tror det finns ett visst intresse från hans sida men vem kan vara säker?
  • Anonym (Hm)
    annabellelee skrev 2020-01-17 15:16:52 följande:

    Jag tycker inte att det finns något problem. Om man fattar tycke för någon utanför förhållandet är kanske det som får en att inse att känslorna för partnern är borta.

    Att då göra slut är inget moraliskt fel. Tvärtom vore det väl fel att fortsätta ett förhållande som man vet är "dött", trots att man har känslor för en annan?

    DET vore otrohet!


    Kunde inte hålla med mer!

    Sen det som jag kan tycka är konstigt ibland är att det är den utan partner som verkar få skulden för att den med partner lämnar ett förhållande, ett förhållande som kanske i många fall inte är så bra.
  • jrockyracoon
    annabellelee skrev 2020-01-17 15:16:52 följande:

    Jag tycker inte att det finns något problem. Om man fattar tycke för någon utanför förhållandet är kanske det som får en att inse att känslorna för partnern är borta.

    Att då göra slut är inget moraliskt fel. Tvärtom vore det väl fel att fortsätta ett förhållande som man vet är "dött", trots att man har känslor för en annan?

    DET vore otrohet!


    Om man ser på kärlek och attraktion som något som bara händer - ena dagen är man kär i sin partner, andra dagen är man kär i en arbetskamrat - då kan jag hålla med om ditt resonemang.

    Men om man istället ser kärlek och attraktion som något man själv valt att bejaka genom t.ex. att låta tankarna på den andre växa sig stora, låta kontakten, blickar, diskussioner och känslor pågå utan att stoppa det, då har man ett val, och därmed en viss skuld.

    Min syn är att det är förståeligt och mänskligt att gå över gränsen och odla sin egen groende attraktion till någon annan trots att man redan har en relation. Men jag tycker inte det är moraliskt rätt. Har man ingått i en relation ska man inte odla kärlek till andra. Är relationen inte bra, eller om den inte känns rätt anser jag att man ska jobba på den tills man vet om man ska fortsätta med den eller avsluta. Väljer man att avsluta sin relation, kan man förstås i nästa läge börja träffa andra.

    Samtidigt finns det miljoner ursäkter och bortförklaringar att välja mellan när man sviker sin partner på detta sätt. Det har man märkt i denna tråd, och det stör jag mig på. För mig är det mer rakryggat att stå för att man har gjort fel när man gjort det, än att skylla ifrån sig på annat. Samtidigt förstår jag att dessa ursäkter behöver finnas för att lindra samvetet hos den stora mängden personer som har befunnit sig i den här positionen och har fallit för minsta motståndets lag.
  • Anonym (Tyget)

    Det är ju enkelt för folk att döma men förstår inte varför de lägger ner så mycket energi på en annans förhållande? Man kan inte rå för sina känslor och det kan vara så att man verkligen försökt glömma men det går inte därför gör man slut.

    Hur länge ska man vänta tycker ni innan man går ut med att man har träffat en ny enligt er så folk inte ska döma?

  • Kjell2
    Anonym (Tyget) skrev 2020-01-20 14:15:53 följande:

    Det är ju enkelt för folk att döma men förstår inte varför de lägger ner så mycket energi på en annans förhållande? Man kan inte rå för sina känslor och det kan vara så att man verkligen försökt glömma men det går inte därför gör man slut.

    Hur länge ska man vänta tycker ni innan man går ut med att man har träffat en ny enligt er så folk inte ska döma?


    Vissa kommer alltid döma. Skit i att göra andra nöjda. Gör det som känns rätt och riktigt för er.


  • Anonym (Samma här)

    Hade väntat några månader i alla fall


    Anonym (Tyget) skrev 2020-01-20 14:15:53 följande:

    Det är ju enkelt för folk att döma men förstår inte varför de lägger ner så mycket energi på en annans förhållande? Man kan inte rå för sina känslor och det kan vara så att man verkligen försökt glömma men det går inte därför gör man slut.

    Hur länge ska man vänta tycker ni innan man går ut med att man har träffat en ny enligt er så folk inte ska döma?


Svar på tråden Hur ser du på den här situationen ?