• Selmans

    Blöder! Kontakta MVC när man inte är gravid?

    Jag fick barn för 5,5 månad sedan och gjorde min efterkontroll på MVC för drygt 3 månader sedan. Allt var då bra.

    Nu har jag dock börjat blöda från slidan. Varje gång jag torkar mig efter toabesök är det blod på pappret och flygningarna är blodblandade (rött blod). Misstänker sköra slemhinnor då jag helammar men skulle vilja kolla upp.

    Är man välkommen till MVC för sånna här frågor? Vill gärna ha ?min? barnmorska som var med hela graviditeten och det är ju på MVC hon finns.

    Vad tror ni? Någon annan som haft samma besvär?

  • Svar på tråden Blöder! Kontakta MVC när man inte är gravid?
  • Anonym (Mamma till 5)

    Jag hade oxå så typ spottings 2 ggr tills jag tillslut fick tillbaka mensen för en vecka sedan så kan vara din mens som är på g. Men du kan absolut vända dig till mvc

  • Anonym (Kvinna)

    MVC är till för alla kvinnor, tjejer. Det har inget med graviditet att göra. Man kan vara 16, 40, 80 år. Gravid, inte gravid. Deras arbete är kvinnohälsovård vilket innebär allt från preventivmedelsrådgivning till besvär som har med könsorgan och hormoner att göra. Cellprov mm. Graviditet är bara en av alla de arbetsuppgifter de har.

  • Anonym (F)

    Läste på BB östra rekommendera läkaren en östrogen lokalt ( i fiffi) under tiden man ammar för att man får väldigt sköra slemhinnor. Men är du väldigt orolig hade jag kontaktat din barnmorska, det är det de är till för

  • Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (F) skrev 2020-01-17 09:03:15 följande:

    Läste på BB östra rekommendera läkaren en östrogen lokalt ( i fiffi) under tiden man ammar för att man får väldigt sköra slemhinnor. Men är du väldigt orolig hade jag kontaktat din barnmorska, det är det de är till för


    Måste väl vara om man har konstaterat väldigt sköra slemhinnor? Tänker att alla har ju inte det och dessutom ökar väl Östrogen både risken för bröstcancer och kan vara negativt för mjölkproduktionen. Fast det kanske ifs inte går ut i resten av kroppen om man bara har det lokalt i fiffi
  • Anonym (J)

    Du kan få mens även fast du helammar, eller vad menar du? 

  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2020-01-17 10:07:39 följande:
    Måste väl vara om man har konstaterat väldigt sköra slemhinnor? Tänker att alla har ju inte det och dessutom ökar väl Östrogen både risken för bröstcancer och kan vara negativt för mjölkproduktionen. Fast det kanske ifs inte går ut i resten av kroppen om man bara har det lokalt i fiffi
    Det kan man självklart kolla upp på janusinfo, men rent generellt ökar östrogenbehandling risken för kvinnorelaterade sjukdomar. Dock vet inte jag heller om det gäller lokalbehandling. :) Men visst ska man kolla noggrant om ett preparat kan påverka mjölkproduktionen negativt, och direkt sluta om man märker skillnad på sin produktion (efter 5 månaders helamning är produktionen väldigt etablerad så en kunnig amma bör märka). :) 
  • Anonym (J)

    Du kan ringa till MVC om du vill, du är ju inte så jättelångt post partum. Det är mycket hormoner i omlopp ett bra tag efter partum. Du kan också ta kontakt med en gynekologmottagning om du vill, det kvittar egentligen. :) 

  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2020-01-17 10:07:39 följande:

    Måste väl vara om man har konstaterat väldigt sköra slemhinnor? Tänker att alla har ju inte det och dessutom ökar väl Östrogen både risken för bröstcancer och kan vara negativt för mjölkproduktionen. Fast det kanske ifs inte går ut i resten av kroppen om man bara har det lokalt i fiffi


    Jag är verkligen ingen expert... läste det bara på forlossningen_ostras instagram, att deras läkare rekommendera det. Nu får jag inte upp det då det var på en story.. men när jag själv hade lite problem med mina slemhinnor fick jag östrogen kräm, men då var jag varken gravid eller ammande.

    Så jag vågar inte säga emot dig då jag inte har något bevis, men man kan ju fråga bm om det..
  • Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (F) skrev 2020-01-17 12:22:07 följande:

    Jag är verkligen ingen expert... läste det bara på forlossningen_ostras instagram, att deras läkare rekommendera det. Nu får jag inte upp det då det var på en story.. men när jag själv hade lite problem med mina slemhinnor fick jag östrogen kräm, men då var jag varken gravid eller ammande.

    Så jag vågar inte säga emot dig då jag inte har något bevis, men man kan ju fråga bm om det..


    Jag är heller ingen expert vet bara att man inte rekommenderar kvinnor i klimakteriet att ta Östrogen mer än visst länge pga ökad risk för cancer och att kombinerade p-piller kan göra att man sänker eller tappar sin mjökproduktion. Men hur det är när det bara är lokalt så där har jag ingen aning om
Svar på tråden Blöder! Kontakta MVC när man inte är gravid?