• Anonym (Sämst)

    Hur ska en riktigt bra mamma lägga upp dagen som föräldraledig?

    Jag är föräldraledig med en ett-åring och mår inte så bra. Känns inte som han får tillräckligt med stimulans och jag är inte helt säker på våran anknytning.

    Hur lägger bra mammor upp sina dagar från början till slut? När kliver ni upp? Vad gör ni sedan?

    Söker inspiration

  • Svar på tråden Hur ska en riktigt bra mamma lägga upp dagen som föräldraledig?
  • MsM84

    Hur du lägger upp dagen är rätt oviktigt. Prioritera att lägga tid på barnet och att möta dess behov (vill det sitta i famnen så får det, vill det springa runt och utforska så får det) och att det får mat och vila när det passar så är allt jättebra. Ps - ingen är en perfekt förälder och vi har alla bättre och sämre dagar.

  • MsM84

    En ettåring är full av energi men behöver inte så mycket stimulans egentligen. Försök ta ut det till en lekplats eller att göra något utanför hemmet en liten stund om dagen?

  • Anonym (***)
    Anonym (Sämst) skrev 2020-01-17 11:10:11 följande:

    Jag är föräldraledig med en ett-åring och mår inte så bra. Känns inte som han får tillräckligt med stimulans och jag är inte helt säker på våran anknytning.

    Hur lägger bra mammor upp sina dagar från början till slut? När kliver ni upp? Vad gör ni sedan?

    Söker inspiration


    Stimulans och anknytning har inget med hur man lägger upp dagen att göra.
    Som tidigare nämnts så handlar det om att ta hand om barnets behov, sömn, mat, omvårdnad. Sedan sysselsätter man sig, t ex promenader, hemmalek, öppna förskola, babysim och annat. Då är man med barnet, pratar med barnet osv.

    Sedan tycker jag att du ska upp det med BVC, att du inte mår bra.
  • Anonym (Ha)

    Som personer tidigare sagt. För barnet räcker det att hen är med dig, får vara med och får bekräftelse. Matnörden hemkär hungrig, sova när hen är trött.

    Aktiviteter kan vara bra för DIN skull. Jag går tex på öppen förskola två dagar i veckan. Dottern är lika nöjd hemma, så egentligen blir det ju mest för min egen skull med ett så pass litet barn

  • scanmia

    Du har fått kloka svar om att det viktiga är att möta barnets behov, men en rutin kan få dig som mamma att må bättre. Mattider, tid för utelek, tid för vila, tid för bad och tid för att städa undan leksakerna - helt plötsligt har du en rutin som kan hjälpa dig genom dagen. Personligen gillade jag att komma igång på morgonen och brukade se till att komma ut med bebisen på morgonen samtidigt som min man gick till jobbet. Vi kom ut och fick lite frisk luft och när sonen var lite äldre en stund i lekparken. Vad gäller aktiviteter (jag använder ordet i dess lösaste mening: allt utanför hemmet och lekparken typ) så försökte jag ha något varannan dag. Det var lagom för oss.

Svar på tråden Hur ska en riktigt bra mamma lägga upp dagen som föräldraledig?