• Anonym (......)

    Vår pojke kan inte ta sig fram

    Hej. Börjar undra om det bara är vår 9 månaders som inte kan ta sig fram. Han varken rullar, kryper eller ålar...han tycker det är pesten att ligga på mage. Folk i omgivningen reagerar över att han inte kryper så nu börjar jag bli orolig

  • Svar på tråden Vår pojke kan inte ta sig fram
  • syntharen

    Helt normalt skulle jag säga. Det är inte alla barn som kryper eller ålar. Vissa går direkt från sittande till att gå. Kan han sitta med eller utan stöd?

  • Plupp73

    Det här beror på den övriga utvecklingen, vad han gör i övrigt. Det låter sent, men han kan vara försiktig eller bekväm..

    Vad säger BVC? Hur är han i finmotorik och språkligt?

  • Anonym (......)
    Inte jag skrev 2020-01-17 18:16:20 följande:

    Jag började sitta utan stöd när jag var i den åldern.


    okej, skönt att höra :)
    Giftskåneman skrev 2020-01-17 18:16:40 följande:

    När han tycker det är nåt intressant kommer han förflytta sig


    får hoppas det :) Inte mycket som fångar hans intresse tillräckligt i dagsläget alltså...
    MsFry skrev 2020-01-17 18:43:08 följande:

    Har du pratar med BVC om detta?


    Nämnde det på 8 månaders kontrollen..hon sa att polletten trillar ner så småningom..
    syntharen skrev 2020-01-17 18:45:26 följande:

    Helt normalt skulle jag säga. Det är inte alla barn som kryper eller ålar. Vissa går direkt från sittande till att gå. Kan han sitta med eller utan stöd?


    Han kan sitta själv och greja med saker en stund, men vinglar omkull ofta. Kan rotera i en cirkel om visar något väldigt spännande för honom (men ligger helst på armbågarna och gnäller)
    Plupp73 skrev 2020-01-17 18:54:13 följande:

    Det här beror på den övriga utvecklingen, vad han gör i övrigt. Det låter sent, men han kan vara försiktig eller bekväm..

    Vad säger BVC? Hur är han i finmotorik och språkligt?


    Kan slå klossar ihop ibland, säger ibland baba, dada, kan sitta själv men faller efter en stund så måste passa honom, kan ta upp bitar med pekfingergreppet ibland. han har alltid hatat att ligga på mage och vill helst bli buren hela tiden om han får välja. 



  • Anonym (Em)

    Låter som om han är sen i utvecklingen. Jag hade också vart orolig! Kanske någon störning som ligger bakom. Ta upp oron på allvar med bvc. Låter konstigt att han inte ens kan sitta ordentligt..

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Em) skrev 2020-01-17 22:08:36 följande:

    Låter som om han är sen i utvecklingen. Jag hade också vart orolig! Kanske någon störning som ligger bakom. Ta upp oron på allvar med bvc. Låter konstigt att han inte ens kan sitta ordentligt..


    Nej han är inte sen i utvecklingen. Normalspannet är stort. Min äldste var 9 månader när han satt stadigt själv. Ålade vid 10 månader och kröp vid 11 månader. Gick vid 16 månader. Däremot pratade han tidigt.
  • Anonym (hjärterdam)

    Läser att han helst vill bli buren hela tiden, har man andra barn har man ofta inte tid att gå o bära på barnet o då får han acceptera att ligga på golvet,..jag har en vän som hennes barn var sen i utvecklingen men han blev buren mycket, så fort han skrek....men nu är han inte sen utvecklingen. Bara lite motoriskt men det är för att han är väldigt försiktig av sig o mamman lite överbeskyddande, skulle ja säga. 

  • SilverEmma

    Min äldsta hade inget som helst intresse av att ta sig någonstans förrän hon var 10 månader. Hon låg som en påse nötter där man la henne typ. Yngsta började ål-krypa av ren frustration vid 4 månader. Båda två började gå en vecka innan de fyllde 1 och är fullt fungerande pre-teens idag. 

Svar på tråden Vår pojke kan inte ta sig fram