• Kenya

    Ni/vi som använt spermadonator via IVF-klinik, ser ni något hos era barn som inte "kommer från er, fysiskt eller beteendemässigt? :)

    Hej alla fina människor :) <3

    Jag och min sambo har själva fått barn med hjälp av donator via IVF i Sverige. Och vi kan redan se t.ex att hens otroligt vackra och långa ögonfransar måste komma från donatorn. Även hans haka :) Tycker det är lite kul att se och blir lite nyfiken.

    Vidare tycker jag det har varit spännande att se vad han "fastnar på" och tycker är intressant. Som hens (tidiga) intresse för däck! Alla möjliga sorters däck! Och för t.ex Lastbilar, bussar & andra större fordon. Varken jag eller min sambo har det intresset och ingen på vår sida av familj/släkt. Sen ser vi självklart massor som kommer från mig (födde honom) och att han kopierar min sambo det hon gör.

    Är det någon/några fler som har sett något hos sitt/sina barn som man ser kan komma från donatorn?

    Jag hoppas att inte någon tar illa vid sig med mina frågor eller denna diskussionstråd. Gör ni det så säg det gärna, men skulle uppskatta om vi kunde i alla fall försöka vara schysta med varandra :)

    Danke schön;)

  • Svar på tråden Ni/vi som använt spermadonator via IVF-klinik, ser ni något hos era barn som inte "kommer från er, fysiskt eller beteendemässigt? :)
  • Anonym (K)

    Nej, jag ser ingenting från donatorn. Det skulle väl vara längden då men han är så liten än att det inte går att säga något om hur det blir med det. Utseendemässigt med ansiktsdrag och så är han typ en kopia av mig, min pappa och bror. Jag har sett bilder på donatorn som barn och det finns inget från honom i sonen. Dock, när han var 2-3 veckor då var han otroligt lik donatorn, men det försvann.

  • Anonym (Bella)

    Nej inget. Mitt barn är så likt mig att inte ens jag ser skillnad på oss tydligen xD Mamma visade mig en bild och jag trodde det var ett foto på mitt barn så jag sa ?men åh vad fin bild du fått till på x? men hon berättade då att det var en bild på mig när jag var liten... xD Beteendemässigt och personlighetsmässigg märker jag heller inget hos barnet som inte finns antingen hos mig eller en nära familjemedlem/släkting.

  • Anonym (Reve)

    Gissa kan jag väl men det går ju inte att säga egentligen. Ditt barns ögonfransar eller intresse kanske inte alls kommer från donatorn. Mitt syskon har t.ex. läppar och ögonfransar som inte finns någonstans i släkten vad vi vet och ändå är det mina föräldrars biologiska barn. Jag har intressen och personlighetsdrag som ingen av mina föräldrar eller någon annan i släkten har heller.

  • Kenya

    Hej alla, intressant hur olika det är. Vårt barn var inte lik mig eller ngn annan i vår familj som nyfödd. Men det är kanske inga bebisar? :P När hen var mellan 3-5 månader var hen heller inte lik någon av oss. Men sen började hen vara väldigt lik min bror :) Så det var kul att se. Nu är hen ganska lik mig när jag var ett barn. Men detta med långa ögonfransar och den lilla gropen i hakan finns inte hos någon i vår familj och släkt. Så det bör komma från donatorn. Särskilt ögonfransarna är så otroligt lååånga och vackra, tjocka och fylliga. Jag känner att jag gärna hade tagit de fransarna hihi.

    Detta här är inget som "spelar roll" men det är ändå kul att se :D Jag har inga problem med att vår barn inte ärver precis allt från oss biologiskt. Vi har ju använt en donator så man får räkna med att hen kan få lite drag från donatorn. Men allt annat får han från oss då det är vi som fostrar och formar vår underbara skatt:)

  • Kenya
    Anonym (L) skrev 2020-01-17 19:36:54 följande:

    Smilgropar :)


    Ja men lite smilegropar har vårt barn också :) Så gulligt :)
  • Kenya
    Anonym (K) skrev 2020-01-17 19:18:33 följande:

    Nej, jag ser ingenting från donatorn. Det skulle väl vara längden då men han är så liten än att det inte går att säga något om hur det blir med det. Utseendemässigt med ansiktsdrag och så är han typ en kopia av mig, min pappa och bror. Jag har sett bilder på donatorn som barn och det finns inget från honom i sonen. Dock, när han var 2-3 veckor då var han otroligt lik donatorn, men det försvann.


    Får man se bilder på donatorn på privat klinik? Eller var fick ni hjälp? Ber om ursäkt på förhand om jag frågar. Du behöver inte svara om du/ni inte vill såklart :)
  • Kenya
    Anonym (K) skrev 2020-01-17 19:18:33 följande:

    Nej, jag ser ingenting från donatorn. Det skulle väl vara längden då men han är så liten än att det inte går att säga något om hur det blir med det. Utseendemässigt med ansiktsdrag och så är han typ en kopia av mig, min pappa och bror. Jag har sett bilder på donatorn som barn och det finns inget från honom i sonen. Dock, när han var 2-3 veckor då var han otroligt lik donatorn, men det försvann.


    Längden har vårt barn på sin sida också men det kan också komma från oss. Jag är lång och även mina syskon. Men enligt vår B-M så beräknas vårt barn bli väldigt långt. Blev paff när hon sa hur lång han förväntades bli om han fortsatte i sin kurva :D
  • Kenya
    Anonym (Reve) skrev 2020-01-17 19:34:01 följande:

    Gissa kan jag väl men det går ju inte att säga egentligen. Ditt barns ögonfransar eller intresse kanske inte alls kommer från donatorn. Mitt syskon har t.ex. läppar och ögonfransar som inte finns någonstans i släkten vad vi vet och ändå är det mina föräldrars biologiska barn. Jag har intressen och personlighetsdrag som ingen av mina föräldrar eller någon annan i släkten har heller.


    Kan givetvis vara så. Men jag är nästan helt säker på att fransarna inte kommer från vår familj/släkt. Men som du sa kan man inte var 100 % säker. Det kan hoppa över massvis med generationer :)
  • Anonym (K)
    Kenya skrev 2020-01-20 16:17:30 följande:

    Får man se bilder på donatorn på privat klinik? Eller var fick ni hjälp? Ber om ursäkt på förhand om jag frågar. Du behöver inte svara om du/ni inte vill såklart :)


    Gjorde behandlingarna i Danmark och där kan man själv välja donator och se bilder på dem.
Svar på tråden Ni/vi som använt spermadonator via IVF-klinik, ser ni något hos era barn som inte "kommer från er, fysiskt eller beteendemässigt? :)