• Anonym (Sorgsen)

Min f.d. svärmor som inte haft kontakt med min min förälder på 15 år vill komma på hens begravning.

Min förälder har gått bort efter en tids sjukdom.

På torsdag är det begravning och min f.d svärmor som inte träffat mina föräldrar sen skilsmässan vill komma på begravningen. I 15 år har de aldrig setts, inte pratat mer än om de stött på varandra av en slump.

Jag förstår inte varför hon ens föreslår detta. Jag vill inte ha henne där. Min vän sa att man inte borde förbjuda någon att ta farväl. Men jag håller inte med. Min förälder var inte viktig för henne när hen levde. Varför då gå på begravningen?

Att de för 15 år sen sågs hemma hos mig på julen är ingen anledning anser jag. För övrigt finns ingen konflikt. Kontakten mellan dem bröts kan man säga i och med skilsmässan.

Min förälder var inte intresserad av att träffa min fd svärmot när hen levde så jag tror inte hen hade någon önskan om att hon skulle komma på begravningen heller. Min fd svärmor har aldrig brytt sig om mig eller min familj på det viset jag anser man borde. Därför skilde jag mig då hennes son var likadan. Jag har ingen nära kontakt med min fd svärmor, jag vill inte ha henne på begravningen. Hon är inget stöd, tvärtom ett irritationsmoment för mig att se henne där då varken jag eller min förälder ville umgås med henne efter skilsmässan.

Hur oförskämd tycker ni jag är som kommer säga att hon inte är bjuden/ att vi ska ha en privat tillställning?

• Svar på tråden Min f.d. svärmor som inte haft kontakt med min min förälder på 15 år vill komma på hens begravning.
  • Drottningen1970
    Anonym (Sorgsen) skrev 2020-01-17 20:36:28 följande:

Så om din mamma eller pappa dör och en person som din mamma eller pappa inte tålde (och inte du heller) frågade dig när hennes begravning är så skulle du tycka det kändes bra att denne kom?

Nej men jag skulle nog inte ha energi nog i sorgen att lägga nån möda på det. Skulle kännas rätt oviktigt i sammanhanget. Jag tänker att du fokuserar mycket på detta som en flyktmekanism. Nåt som ger dig en känsla av kontroll mitt i det som man inte har nån kontroll över. Jag tycker du ska släppa det.
  • Anonym (Oj)
    Drottningen1970 skrev 2020-01-17 22:52:04 följande:
    Nej men jag skulle nog inte ha energi nog i sorgen att lägga nån möda på det. Skulle kännas rätt oviktigt i sammanhanget. Jag tänker att du fokuserar mycket på detta som en flyktmekanism. Nåt som ger dig en känsla av kontroll mitt i det som man inte har nån kontroll över. Jag tycker du ska släppa det.
    Haha jisses vad korkat. 
  • Anonym (Ngnf)

Jag håller med om att ditt beteende låter som en försvarsmekanism. flyktmekanism, du vill fokusera på något mindre för att undvika den stora sorgen du känner. Det är ok! Men tillåt dig även att känna sorgen. Allt annat är oviktigt.

Det kanske är svärmoderns sätt att säga förlåt och visa respekt genom att befinna sig på begravningen. Kom ihåg att det inte är din tillställning. Den är till för alla som sörjer den bortgågna, oavsett relation.

• Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Ngnf) skrev 2020-01-17 23:04:32 följande:

Jag håller med om att ditt beteende låter som en försvarsmekanism. flyktmekanism, du vill fokusera på något mindre för att undvika den stora sorgen du känner. Det är ok! Men tillåt dig även att känna sorgen. Allt annat är oviktigt.

Det kanske är svärmoderns sätt att säga förlåt och visa respekt genom att befinna sig på begravningen. Kom ihåg att det inte är din tillställning. Den är till för alla som sörjer den bortgågna, oavsett relation.

Nej det är ingen flykt. Å nej det är inget förlåt från svärmodern. I hennes kultur går man på allas begravningar, hon är inte svensk. Så det är mer en kulturell sak från hennes sida. Där hon kommer ifrån går man på hela byns begravning, det är så man gör. Men i Sverige skulle ingen bjuda in sig själv på begravning till någon man inte hade någon kontakt med. 

Å eftersom min svärmor har struntat i mitt liv och min familjs liv och verkligen aldrig brytt sig om att ens kontakta min förälder så tycker jag inte att det är en bagatell. 

Bara för att jag inte vill ha min svärmor på begravningen så betyder det inte att jag inte känner sorg. VIlken konstig slutsats.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Var?) skrev 2020-01-17 22:10:34 följande:

Vad är det för slags begravningsceremoni ni ska ha? Är det en borgerlig eller kyrklig?

Jag vet att man inte kan förbjuda folk att gå in på en kyrklig begravning om det är det du tänker på. Kyrkan är öppen för alla. Men jag behöver inte informera dem jag inte vill ska komma. 

De som känner mig och kände min förälder och hade god kontakt med oss, har och hade kunnat få denna informationen på naturlig väg. De människorna är välkomna. 
  • Anonym (Sorgsen)
    Vilken energi det går åt att inte vilja ha någon på ens förälders begravning är inte jämförbar med den energi det går åt till att sörja. 

Nej det är ingen flyktmekanism. Jag ältar det inte. Jag skrev ett inlägg efter att jag bestämt mig för att inte bjuda in svärmor och eftersom en vän till mig tyckte att det var fel gjort så ville jag bolla med andra här. 
  • Anonym (Sorgsen)
    Vilken energi det går åt att inte vilja ha någon på ens förälders begravning är inte jämförbar med den energi det går åt till att sörja. 

Nej det är ingen flyktmekanism. Jag ältar det inte. Jag skrev ett inlägg efter att jag bestämt mig för att inte bjuda in svärmor och eftersom en vän till mig tyckte att det var fel gjort så ville jag bolla med andra här. 
  • Anonym (Fint)

Jag tycker att det är fint av henne att vilja gå, och ja, för att svara på din trådstart så tycker jag att det är ganska oförskämt att neka henne. Jag har läst dina svar och förstår dig till viss del, men tycker ändå att det är fel. När min pappa dog ville barnen (som då var i 40-årsåldern) till hans fd sambo komma. De var vuxna under relationen och stod inte nära på något sätt, men de hade orsakat min pappa ganska stora problem och inte hörts på många år sedan relationen med deras mamma tog slut. Jag blev förvånad att de ville komma, och ja, det störde mig lite, men tyckte samtidigt inte att man ska styra vilka som kommer (såvida personen inte VERKLIGEN förstört den avlidnes liv eller liknande).

Svar på tråden Min f.d. svärmor som inte haft kontakt med min min förälder på 15 år vill komma på hens begravning.