• Anonym (123)

    Kan jag ha blivit gravid? Tacksam för svar...

    Hej!

    Jag förstår att detta är ytterst individuellt men tänker att det inte skadar att fråga.

    Det är som så att jag och min partner har haft oskyddat samlag då han har fått utlösning vid 2 eller 3 tillfällen. Första gångerna var under och i slutet på mensveckan - detta var alltså för ca 1 vecka sedan - och jag tänker att det är rätt osannolikt att jag skulle bli gravid just då?

    De senaste dagarna har jag förvisso varit lite yr och haft ont i magen på ett sätt som påminner om mensvärk, men detta kan ju grunda sig på något helt annat, tänker jag.

    Igår/idag när vi hade samlag så kom han i mig och enligt mina beräkningar bör jag ha ÄL om 1 dag. Om jag förstår det rätt så föreligger risk alternativt chans (beroende på hur man ser på saken) för eventuell graviditet, eller hur?

    Min partner påstår att han tror att risken är obefintlig då det i regel är svårt för par att bli gravida, även för dem som försöker, medan jag snarare tror att detta är ytterst individuellt. Både jag och han är inte alls särskilt insatta i graviditetsfrågor då vi inte har några kids, därmed kan vissa funderingar möjligen uppfattas som lite ?korkade? :) Men hoppas att ni som vet och kan lite om det här med graviditeter kan besvara mina frågor!

    Om jag i alla fall har uppfattat allting (jag läst) korrekt så kan man göra ett grav.test först då hcg börjar utsöndras och uppnår viss nivå i blodet. När kan detta tänkas vara i så fall?

  • Svar på tråden Kan jag ha blivit gravid? Tacksam för svar...
  • Johanna1986

    Ehhh ja de finns en risk till graviditet. Ca 20% vid oskyddat samlag vid ägglossning. Så ja. Vill ni inte ha barn så skydda er!

  • Anonym (Abc)

    Du kan absolut bli gravid om du har sex kring ägglossning. Spermier kan leva i upp till 5 dagar i dig, så du har chans/risk att bli gravid från 5 dagar innan ägglossning tills ca 1 dag efter. Ägget behöver bli befruktat under just det dygn som det släpps och vandrar ner till livmodern. Eftersom ni hade oskyddat sex dagen innan ägglossning finns det en risk.

    Du kan testa dig med ett testa tidigt graviditetstest från några dagar innan din beräknade mens (ca 14 dagar efter ägglossning). Men det vanliga är att man inte kan se förrän den dag mensen är beräknad. Jag skulle vänta, köpa ett graviditetstest och testa kring BIM (?beräknad icke mens?).

    Jag, mina två svägerskor och mina två bästa vänner har alla blivit gravida på första försöket. Två av dessa har även blivit gravida på första försöket med deras andra barn. Bara för att statistiken säger att det i snitt tar ca 7 mån att bli gravid betyder inte det att man inte blir gravid på första försöket. Om ni inte vill ha en graviditet, kanske det är läge att fixa preventivmedel? Kondom, kopparspiral, p-piller, pessar...

    Hoppas du fick svar på sina frågor.

  • Anonym (.)

    Trodde faktiskt de flesta hade lite bättre koll... under 5, FEM dagar i månaden löper man chans att bli gravid. Det är alltså precis intill och efter ägglossningen.

    Och ja, 1 gång räcker. Den där första och sista gången för att en graviditet ska bli till. Andra får försöka 10, 100, 100 gånger innan de lyckas.

    Be han läsa på lite och ta sitt ansvar om han inte vill bli gravid, detsamma till dig.

Svar på tråden Kan jag ha blivit gravid? Tacksam för svar...