• Anonym (Orolig)

    Plötsligt inga hjärtljud med dopplern (vecka 18)

    Hört hjärtljud både igår och tidigare i veckan. Nu idag hörs ingenting helt plötsligt... Bara ett långsamt dunkande som antingen kommer från mig själv eller som i värsta fall är fostrets puls som är alldeles för svag

    Hade inte varit jätteorolig om det inte vore för att jag har en infektion i kroppen (ev influensa). Har på grund av det en tid imorgon för undersökning gällande graviditeten (eventuellt ett UL).

    Finns nån som kan komma med lugnande ord? :(

  • Svar på tråden Plötsligt inga hjärtljud med dopplern (vecka 18)
  • mallalala

    Så tidigt är det svårt att hitta hjärtat. Om bebis vänt sig åt andra hållet så är det jättesvårt. Min bm hade jättesvårt att hitta hjärtljud i v 20 för han låg så knasigt till. Så jag skulle inte oroa mig om jag var du.

  • Sarah889

    Varför lyssnar du så ofta för? De avråder ju från att använda doppler för att det kan ha negativ påverkan.

  • Anonym (Orolig)
    mallalala skrev 2020-01-18 17:05:22 följande:

    Så tidigt är det svårt att hitta hjärtat. Om bebis vänt sig åt andra hållet så är det jättesvårt. Min bm hade jättesvårt att hitta hjärtljud i v 20 för han låg så knasigt till. Så jag skulle inte oroa mig om jag var du.


    Tack för svar :) Blev bara så orolig då jag ganska snabbt hittat ljuden när jag lyssnat tidigare, och nu plötsligt inget.. Lyssnade dock igen nu två timmar senare och fick in ljudet :)

    Men ja, jag ska nog låta bli den där dopplern fr.o.m. nu..
  • Anonym (K)

    Men varför i hela friden håller du på att lyssna hemma för? Det kan för övrigt vara jättesvårt att hitta ljud i den veckan även för de som jobbar inom obstetriken.

  • Anonym (Orolig)
    Sarah889 skrev 2020-01-18 17:31:57 följande:

    Varför lyssnar du så ofta för? De avråder ju från att använda doppler för att det kan ha negativ påverkan.


    Jag vet, har bara varit lite orolig i veckan och haft svårt att låta bli.. I onsdags var dock första gången jag använde den nånsin, fredags andra och idag den tredje och har bara kört max någon minut per gång (eftersom jag hittat slagen rätt snabbt). Men ja, det blir till att skippa den nu.
  • Anonym (53)

    Därför man inte ska ha en hemma, det ger falsk trygghet o kan leda till ångest just om man inte hittar

Svar på tråden Plötsligt inga hjärtljud med dopplern (vecka 18)